Pri písomke sa budú hodnotiť tri hlavné kritériá

Všetky slohové práce sa budú hodnotiť podľa troch základných kritérií - vonkajšia forma práce, vnútorná forma a celkový dojem. Každé kritérium ohodnotí učiteľ známkou, maturant teda dostane za slohovú prácu tri známky, z ktorých sa potom urobí na konci .

FOTO - ARCHÍV SME

Všetky slohové práce sa budú hodnotiť podľa troch základných kritérií - vonkajšia forma práce, vnútorná forma a celkový dojem. Každé kritérium ohodnotí učiteľ známkou, maturant teda dostane za slohovú prácu tri známky, z ktorých sa potom urobí na konci podľa určeného vzorca priemer.

Vonkajšia forma sa skladá z celkovej úpravy a dodržania rozsahu, vnútorná forma z obsahu, kompozície, jazyka, pravopisu a štýlu.

Pri vonkajšej forme sa budú bez ohľadu na druh žánru hodnotiť rovnaké kritériá, ktorými sú celková úprava a dodržanie rozsahu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Celková úprava

čitateľnosť (zreteľné rozlíšenie veľkých a malých písmen, dôsledné dodržiavanie diakritických znamienok), zreteľné grafické členenie odsekov, prepísanie práce z konceptu do čistopisu, čistota textu - bez škrtania, dodržiavanie okrajov. Dodržanie rozsahu

Maturant na úrovni B by mal slohovú prácu napísať na 2 až 4 strany, maturant na úrovni A na 3 až 5 strán. Neplatí ako doteraz, že čím viac maturant napíše, tým dostane lepšie hodnotenie, skôr naopak. Sleduje sa totiž, ako vie dodržať stanovený rozsah, teda ako vie na presne stanovenom priestore povedať to najdôležitejšie.

Tejto časti hodnotenia sa prikladá najväčšia váha. Sleduje sa v nej 5 kritérií, za každé maturant dostane maximálne 4 body. Spolu teda môže získať za vnútornú formu práce 20 bodov. Tie sa potom sčítajú a prepočítajú na známku.

SkryťVypnúť reklamu

20 - 17 bodov 1 (výborný)

16 - 14 bodov 2 (chválitebný)

13 - 10 bodov 3 (dobrý)

9 - 6 bodov 4 (dostatočný)

5 - 0 bodov 5 (nedostatočný)

Na tento rok ministerstvo školstva určilo 6 žánrov, a to beletrizovaný životopis, diskusný príspevok, charakteristika osoby, rozprávanie, výklad a úvaha. Z nich ministerstvo školstva nakoniec vyberie 4 žánre, z ktorých si maturanti budú môcť v deň maturitnej písomky zo slovenčiny vybrať. Ktoré, to sa maturanti dozvedia až v deň písomky.

Z týchto dôvodov uvádzame hodnotenie vnútornej formy práce pri všetkých 6 slohových žánroch. (Hodnotenie pravopisu uvádzame v samostatnom článku, pozn. red.)

Beletrizovaný životopis

V beletrizovanom životopise sa v rámci vnútornej formy sleduje:

SkryťVypnúť reklamu

Obsah dodržanie témy, príbehovosť, faktografickosť (umelecké zakomponovanie najdôležitejších faktov - minimálne piatich, napríklad narodenie, rodinné zázemie, štúdium, záujmy, schopnosti, ambície do budúcnosti a podobne).

Kompozícia

uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu (dodržanie žánrovej formy), členenie textu, časová postupnosť podľa vopred zvoleného plánu. Jazyk

správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, resp. žánrovú formu (slohový útvar), syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov. Pravopis

počet chýb. Štýl

tvorivé využitie lexiky typickej pre daný jazykový štýl (najmä umelecké jazykové prostriedky), originálnosť. Diskusný príspevok

Ak si maturant vyberie formu slohovej práce diskusný príspevok, učiteľ sleduje tieto kritériá vnútornej formy:

SkryťVypnúť reklamu

Obsah

dodržanie témy, vlastné hodnotenie problémov s využitím aktuálnych poznatkov o danej problematike (subjektívno-objektívny prístup), používanie argumentov (tvrdenia s dôkazmi) a citátov s cieľom presvedčiť poslucháčov. Kompozícia

uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu (dodržanie žánrovej formy), nadväznosť a logickosť textu, členenie textu (oslovenie, úvod jadro, záver, poďakovanie). Jazyk

správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov, syntaktické prostriedky (napr. zložené súvetia - príčinno-následkové, dôsledkové a pod., polovetné konštrukcie vo výkladovej časti príspevku a pestrá modalita v úvahovej časti príspevku). Pravopis

SkryťVypnúť reklamu

počet pravopisných chýb. Štýl

tvorivé využitie lexiky typickej pre daný jazykový štýl (napr. odborné termíny), použitie presviedčacích prvkov (podnecujúce a motivujúce poslucháčov, napríklad rečnícke otázky), subjektívna interpretácia objektívnych faktov (použitie 1. osoby singuláru alebo 1. osoby plurálu). Charakteristika osoby

Vo vnútornej forme sa hodnotí:

Obsah

dodržanie témy, enumerácia vlastností vo vzťahu k sebe, k obdobiu, práci a podobne, komplexná charakteristika osoby, t. j. vlastnosti človeka z viacerých uhlov pohľadu. Kompozícia

uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu (dodržanie žánrovej formy), dodržanie zvoleného kompozičného plánu, členenie textu. Jazyk

správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, resp. žánrovú formu (slohový útvar), syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov, syntaktické prostriedky (napr. vety s viacnásobným vetným členom), použitie prídavných mien, prísloviek, synoným. Pravopis

SkryťVypnúť reklamu

počet chýb. Štýl

tvorivé využitie lexiky všetkých štýlov (nižší, stredný, vyšší), využitie štylistických prostriedkov priamej a nepriamej charakteristiky. Rozprávanie

V rámci tohto slohového žánru bude učiteľ pri opravovaní slohovej práce sledovať dodržanie týchto 5 kritérií vnútornej formy práce:

Obsah

dodržanie témy, príbeh s pointou. Kompozícia

uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu, vnútorná stavba epického diela (zápletka, zauzľovanie deja, vyvrcholenie deja, nečakaný obrat v deji, rozuzlenie; pri jednoduchom rozprávaní - úvod, jadro, záver, t. j. udalosť zachytená v časovom slede), členenie textu na pásmo rozprávača a pásmo postáv. Jazyk

správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, resp. žánrovú formu, syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov, rôznorodosť syntaktických prostriedkov, použitie častí, citosloviec. Pravopis

SkryťVypnúť reklamu

počet chýb. Štýl

rôznorodosť modálnej stavby viet, tvorivé využitie lexiky všetkých štýlov (vyšší, stredný, nižší), pútavosť. Úvaha

Pri úvahe hodnotiaci učiteľ sleduje v rámci vnútornej formy práce tieto veci:

Obsah

dodržanie témy, aktualizácia, používanie hodnotiacich prvkov na úrovni zodpovedajúcej úrovni veku študenta, subjektívnosť. Kompozícia

uplatnenie zodpovedajúceho slohového žánru, nadväznosť a logickosť textu, členenie textu. Jazyk

správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, resp. žánrovú formu, syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov, syntaktické prostriedky (napr. jednočlenné vety, príčinno-následkové vety, slovosled, rôzna modálnosť a dĺžka viet). Pravopis

SkryťVypnúť reklamu

počet chýb. Štýl

tvorivé využitie lexiky všetkých štýlov (vyšší, stredný, nižší), subjektívnosť (použitie 1. osoby singuláru alebo 1. osoby plurálu), originálnosť, nie frázovitosť. Výklad

Ak si ako slohový žáner vyberiete výklad, pripravte sa na to, že učiteľ si bude všímať, ako ste dodržali:

Obsah

dodržanie témy, jasné vysvetlenie problému, používanie argumentov (tvrdenia s dôkazmi), používanie citátov, bibliografických záznamov a podobne, objektívnosť. Kompozícia

uplatnenie zodpovedajúceho slohového postup (dodržanie žánrovej formy), nadväznosť a logickosť textu, členenie textu. Jazyk

správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov, syntaktické prostriedky (napr. zložené súvetia, polovetné konštrukcie). Pravopis

SkryťVypnúť reklamu

počet chýb. Štýl

tvorivé využitie lexiky typickej pre daný jazykový štýl (napríklad odborné termíny, neutrálnosť jazyka), objektívnosť. Posledným, tretím kritériom, na ktoré sa bude pri hodnotení slohovej práce brať zreteľ, je celkový dojem. To znamená, že učiteľ dá jednu známku aj za to, aký dojem naňho práca urobila.

Pre študentov je tento systém lepší, ako bol doterajší. Ak sa totiž učiteľovi nebude práca vôbec páčiť (lebo v nej bude študent propagovať, napríklad, užívanie marihuany), môže síce dať maturantovi za celkový dojem známku 5, avšak ak bude mať z vonkajšej formy práce a z vnútornej formy práce známky povedzme 1 a 2, znamená to, že zmaturoval na trojku.

Podľa starého modelu maturitnej skúšky by si učiteľ mohol povedať, že naňho práca urobila veľmi zlý dojem, a rovno ju oznámkovať známkou 5 - čiže maturant by písomnú prácu vôbec neurobil, hoci dodržal štýl, rozsah, kompozíciu i mal peknú vonkajšiu formu.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy bude známe, akú známku maturant dostal?

Výsledok písomnej práce zo slovenčiny by sa mal maturant dozvedieť najneskôr desať dní pred začatím ústnej skúšky maturity.

Táto známka bude zapísaná na vysvedčení ako samostatná, druhú známku žiak dostane za internú formu ústnej časti maturity.

Ak maturant dostane za písomnú prácu známku 5 (nedostatočný), môže napriek tomu ísť na ústnu skúšku, a písomnú absolvovať v najbližšom opravnom termíne.

Kto hodnotí prácu

Slohovú prácu hodnotí učiteľ slovenského jazyka. Či pri hodnotení práce postupoval správne, môže si kedykoľvek overiť predseda predmetovej komisie zo slovenčiny. Práve on by mal všetky známky "odobriť".

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 581
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 302
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 113
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 332
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 918
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 400
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu