Pod jednou strechou si možno zriadiť účet, požičať si, investovať, poistiť sa. Podstata sa však nezmenila. Ešte vždy je to o peniazoch.
Popri ponuke sa v bankách zmenil aj vzťah ku klientom. Prepážky z čias "monarchie" sa menia na miesta stretnutí, bankoví úradníci už nebývajú namosúrení a aj zlé správy sa naučili podávať s úsmevom. Do bankových domov spolu so zahraničnými vlastníkmi prišla aj nová kultúra.
Hlavným cieľom pracovníkov v pobočkách je poradiť, priblížiť produkt, vypracovať riešenie pre konkrétneho jednotlivca. Ak príde so zámerom sporiť alebo investovať, okrem termínovaných vkladov mu ponúknu napríklad aj podielové listy
v peňažných, dlhopisových alebo aj akciových podielových fondoch - podľa toho, ako inklinuje k riziku. Ak chce kúpiť auto, nepredávajú len spotrebný úver, niektoré majú aj dcérske lízingové spoločnosti. Bankári od investícií do zamestnancov a predajných miest očakávajú primeranú návratnosť, ktorú by mal zabezpečiť predaj rôznych produktov na jednom mieste a, samozrejme, kvalita služieb.
Už nestačí produkty predávať. Banky musia klientom aj radiť. Napokon, je to najmä v ich záujme. V mnohých bankách vznikla nová profesia poradcu a konzultanta. Približne dvadsať bánk, poväčšine so zahraničným kapitálom, si nemôže a ani nechce dovoliť prísť o zákazníka len preto, že sa k nemu nesprávajú jej pracovníci dobre.
Osobný finančný poradca poskytuje individuálny servis a radí klientom, ako efektívne využívať bankové služby a zhodnocovať svoje úspory. Klienti majú aj možnosť dôsledne prekonzultovať zámery a zvážiť rozhodnutia. Cieľom je zvýšiť komfort pri narábaní s osobnými financiami.
Osobný finančný poradca znamená naozaj osobný. Znamená to, že po celý čas sa o klientove peniaze stará jeden a ten istý človek. Je to výhodné, pretože má prehľad o finančnej situácii klienta a prirodzene zisťuje, čo by bolo preňho výhodné. Pri prvom stretnutí klient naznačí svoju víziu do budúcnosti. Koľko má k dispozícii finančných prostriedkov a na čo by ich chcel neskôr použiť (napríklad kúpa bytu). Poradca mu odporučí, v ktorých bankových produktoch tieto peniaze najlepšie zhodnotí. Dostane komplexné informácie o produkte či službe. Vysvetlí mu všetky plusy a mínusy, výnosy či straty. Pochopiteľne, že konečné slovo má vždy klient.
Banky klientov aktívne oslovujú. Na jednej strane je snaha udržať si existujúcich, na druhej potreba získať nových klientov. Záujem o tieto služby je pomerne veľký. Prieskumy ukazujú, že osobný konzultant je dôležitým faktorom spokojnosti klienta. Lepšie povedané, tí, ktorí majú a poznajú svojho konzultanta, sú vo všeobecnosti spokojnejší.
Autor: ez