Trnava je s prípravou fabriky ďalej. PSA už inštaluje stroje, zamestnala stovky ľudí a spolu so slovenskými školami ich zaúča. FOTO - TASR
Žilina ešte musí doriešiť vysporiadanie pozemkov a postaviť "kórejskú" dedinu. FOTO - SME JÁN KROŠLÁK
TRNAVA, ŽILINA - Budúce centrá automobilového priemyslu v Trnave a Žiline žijú hľadaním a vzdelavaním budúcich zamestnancov firiem PSA Peugeot Citroen a Kia/Hyundai. Problémy, ktoré riešia v oboch mestách sú však rozdielne. Kým Trnava eviduje desaťtisíce záujemcov o prácu a naplno rozbehla rekvalifikáciu ľudí, Žilinu čaká budovanie "kórejskej" dediny a povinnosť nájsť deväťtisíc ľudí pre Kiu.
Trnava už učí ľudí
Databáza záujemcov o prácu v PSA Peugeot Citroen rástla každým mesiacom o tisícky ľudí a dnes ich evidujú už 33-tisíc. Väčšinou ide o uchádzačov z trnavského regiónu a zo západného Slovenska. "Hľadáme ľudí s odbornými vedomosťami, ktoré preveríme technickými testami. Skúmame tiež ochotu učiť sa a rovnako sú pre nás dôležité osobnostné predpoklady. Keďže väčšina výrobných procesov bude čiastočne alebo plne automatizovaná, uchádzači sa musia vyškoliť v školiacich centrách na Slovensku alebo vo Francúzsku," povedala SME Daniela Záhorská, manažérka náboru PSA Peugeot Citroen.
Doteraz firma prijala 805 zamestnancov a tento rok chce obsadiť ďalších 600 miest pre kvalifikovaných i nekvalifikovaných robotníkov, 25 inžinierských profesií a 210 technikov.
Na budúci rok, kedy firma začne skúšobnú prevádzku, chce PSA prijať najmenej 1800 ďalších zamestnancov. Dohromady v nej má pracovať 3500 ľudí.
Rekvalifikáciu svojich pracovníkov si PSA Peugeot Citroen zabezpečuje cez dve trnavské a jednu bratislavskú strednú odbornú školu má aj dve vlastné školiace strediská.
Stredná priemyselná škola dopravná v Trnave, ktorá má na vzdelávanie dospelých akreditáciu ministerstva školstva, rekvalifikuje výrobných pracovníkov.
"Školenie zabezpečuje šesť slovenských lektorov, pripravených francúzskymi odborníkmi. Do konca tohto roka rekvalifikujeme 700 ľudí a do konca budúceho roka 1500," povedal jej riaditeľ Anton Talač.
Žilina postaví dedinu
Mesto Žilina a spoločnosť Žilina Invest majú do troch až štyroch mesiacov získať prostredníctvom náboru deväťtisíc uchádzačov o zamestnanie v automobilke Kia. "To bude výsledok našej práce, možno zo 100, možno z 50, možno z 90 000 uchádzačov a týchto 9000 uchádzačov odovzdáme kórejskej strane, aby z nich vybrali konkrétnych tritisíc zamestnancov," povedal primátor Žiliny Ján Slota.
Dnes pracuje pre Kiu 60 ľudí a do konca roka prijme ďalších 500. Všetkých by mali zaškoliť a potom zapojiť do procesu montáže technológií. V rokoch 2006 a 2007 Kia zoberie približne dvetisíc ľudí, aby ich konečný stav v roku 2008 dosiahol žiadaných 2800. Z toho asi 200 až 300 ľudí bude tvoriť stredný a vyšší manažment. Ďalších tisíc ľudí zamestná dodávateľský závod Kia - spoločnosť Hyundai Mobis. Kórejčania trvajú podľa žilinského primátora aj na postavení dediny. Jej výstavba má začať 1. mája, aby ju ľudia mohli využívať najneskôr od Vianoc. Slota povedal, že mestu sa podarilo nakúpiť pozemky pre budúcu dedinu za "normálnu" cenu, pretože sa mu podarilo udržať lokalitu v tajnosti.
Pre kórejskú stranu je podľa Slotu veľmi dôležité aj vybudovanie komunikácií. "Či už k Hyundai Mobis, kde je absolútne nevyhovujúca komunikácia alebo priamo do závodu Kia, kde je potrebné počas letných mesiacov dopraviť obrovské lisy, ktorých jednotlivé súčiastky majú 10 až 20 ton," povedal Slota. Pripomenul, že cesta cez Tepličku nad Váhom je preto absolútne nevyhovujúca a netreba zabúdať ani na výstavbu železničnej vlečky, pretože v budúcnosti má 80 percent automobilov odchádzať po železnici.
Závod KIA Motors sa začal stavať vlani v októbri len na pozemkoch, pre ktoré stavebný úrad vydal stavebné povolenie.
Po sporoch štátu s majiteľmi pozemkov o výške ceny doteraz nebolo vykúpených asi 59 hektárov. Majitelia pozemkov a spoločnosť Žilina Invest, ktorá pozemky vykupuje, sa pred časom dohodli na výmene pozemkov. V žilinskom závode by sa po dobudovaní v roku 2006 malo vyrábať tridsaťtisíc automobilov ročne. V súčasnosti sa stavia lakovňa a lisovňa.
(bej, čtk, sita)
FOTO SME