FOTO - ARCHÍV SME
Všetky slohové práce sa budú hodnotiť podľa troch základných kritérií - vonkajšia forma práce, vnútorná forma a celkový dojem. Každé kritérium ohodnotí učiteľ známkou, maturant teda dostane za slohovú prácu tri známky, z ktorých sa potom urobí na konci podľa určeného vzorca priemer.
Vonkajšia forma sa skladá z celkovej úpravy a dodržania rozsahu, vnútorná forma z obsahu, kompozície, jazyka, pravopisu a štýlu.
Pri vonkajšej forme sa budú bez ohľadu na druh žánru hodnotiť rovnaké kritériá, ktorými sú celková úprava a dodržanie rozsahu.
Celková úprava
čitateľnosť (zreteľné rozlíšenie veľkých a malých písmen, dôsledné dodržiavanie diakritických znamienok), zreteľné grafické členenie odsekov, prepísanie práce z konceptu do čistopisu, čistota textu - bez škrtania, dodržiavanie okrajov. Dodržanie rozsahu
Maturant na úrovni B by mal slohovú prácu napísať na 2 až 4 strany, maturant na úrovni A na 3 až 5 strán. Neplatí ako doteraz, že čím viac maturant napíše, tým dostane lepšie hodnotenie, skôr naopak. Sleduje sa totiž, ako vie dodržať stanovený rozsah, teda ako vie na presne stanovenom priestore povedať to najdôležitejšie.
Tejto časti hodnotenia sa prikladá najväčšia váha. Sleduje sa v nej 5 kritérií, za každé maturant dostane maximálne 4 body. Spolu teda môže získať za vnútornú formu práce 20 bodov. Tie sa potom sčítajú a prepočítajú na známku.
20 - 17 bodov 1 (výborný)
16 - 14 bodov 2 (chválitebný)
13 - 10 bodov 3 (dobrý)
9 - 6 bodov 4 (dostatočný)
5 - 0 bodov 5 (nedostatočný)
Na tento rok ministerstvo školstva určilo 6 žánrov, a to beletrizovaný životopis, diskusný príspevok, charakteristika osoby, rozprávanie, výklad a úvaha. Z nich ministerstvo školstva nakoniec vyberie 4 žánre, z ktorých si maturanti budú môcť v deň maturitnej písomky zo slovenčiny vybrať. Ktoré, to sa maturanti dozvedia až v deň písomky.
Z týchto dôvodov uvádzame hodnotenie vnútornej formy práce pri všetkých 6 slohových žánroch. (Hodnotenie pravopisu uvádzame v samostatnom článku, pozn. red.)
Beletrizovaný životopis
V beletrizovanom životopise sa v rámci vnútornej formy sleduje:
Obsah dodržanie témy, príbehovosť, faktografickosť (umelecké zakomponovanie najdôležitejších faktov - minimálne piatich, napríklad narodenie, rodinné zázemie, štúdium, záujmy, schopnosti, ambície do budúcnosti a podobne).
Kompozícia
uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu (dodržanie žánrovej formy), členenie textu, časová postupnosť podľa vopred zvoleného plánu. Jazyk
správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, resp. žánrovú formu (slohový útvar), syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov. Pravopis
počet chýb. Štýl
tvorivé využitie lexiky typickej pre daný jazykový štýl (najmä umelecké jazykové prostriedky), originálnosť. Diskusný príspevok
Ak si maturant vyberie formu slohovej práce diskusný príspevok, učiteľ sleduje tieto kritériá vnútornej formy:
Obsah
dodržanie témy, vlastné hodnotenie problémov s využitím aktuálnych poznatkov o danej problematike (subjektívno-objektívny prístup), používanie argumentov (tvrdenia s dôkazmi) a citátov s cieľom presvedčiť poslucháčov. Kompozícia
uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu (dodržanie žánrovej formy), nadväznosť a logickosť textu, členenie textu (oslovenie, úvod jadro, záver, poďakovanie). Jazyk
správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov, syntaktické prostriedky (napr. zložené súvetia - príčinno-následkové, dôsledkové a pod., polovetné konštrukcie vo výkladovej časti príspevku a pestrá modalita v úvahovej časti príspevku). Pravopis
počet pravopisných chýb. Štýl
tvorivé využitie lexiky typickej pre daný jazykový štýl (napr. odborné termíny), použitie presviedčacích prvkov (podnecujúce a motivujúce poslucháčov, napríklad rečnícke otázky), subjektívna interpretácia objektívnych faktov (použitie 1. osoby singuláru alebo 1. osoby plurálu). Charakteristika osoby
Vo vnútornej forme sa hodnotí:
Obsah
dodržanie témy, enumerácia vlastností vo vzťahu k sebe, k obdobiu, práci a podobne, komplexná charakteristika osoby, t. j. vlastnosti človeka z viacerých uhlov pohľadu. Kompozícia
uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu (dodržanie žánrovej formy), dodržanie zvoleného kompozičného plánu, členenie textu. Jazyk
správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, resp. žánrovú formu (slohový útvar), syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov, syntaktické prostriedky (napr. vety s viacnásobným vetným členom), použitie prídavných mien, prísloviek, synoným. Pravopis
počet chýb. Štýl
tvorivé využitie lexiky všetkých štýlov (nižší, stredný, vyšší), využitie štylistických prostriedkov priamej a nepriamej charakteristiky. Rozprávanie
V rámci tohto slohového žánru bude učiteľ pri opravovaní slohovej práce sledovať dodržanie týchto 5 kritérií vnútornej formy práce:
Obsah
dodržanie témy, príbeh s pointou. Kompozícia
uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu, vnútorná stavba epického diela (zápletka, zauzľovanie deja, vyvrcholenie deja, nečakaný obrat v deji, rozuzlenie; pri jednoduchom rozprávaní - úvod, jadro, záver, t. j. udalosť zachytená v časovom slede), členenie textu na pásmo rozprávača a pásmo postáv. Jazyk
správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, resp. žánrovú formu, syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov, rôznorodosť syntaktických prostriedkov, použitie častí, citosloviec. Pravopis
počet chýb. Štýl
rôznorodosť modálnej stavby viet, tvorivé využitie lexiky všetkých štýlov (vyšší, stredný, nižší), pútavosť. Úvaha
Pri úvahe hodnotiaci učiteľ sleduje v rámci vnútornej formy práce tieto veci:
Obsah
dodržanie témy, aktualizácia, používanie hodnotiacich prvkov na úrovni zodpovedajúcej úrovni veku študenta, subjektívnosť. Kompozícia
uplatnenie zodpovedajúceho slohového žánru, nadväznosť a logickosť textu, členenie textu. Jazyk
správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, resp. žánrovú formu, syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov, syntaktické prostriedky (napr. jednočlenné vety, príčinno-následkové vety, slovosled, rôzna modálnosť a dĺžka viet). Pravopis
počet chýb. Štýl
tvorivé využitie lexiky všetkých štýlov (vyšší, stredný, nižší), subjektívnosť (použitie 1. osoby singuláru alebo 1. osoby plurálu), originálnosť, nie frázovitosť. Výklad
Ak si ako slohový žáner vyberiete výklad, pripravte sa na to, že učiteľ si bude všímať, ako ste dodržali:
Obsah
dodržanie témy, jasné vysvetlenie problému, používanie argumentov (tvrdenia s dôkazmi), používanie citátov, bibliografických záznamov a podobne, objektívnosť. Kompozícia
uplatnenie zodpovedajúceho slohového postup (dodržanie žánrovej formy), nadväznosť a logickosť textu, členenie textu. Jazyk
správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov, syntaktické prostriedky (napr. zložené súvetia, polovetné konštrukcie). Pravopis
počet chýb. Štýl
tvorivé využitie lexiky typickej pre daný jazykový štýl (napríklad odborné termíny, neutrálnosť jazyka), objektívnosť. Posledným, tretím kritériom, na ktoré sa bude pri hodnotení slohovej práce brať zreteľ, je celkový dojem. To znamená, že učiteľ dá jednu známku aj za to, aký dojem naňho práca urobila.
Pre študentov je tento systém lepší, ako bol doterajší. Ak sa totiž učiteľovi nebude práca vôbec páčiť (lebo v nej bude študent propagovať, napríklad, užívanie marihuany), môže síce dať maturantovi za celkový dojem známku 5, avšak ak bude mať z vonkajšej formy práce a z vnútornej formy práce známky povedzme 1 a 2, znamená to, že zmaturoval na trojku.
Podľa starého modelu maturitnej skúšky by si učiteľ mohol povedať, že naňho práca urobila veľmi zlý dojem, a rovno ju oznámkovať známkou 5 - čiže maturant by písomnú prácu vôbec neurobil, hoci dodržal štýl, rozsah, kompozíciu i mal peknú vonkajšiu formu.
Kedy bude známe, akú známku maturant dostal?
Výsledok písomnej práce zo slovenčiny by sa mal maturant dozvedieť najneskôr desať dní pred začatím ústnej skúšky maturity.
Táto známka bude zapísaná na vysvedčení ako samostatná, druhú známku žiak dostane za internú formu ústnej časti maturity.
Ak maturant dostane za písomnú prácu známku 5 (nedostatočný), môže napriek tomu ísť na ústnu skúšku, a písomnú absolvovať v najbližšom opravnom termíne.
Kto hodnotí prácu
Slohovú prácu hodnotí učiteľ slovenského jazyka. Či pri hodnotení práce postupoval správne, môže si kedykoľvek overiť predseda predmetovej komisie zo slovenčiny. Práve on by mal všetky známky "odobriť".