Anna Tretterová: Drienovce, dnes (vľavo), Košice, 1. novembra 2004. |
event (ako firemné podujatie). Ale to, že v histórii výtvarného umenia sa frekventovane používajú už takmer päťdesiat rokov, no v povedomí domácej širokej verejnosti ustavične musia dokazovať svoju opodstatnenosť, si stále nevšímame.
Aj pojem performance (v preklade výkon) prijímame, ak je uvedený ako imidžový znak na coolovom automobile. Ale to, že je v podstate ďalšou umeleckou formou pracujúcou so živým umeleckým výkonom počnúc dadaistami, snaživo vytláčame z horizontu našej komunikácie. Každý predsa vie, čo je obraz, ale performance v umení? To radšej nie.
A ešte jedna vec - všimli ste si, ako za posledných desať rokov zinteligentnela reklama? Používa iróniu, niekoľkovrstvové čítanie či zúsmevnenú citáciu. Ale aj to sú znaky súčasného umenia. Vizualita a nápady umelcov z galérií sú spopularizované vťahovaním do reklamy, čím sa okamžite stávajú súčasťou imidžovej kultúry. V podstate jednoduchý postup - z galérií cez reklamu skokom do reality generation next.
Sú však umelecké koncepty, ktorých transformáciu do kultúry si vieme ťažko predstaviť. Jedným z takých je projekt nemeckej umelkyne a pedagogičky Anny Tretterovej pôsobiacej na fakulte umení v Košiciach.
Spolu s ňou, slovenským sochárom Jurajom Bartuszom a americkým hudobným skladateľom Philom Niblockom sme cestovali z Košíc do Múzea Andy Warhola v Medzilaborciach. Anna Tretterová sediac na zadnom sedadle auta, pred vstupom do každej dediny na tejto trase položila ceruzku na papier. Vibrácie a trasenie počas jazdy zanechávali na papieri stopu. Zachytila zákruty, výmole aj pribrzdenia. Niekto by si z cesty urobil zápisky, niekto by zachytil ubiehajúcu realitu krajiny na digitál či filmový pás.
Tretterová to urobila inak, pričom jej spôsob dokumentácie je rovnocenný hociktorému inému. Je však osobnejší a - menej opisný. O to väčšmi realistický či inak - topografický. Obdobne zaznamenala lety zo Stuttgartu do Bratislavy a Košíc, cestu autom z Košíc do Kremnice a cestu vlakom do Lodže v Poľsku. Jemné čiary dýchali napätím, až sa núkala kacírska otázka, či nečaká na dopravnú nehodu.
Paralelou kresieb je aj výstava série fotografií autobusových zastávok, ktorých "škaredosť", zložená do série, sa mení na pôvab. Výstava topografie a obrazy slovenskej krajiny, Tretterovej konceptuálnej krajinomaľby je sprístupnená v košickom Múzeu Vojtecha Löfflera.
Autor: MICHAL MURIN(Autor je vysokoškolský pedagóg)