Podľa 16-ročného "writera" Andreja Petroviča by sa sprísnenie trestov pre sprejerov malo vyvážiť vyčlenením väčšieho počtu legálnych plôch určených pre maľovanie grafiti. |
t Ivan Gašparovič. Prezidentovi sa nepáčilo, že sprejeri by podľa novely dostali za poškodenie cudzieho majetku nižšie tresty ako ostatní vandali. Ak parlament novelu schváli v nezmenenom znení, sprejerom, ktorí poškodia cudzí majetok, tak bude hroziť až jednoročný trest odňatia slobody.
Podľa predsedu kultúrnej komisie mestského zastupiteľstva v Trenčíne Mariána Kvasničku, je rozumným riešením kompromis, aký bol prijatý v Trenčíne. Mestské zastupiteľstvo tu ešte v 90. rokoch vyčlenilo pre sprejerov legálne plochy, kde môžu maľovať. "Vychádzali sme z princípu: Áno, my rešpektujeme vašu slobodu tvoriť, vy rešpektuje našu slobodu vlastniť," hovorí Kvasnička.
Zástupca náčelníka mestskej polície Jaroslav Siebert tvrdí, že odkedy boli v Trenčíne vyčlenené legálne plochy pre sprejerov, "vážnejšie problémy neboli". Podľa neho policajti občas pristihnú aj nelegálnych "writerov", ktorých pokutujú. "Problémom je, že často nemajú ani pätnásť rokov a poškodení majitelia nehnuteľností si musia škody vymáhať v občianskoprávnom konaní od rodičov," hovorí Siebert.
Legalizovanie plôch pre sprejerov sa naopak nepáči obyvateľom Hviezdoslavovej ulice v Trenčíne. Múr pred bytovkou na tejto ulici je totiž určený práve pre sprejerov. "Nevadia nám ani tak kresby na múre, ako to, že svoje výtvory striekajú aj na dom a zanechávajú za sebou prázdne spreje a neporiadok," hovorí podpredseda spoločenstva vlastníkov bytov na Hviezdoslavovej ulici Jaroslav Kuča.
Podľa 16-ročného "writera" Andreja Petroviča je najväčším problémom legálnych plôch v Trenčíne ich nedostatok. "Vyčlenené steny sú hneď zamaľované a prekresľujú sa potom aj umelecky hodnotné obrazy," hovorí. Jeho kolega Marko si myslí, že sprejerov od nelegálneho maľovania na steny neodradí ani legalizovanie plôch a sprísnenie zákona. "Často ide o adrenalínový zážitok a ten bude teraz ešte väčší," myslí si. MICHAL PIŠKO