Aerolínie doplatili na zlé riadenie

Letecké spoločnosti spolu s poisťovňami utrpeli teroristickým útokom na Ameriku najviac. Kým poisťovniam sa zatiaľ celkom darí vyrovnať sa s problémami, ktoré im spôsobil pád budov Svetového obchodného centra a zničenie troch lietadiel, o leteckých spoloč


Lietadlá najstarších európskych aerolínií zostali na zemi. FOTO – TASR



nostiach sa to nedá povedať.

S „dvojičkami“ totiž padla aj ochota ľudí lietať. S jednorazovou stratou lietadla a prerušením letov na jeden alebo dva dni a nárastom poistného by sa dokázali aerolínie vyrovnať. Strata dôvery pasažierov, ktorá sa nedá získať späť zo dňa na deň, však mala katastrofálne dopady nielen na prepravné spoločnosti, ale pocítili ich aj tie odvetvia, ktoré s nimi spolupracujú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po útoku klesol podľa Medzinárodnej asociácie pre leteckú dopravu záujem o lietanie o približne 17 percent. V lietadlách tak ostala v priemere tretina sedadiel prázdna. Naposledy sa letecký priemysel dostal do podobnej krízy v čase vojny v Perzskom zálive. Aj keď vtedy nebolo žiadne lietadlo použité na teroristický čin, trvalo asi rok, kým sa dôvera pasažierov vrátila.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa asociácie americké aerolínie aj napriek 15-miliardovej pomoci, ktorú dostali od štátu, budú musieť prepustiť približne desiatky tisícok ľudí po tom, ako zrušili časť svojich letov. K tomu sa pridá aj prepúšťanie v Európe, čím by len v prepravcovia na celom svete mali prepustiť asi 200-tisíc zamestnancov. Svojím miestom si však nemôžu byť istí ani zamestnanci vo firmách, ktoré pripravujú jedlá pre lety, vyrábajú motory alebo iné súčiastky.

Situácia po 11. septembri dokonca spôsobila pád niekoľkých renomovaných leteckých spoločností. Najväčší šok asi spôsobil krach Swissairu. Vláda musela firme poskytnúť pôžičku, aby mohla lietať, kým časť jej liniek a lietadiel neprevezme jej dcéra – Crossair. Okrem toho skrachovala aj belgická Sabena, ktorú kontroval Swissair, alebo americký Midway Airlines.

SkryťVypnúť reklamu

Kríza v priemysle by však možno nemusela byť taká veľká, keby letecké spoločnosti boli na tom pred útokom lepšie. Počas prvých ôsmich mesiacov uplynulého roka aerolínie zvyšovali počet miest v lietadlách, počet pasažierov však nerástol. To viedlo k cenovej vojne, čo malo negatívny dopad na finančnú stabilitu viacerých firiem. Swissair, ktorý dopadol asi najhoršie, doplatil na neuvážené investície svojho predošlého manažmentu.

GABRIEL KÁDASI
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 564
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 280
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 074
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 251
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 924
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 846
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 413
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu