Dovoz ojazdených áut je lacnejší, ale stále zložitý

BRATISLAVA - Od marca je možné doviesť zo zahraničia akékoľvek staré auto za jednotný a nižší poplatok. Kým predtým za dovoz auta staršieho ako šesť rokov si úrady vypýtali 50-tisíc korún, po novom je to len 2000 korún. Pribudol však nový poplatok do ...

ILUSTRAČNÉ FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ

BRATISLAVA - Od marca je možné doviesť zo zahraničia akékoľvek staré auto za jednotný a nižší poplatok. Kým predtým za dovoz auta staršieho ako šesť rokov si úrady vypýtali 50-tisíc korún, po novom je to len 2000 korún. Pribudol však nový poplatok do recyklačného fondu vo výške 3000 korún.

Napriek tomu, že dovoz áut sa od marca fakticky zjednodušil, stále ide o pomerne zložitý administratívny proces. Okrem času a peňazí investovaných do kúpy bude majiteľa auta stáť asi 12-tisíc korún, ktoré zaplatí na rôznych správnych poplatkoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Asi najdôležitejšie, čo si treba pri kúpe všímať ešte v zahraničí, je či je auto typovo schválené v Európskej únii. Také by mali byť takmer všetky autá vyrobené po roku 1996 a ich dovoz na Slovensko by sa mal uskutočniť bez väčších problémov.

Staršie autá alebo autá z iných ako členských štátov Európskej únie musia podstúpiť zložitejšiu procedúru vrátane preverenia v autorizovanej skúšobni. Ich dovoz sa veľmi neodporúča, keďže potrebné poplatky môžu kúpu predražiť až o 50-tisíc korún.

Hoci sa odbúrali predtým vysoké poplatky, ojazdené autá v bazároch výrazne nezlacneli. "Nezaznamenali sme žiadny pokles cien, ani na to nie je dôvod," povedal Petr Plevač, právny zástupca firmy Darex, ktorá predáva ojazdené autá po celom Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Predajca pokles cien ani neočakáva, napriek tomu, že poplatky sa znížili aj pre hromadných dovozcov. "Skôr je to v tom, že sa dajú dovážať niektoré autá, ktoré sa predtým nemohli, čím sa náš sortiment rozšíril," dodal Petr Plevač.

Autobazáre sa neobávajú ani úbytku zákazníkov. "Pre bežného človeka je stále táto procedúra pomerne komplikovaná. Rozdiely v cenách nie sú až také veľké, aby ľudia začali autá masovo dovážať," myslí si Plevač z Darexu. Ani hromadní dovozcovia zatiaľ nemajú pocit, že by im zmena zákonov uľahčila život. "Na úradoch zatiaľ sami nevedia, čo majú presne robiť a aké doklady žiadať. Či sa to zmení, možno povedať až o pár mesiacov," tvrdí Plevač. Nejasnosti sú napríklad v tom, či pri prihlasovaní ojazdeného auta dovezeného zo zahraničia je potrebná aj technická a emisná kontrola.

SkryťVypnúť reklamu

Kým ministerstvo dopravy nevydá chýbajúce vykonávacie predpisy, ktoré by to upresnili, úrady budú kontroly vo väčšine prípadov vyžadovať.

Poplatky potrebné pri dovoze všetkých áut

2500 až 5000 Sk Certfikát konformity vydaný v zahraničí, cena

za vydanie u predajcu je zvyčajne 100 eur

(asi 3800 Sk), poplatok na Slovensku

od importéra je od 2500 do 5000 Sk

asi 600 Sk Technická kontrola v STK

220 až 350 Sk Emisná kontrola (za benzínový motor 220 Sk,

za naftový alebo iný pohon 350 Sk

1150 Sk Vydanie evidenčných čísiel

(2000 Sk pri novom aute)

2000 Sk Správny poplatok pri prihlásení vozidla

na obvodnom úrade, odbore dopravy

3000 Sk Príspevok do recyklačného fondu

Spolu 9470 až 12 100 Sk

SkryťVypnúť reklamu

plus poplatky za úradný preklad potrebných dokladov (kúpna zmluva, faktúra, certifikát konformity) 500 až 1000 Sk za stranu

Poplatky potrebné iba v niektorých prípadoch

2500 až 5000 Sk Certfikát konformity vydaný v zahraničí, cena

za vydanie u predajcu je zvyčajne 100 eur

(asi 3800 Sk), poplatok na Slovensku

od importéra je od 2500 do 5000 Sk

asi 600 Sk Technická kontrola v STK

220 až 350 Sk Emisná kontrola (za benzínový motor 220 Sk,

za naftový alebo iný pohon 350 Sk

1150 Sk Vydanie evidenčných čísiel

(2000 Sk pri novom aute)

2000 Sk Správny poplatok pri prihlásení vozidla

na obvodnom úrade, odbore dopravy

3000 Sk Príspevok do recyklačného fondu

Spolu 9470 až 12 100 Sk

Autor: Tereza CoplákováMARIÁN PAVEL

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 516
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 186
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 701
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 826
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 980
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 676
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 786
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 487
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu