Rebelové. Nový muzikál na Novej scéne. FOTO - NOVÁ SCÉNA |
Komentovať idol v sále plnej fanúšičiek je pomerne nevďačná úloha - Habera vie o tom svoje. Kritizovať sa nedá ani v aplaudujúcej sále bratislavského Istropolisu po predstavení hosťujúceho českého muzikálu Galileo. Sťažovať sa na to, že duševná trýzeň sa naznačovala iba dymovou clonou, či na to, že Giordana Bruna upálili akosi prirýchlo, či nebodaj na prvoplánové zneužívanie silnej sakrálnej hudby, je v tomto žánri pomerne kontraproduktívne. Stačí predsa, že sa všetko na scéne - melodická pesnička za pesničkou a dve-tri slová pomedzi - pekne točí. V úcte k pamiatke Galilea sa točňa nezastaví ani na sekundu, nech už je pravým dôvodom takejto dynamiky usporiadanie slnečnej sústavy, alebo bezradnosť režiséra Šimona Cabana nad prvoplánovým libretom. Dobré spevácke výkony by si určite zaslúžili aj trošku rafinovanejšiu scénografiu, aj keď sa dajú chápať prevádzkové a finančné obmedzenia podobného projektu.
Kým muzikál Janka Ledeckého Slovenskom len prechádza, ďalší český muzikál - Rebelové - tu načas zostane v slovenskom naštudovaní.
Rebelové sú kultotvorným filmom, ktorý sa v správnom čase napojil na našu nostalgiu za starými zlými časmi a vyvolal z fľaše džina spomienkového optimizmu, predovšetkým vo vzťahu k našej národnej odvahe. Inscenácia libretistu Zdenka Zelenku a režiséra Filipa Renča, ktorá sa dá vidieť v Bratislave, sa od českej verzie z divadla Broadway líši v prvom rade obsadením.
Scéna je rovnaká, plná skladacích panelov vo večnom pohybe, na ktoré sa premieta raz realistický film či foto, inokedy insitné maľby, potom zas štylizovaný klip. Kostýmy pre film i pre divadelnú verziu robila tá istá výtvarníčka Kateřina Mírová, v divadle ich však podrobila menšej autocenzúre - jeden kostým je akoby od Mondriana, iný zas bežne z ulice. Nevedel sa režisér dohodnúť, akú štylizáciu chce použiť alebo sa mu páčilo všetko? Slovenský divák by sa mohol pýtať aj na to, čo robia na portáli anglosaské červené tehličky v kombinácii s farebnými geometrickými tvarmi, lenže to všetko je, ako hovorí Habera, iba detail.
Sila tohto muzikálu je v mladistvom tíme, ktorý má, zdá sa, potenciál rastu. Možno predpokladať, že s počtom repríz naberú účinkujúci na istote aj herecky. Notoricky známe, príjemné pesničky môže divák počúvať stále dookola. Aj choreografia Libora Vaculíka je príjemným osviežením našej tanečnej scény.
Ak sa na inscenáciu nedívame ako na zahodenú šancu urobiť výtvarne rafinovaný hudobný klip a ak sa netrápime nad niektorými nie až tak dobre zahranými, priveľmi melodramatickými výstupmi, potom s Rebelmi strávime pohodový večer, ktorý sa - ako sa povedalo na začiatku - systémovo, vedome i podvedome bráni podrobnejšej kritike.
V nedeľu budú Rebelové vysielaní aj na ČT1, môžete si spomenúť, porovnať či objaviť.
Janek Ledecký: Galileo m Nová scéna
Filip Renč, Zdeněk Zelenka: Rebelové m Nová scéna