Červená Dacia Logan sa bude na cestách Slovenska i Európy preháňať až do novembra, kedy by mal test vyvrcholiť. Prvé vážnejšie výsledky i samotné auto bude k nahliadnutiu aj na Autosalóne v Nitre. Zatiaľ máme k dispozícii prvé vstupné merania na špecializovaných meracích zariadeniach v servise.
Pozornosť bežných slovenských motoristov sa stále viac upriamuje na lacné autá, ktoré dokážu za primeranú cenu splniť rodinné, prípadne pracovné požiadavky. Po boku lacných, ale malých automobilov sa na trhu objavil skutočný rodinný sedan s priestranným interiérom, veľkým batožinovým priestorom, výbornou cenou. Dacia sa na Slovensko dováža s prestávkami od roku 1972, ale po spočiatku vydarenom okopírovaní modelu Renault 12 začala kvalita automobilov Dacia klesať, čím utrpela povesť značky.
Dacia sa na modernú automobilku zmenila až príchodom modelu Logan, ktorý vyvinul Renault a za jeho výrobu, predaj a servis prevzal plnú zodpovednosť. Prístupné rodinné auto je na svete a podľa prvých skúšobných jázd možno povedať, že jazdí primerane svojej cene a poslaniu. Aký však bude Logan po rokoch a po najazdení väčšieho počtu kilometrov? Táto otázka trápila aj nás a preto sme sa podujali na dlhodobý test Dacie Logan (50 000 km).
Na realizovaní testu sa podieľajú špecializovaní redaktori denníka SME, rádia Expres a motoristického mesačníka Autožurnál. Plánovaný termín ukončenia testu je november tohto roku. A až po ukončení a vyhodnotení testu budeme vedieť aspoň čiastočne odpovedať na otázky týkajúce sa kvalít Dacie Logan.
Výber vozidla
Kritériom pri výbere testovacieho Loganu bola cena do 300 000 korún, teda verzia Ambiance (279 990 Sk) s príplatkovým posilňovačom riadenia. Dacia Logan s klimatizáciou a ABS zasahuje do vyššej cenovej kategórie a naopak najlacnejší model bez posilňovača riadenia, bez stabilizátora prednej nápravy a bez centrálneho zamykania poskytuje veľmi nízky štandard.
Súčasné lacné rodinné auto by podľa nás malo mať aspoň dva airbagy, centrálne zamykanie, posilňovač riadenia a veľký batožinový priestor. Náš Logan tieto požiadavky spĺňa s výnimkou spolujazdcovho airbagu, ktorý sa do sumy 300 000 nevošiel. Celú vzdialenosť 50 000 km najazdíme na aute bez klimatizácie a prvkov, ktorými sú obyčajne testovacie autá prepchaté, aby sme ostali oboma nohami na zemi a v realite lacných automobilov.
V súlade s cenou a požiadavkami trhu sme zvolili aj motor objemu 1,4 litra a výkonu 55 kW. Celková cena automobilu je 292 800 Sk, s tým, že zákazník si môže zvoliť buď autorádio z príplatkového zoznamu (8 900 Sk) alebo zaobstarať vlastné, aby sa cena vmestila do 300 000 Sk. Z tohto dôvodu nerátame autorádio do celkovej ceny vozidla.
Zoznam základného i príplatkového vybavenia vozidla
Sériové vybavenie modelu Ambiance za 279 900 korún - trojbodové pásy na všetkých sedadlách, airbag vodiča, tretie brzdové svetlo, otáčkomer, výškovo nastaviteľné opierky hlavy na všetkých sedadlách, príprava na autorádio, imobilizér, centrálne zamykanie, tónované sklá, výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy vpredu, uzavretá recirkulácia vzduchu, nárazníky vo farbe karosérie, manuálne ovládanie spätných zrkadiel z interiéru
Príplatkové vybavenie : Posilňovač riadenia (12 900 Sk) a autorádio (8 900 Sk)
Priebeh testu
Celý dlhodobý test rozdelíme do niekoľkých tematických častí závislých od spôsobu používania a situáciách, do akých sa dostane rodinné i firemné auto.
Za volantom sa v pravidelných intervaloch vystrieda niekoľko vodičov s rôznym štýlom jazdy a v úplne inom prostredí. Istý čas bude Dacia jazdiť iba v uliciach mesta, a minimálne taký istý čas budeme venovať jazdeniu na vidieku a na jeho menej kvalitných cestách. V pláne máme vyskúšať Logan v službách drobných živnostníkov, poľovníkov, prípadne rybárov alebo športovcov. Súčasťou testu bude reportážna cesta do Čiernej Hory a Chorvátska, prípadne Talianska, kde vlastnou dopravou cestujú tisíce Slovákov. V pravidelných intervaloch budeme vyhodnocovať náklady na palivo prípadne iné náplne spojené s prevádzkou. Okrem celkovej spotreby analyzujeme spotrebu v meste, mimo mesta a na dovolenkových cestách. Hoci ide o veľký počet najazdených kilometrov, nepodarí sa nám zažiť zimu na cestách a tiež nemôžeme pozorovať vplyv času na auto, pretože náš test bude trvať iba 7 mesiacov. Aby sme eliminovali tento nedostatok, budeme sa snažiť auto zaťažiť až na hranicu extrémneho spôsobu používania.
Prvé merania
Na Logane sme najazdili prvých dvetisíc kilometrov. V autoservise sme zmerali účinnosť bŕzd atlmičov a auto sme podrobili aj optickej prehliadke podvozka.
Na základe skúsenosti z iných testov očakávame, že motor si časom "sadne" a tým sa zníži spotreba a zlepšia sa dynamické parametre. Zmeny budeme zisťovať po najazdení 10 000 až 20 000 km. Presné merania patria do stáleho programu dlhodobého testu, pretože jedna vec je subjektívny dojem z jazdy a auta, na ktoré si vodič časom zvykne a druhá vec sú výsledky meracej techniky.
Technické údaje testovaného vozidla
Dacia Logan 1,4 Ambiance
Karoséria
Počet dverí 4
Miesta na sedenie 5
Rozmery
Dĺžka (mm) 4247
Výška (mm) 1534
Šírka bez zrkadiel (mm) 1740
Rázvor náprav (mm) 2630
Motor
Objem (cm3) 1390
Výkon (kW) 55
Krútiaci moment (Nm) 114
Spotreba podľa výrobcu a smernice ES 93/116
Mesto (l/100km) 9,2
Mimo mesta (l/100km) 5,5
Priemer (l/100km) 6,8
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h) 162
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 13
Objemy
Objem batožinového priestoru (l) 510
Objem palivovej nádrže (l) 50
Záruky
Lak 2
Mechanika (rok) 2
Korózna ochrana (rok) 6
Servisný interval (km) 30 000
Hmotnosti
Pohotovostná hmotnosť(kg) 975
Celková hmotnosť (kg) 1535
Užitočná hmotnosť (kg) 560
Pneumatiky
Plechové disky 165/80 R14 85 T
Disky z ľahkých zliatin 185/65 R15 88 T
Priemer otáčania (m) 10,5
Brzdy
Predné Kotúčové
Zadné Bubnové
Vstupná kontrola podvozka
Hmotnosť vozidla s vodičom 1017 kg
Zaťaženie prednej nápravy 620 kg
Zaťaženie zadnej nápravy 397 kg
Účinnosť tlmičov na prednej náprave
Ľavý predný 74%
Pravý predný 65 %
Nesúmernosť účinku tlmičov
na zadnej náprave 12 %
Účinnosť tlmičov na zadnej náprave
Ľavý zadný 75%
Pravý zadný 73%
Nesúmernosť účinku
na prednej náprave 2%
Brzdy na prednej náprave
Brzdná sila ľavej strany 2,18 kN
Brzdná sila pravej strany 2,03 kN
Nesúmernosť bŕzd na prednej náprave 7%
Brzdy na zadnej náprave
Brzdná sila ľavej strany 0,97 kN
Brzdná sila pravej strany 1,27, kN
Nesúmernosť bŕzd na
prednej náprave 24%
Maximálna momentálna
nesúmernosť brzdného účinku 28%
Ručná brzda:
Maximálna brzdná sila
ľavej strany 0,97 kN
Maximálna brzdná
sila pravej strany 1,15 kN
Hranicu zablokovania
dosiahlo pravé koleso.
Ovalita predných bŕzd
Ľavá strana +/- 9%
Pravá strana +/- 8%
Ovalita zadných bŕzd
Ľavá strana +/- 9%
Pravá strana +/- 8%
Brzdy ako celok
Celková sila prevádzkových
dvojokruhových bŕzd 6,45 kN
Celková účinnosť bŕzd 64 %
Hodnotenie výsledkov vstupnej kontroly podvozka po 2000 kilometroch
Dacia Logan vyhovela v hodnotení všetkých parametrov a neprekročila normované hodnoty. Tesne pod hranicou krajnej hodnoty bola ovalita bŕzd čo môže byť spôsobené aj nízkym počtom najazdených kilometrov, preto budeme tento parameter sledovať po najazdení väčšieho počtu kilometrov. O niečo lepšia by mala byť súmernosť účinku predných tlmičov a zadných bŕzd.
Prvé dojmy po začiatku testu
Náš dobrý dojem z vozidla je iste ovplyvnený ešte nízkym počtom kilometrov a preto sme zvedaví na vývoj technického stavu s pribúdajúcou záťažou. V úvodnej fáze sme sa snažili zabehnúť motor v pokojnom režime, za čo sa nám odmenil priemernou spotrebou 6,2 l/100 km. Väčšiu časť úvodu testu sme však najazdili na cestách mimo mesta. Vnútorný priestor (šírka v oblasti ramien, výška a priestor na nohy) patrí k najväčším plusom Loganu a v tejto cenovej hladine neexistuje rovnako priestranné vozidlo. Pokiaľ ide o centimetre vnútorného priestoru Logan možno porovnať s nižšou strednou až strednou triedou. Nevýrazné tvarovanie sedadiel a poťahový materiál však zodpovedá nižšej cene auta. Do vyššie položených sedadiel sa ľahko nastupuje a všetky tri miesta na sedenie sú vybavené trojbodovými bezpečnostnými pásmi (predné pásy sú výškovo nastaviteľné). K ergonómii pracoviska vodiča i stvárneniu prístrojovej dosky nemáme vážnejšie výhrady. Akurát ovládače vykurovacej a ventilačnej sústavy sú nízko a plynový pedál je voči brzdovému umiestnený príliš hlboko. K priestrannému interiéru patrí nadštandardný batožinový priestor objemu 510 l. Ako mnoho karosérií typu sedan aj táto ponúka obmedzený nakladací otvor a nesklápateľné operadlá zadných sedadiel. Otváranie batožinového priestoru kľúčom (otváranie z miesta vodiča nie je v ponuke) je nepraktické, na druhej strane nikdy nenecháte veko kufra odomknuté. Obavy z vyslovene nebezpečných jazdných vlastností Loganu iba preto, že je to Dacia, sú neopodstatnené. Podvozok Loganu spĺňa nutný štandard bezpečného rodinného auta. Jazdné vlastnosti Loganu sa nezmenili ani po naložení 100 kg závažia do batožinového priestoru. Podvozok na kvalitných cestách spĺňa nutný štandard, ale v náročných podmienkach rozbitých ciest schová do vrecka aj technologicky vyspelejšie automobily. Pretože naša testovaná verzia má posilňovač riadenia, privítali by sme širšie pneumatiky s nižším profilovým číslom. Motor Renault 1,4i s prijateľnou dynamikou sa vo vyšších rýchlostiach s veľkým autom zapotí, ale na diaľnici s rezervou udržiava rýchlosť od 130 do 150 km/h. Skúšaný exemplár bol paradoxne najhlučnejší v pásme otáčok od 3500 do 4100 ot/min. Vo vyšších otáčkach išiel subjektívne tichšie, ale hlučné pásmo sa nachádzalo práve v obľúbenej rýchlosti 130 až 140 km/h.
Ceny náhradných dielcov v čase testu (ceny s DPH)
Predný svetlomet 3842 Sk
Predný nárazník 7173 Sk
Čelné sklo 4235 Sk
Predné dvere 8075 Sk
Zadné dvere 8075 Sk
Zadný nárazník 6827 Sk
Zadné svetlo 2700 Sk
Záruky
Mechanika 2 roky
Lak 2 roky
Záruka proti prehrdzaveniu 6 rokov
Servisné intervaly
Prehliadka vozidla 15 000 km
Výmena oleja, olej. filtra . . . 30 000 km