Pred bratislavským daňovým úradom boli rady, v Banskej Bystrici aj Košiciach popoludní nápor daňovníkov poľavil. FOTO - ČTK
BRATISLAVA - Daňové úrady majú za sebou najrušnejší deň v roku. Hoci sa tohtoročný 31. marec oproti predchádzajúcim líšil zreformovanými daňovými pravidlami, žiadne problémy na úradoch neboli. Väčšina z nich hlásila pokojný priebeh podávania priznaní. Hektické bolo iba dopoludnie, neskôr nápor ľudí poľavil.
Ťažký deň nebol ťažký
Ľudia, ktorí si odložili daňovú povinnosť na posledný možný deň, odchádzali včera z košického Daňového úradu 1 príjemne prekvapení. "Pravdu povediac, bál som sa, že tu strávim hodiny. Vybavili ma veľmi ochotne a s úsmevom za pár minút. Kiežby sa tak správali aj na iných úradoch," pochválil daňových úradníkov Peter Kolesár. Plynulý priebeh potvrdzovali úradníci a daňovníci aj z ostatných častí Slovenska. "Dnes je viac ľudí ako inokedy... Je toho dosť, ale neviem o žiadnych problémoch alebo konfliktoch," povedal zamestnanec banskobystrického daňového úradu. Pracovníci úradov včera pracovali dlhšie. Úradné hodiny posunuli aj niektoré pošty, aby vyhoveli tým, ktorí potrebovali daňové priznanie poslať poštou na poslednú chvíľu.
Daňové riaditeľstvo zaznamenalo vážny incident iba v Bratislave. "Bratislavský večerník zverejnil zlé adresy daňových úradov," povedal hovorca riaditeľstva Róbert Merva. Ľudia, ktorí poslali priznania na zlú adresu, musia rátať so sankciami. "Zákon nám prikazuje sankcionovať za každé nedodržanie lehoty na podanie daňového priznania, bez ohľadu na to, či prejavili snahu," dodal Merva s tým, že nespokojní daňovníci sa neprávom hnevajú na daňové úrady. "Mali by sa obrátiť na večerník," povedal Merva.
Rovná daň nepotešila
Väčšina oslovených ľudí nemala so zmenou daňového systému na rovnú daň vážne administratívne problémy. "Živnostníčke Elene Hricovej z Ihráča vyhovuje prehľadnosť. "Výrazne sa to zjednodušilo, daňové priznania sa robili podstatne ľahšie ako v minulosti. Myslím si, že je to zároveň spravodlivejší systém, lebo odpadli rôzne výnimky, a tým aj výhody pre niektorých podnikateľov."
Názory na spravodlivosť či užitočnosť rovnej dane sa však odlišovali. "Milionárovi devätnásťpercentná daň nemôže prekážať. Pre malého živnostníka, ktorý aj z toho mála, čo zarobí, musí odviesť devätnásť percent, je to neúnosné. Myslím si, že starý systém s progresívnou daňou bol spravodlivejší," myslí si košická živnostníčka Marcela Šterbáková.
K nespokojným patril aj živnostník Norbert Boldiš z Kremnice: "Ak to mám pomenovať pravými slovami, musím povedať, že nás ošklbali. Nový daňový systém považujem za podvod a myslím si, že naň doplatia hlavne malí podnikatelia, ako je to v mojom prípade. V porovnaní s desiatimi percentami je deväťpercentný nárast v mojom prípade veľmi veľa. Vyšlo mi to na 15-tisíc a keď k tomu pripočítam odvody, začína to byť neúnosné. Pritom príjmy mi v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi skôr klesli. Mnohí malí podnikatelia môžu žiť v nasledujúcom období na hrane."
(sen, bej, wm, eta, jj)
Firmy a ľudia o rovnej dani
"Jej náročnosť zostala rovnaká bez ohľadu na zmenu sadzby dane. Nemôžeme preto hovoriť o poklese nákladov."
Vojtech Drgoň, finančný riaditeľ Oracle Slovensko
"Vôbec sa mi to nezdá jednoduchšie, práve že je to zbytočne komplikované. Rovná daň je lepšia, ale len pre hornú vrstvu ľudí."
Daňovník z Banskej Bystrice
"Z pohľadu firiem zavedením rovnej dane nevznikli žiadne negatíva. Práve naopak, zjednodušila sa hlavne administratíva. Evidencia vedená pre rôzne sadzby dane bola zrušená. To sa, samozrejme, kladne premietlo aj z pohľadu nákladov na ich administrovanie, pretože sa odbúrali rôzne sadzby zrážkovej dane, uľahčila sa aj daňová evidencia DPH." Radoslav Bielka, hovorca Slovak Telecom
"Výhodou rovnej dane je sám fakt, že je 19-percentná. Stojí za ňou v prvom rade tzv. psychologický efekt stierajúci rozdiely medzi odvetviami, regiónmi atď. Pri pozitívnom vývoji výberu daní a prognózam jeho zachovania by daň mohla byť aj nižšia, napríklad 17 percent."
Tibor Gregor, výkonný riaditeľ Klubu 500
"Devätnásťpercentná daň mi neprekáža. Skôr mám výhrady k výške odvodov. Zdravotná poisťovňa ich zdvojnásobila. Je to zdieranie."
Ján Chriašteľ, majiteľ košického kamenárstva