ILUSTRAČNÉ FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
BRATISLAVA - Od marca je možné doviesť zo zahraničia akékoľvek staré auto za jednotný a nižší poplatok. Kým predtým za dovoz auta staršieho ako šesť rokov si úrady vypýtali 50-tisíc korún, po novom je to len 2000 korún. Pribudol však nový poplatok do recyklačného fondu vo výške 3000 korún.
Napriek tomu, že dovoz áut sa od marca fakticky zjednodušil, stále ide o pomerne zložitý administratívny proces. Okrem času a peňazí investovaných do kúpy bude majiteľa auta stáť asi 12-tisíc korún, ktoré zaplatí na rôznych správnych poplatkoch.
Asi najdôležitejšie, čo si treba pri kúpe všímať ešte v zahraničí, je či je auto typovo schválené v Európskej únii. Také by mali byť takmer všetky autá vyrobené po roku 1996 a ich dovoz na Slovensko by sa mal uskutočniť bez väčších problémov.
Staršie autá alebo autá z iných ako členských štátov Európskej únie musia podstúpiť zložitejšiu procedúru vrátane preverenia v autorizovanej skúšobni. Ich dovoz sa veľmi neodporúča, keďže potrebné poplatky môžu kúpu predražiť až o 50-tisíc korún.
Hoci sa odbúrali predtým vysoké poplatky, ojazdené autá v bazároch výrazne nezlacneli. "Nezaznamenali sme žiadny pokles cien, ani na to nie je dôvod," povedal Petr Plevač, právny zástupca firmy Darex, ktorá predáva ojazdené autá po celom Slovensku.
Predajca pokles cien ani neočakáva, napriek tomu, že poplatky sa znížili aj pre hromadných dovozcov. "Skôr je to v tom, že sa dajú dovážať niektoré autá, ktoré sa predtým nemohli, čím sa náš sortiment rozšíril," dodal Petr Plevač.
Autobazáre sa neobávajú ani úbytku zákazníkov. "Pre bežného človeka je stále táto procedúra pomerne komplikovaná. Rozdiely v cenách nie sú až také veľké, aby ľudia začali autá masovo dovážať," myslí si Plevač z Darexu. Ani hromadní dovozcovia zatiaľ nemajú pocit, že by im zmena zákonov uľahčila život. "Na úradoch zatiaľ sami nevedia, čo majú presne robiť a aké doklady žiadať. Či sa to zmení, možno povedať až o pár mesiacov," tvrdí Plevač. Nejasnosti sú napríklad v tom, či pri prihlasovaní ojazdeného auta dovezeného zo zahraničia je potrebná aj technická a emisná kontrola.
Kým ministerstvo dopravy nevydá chýbajúce vykonávacie predpisy, ktoré by to upresnili, úrady budú kontroly vo väčšine prípadov vyžadovať.
Poplatky potrebné pri dovoze všetkých áut
2500 až 5000 Sk Certfikát konformity vydaný v zahraničí, cena
za vydanie u predajcu je zvyčajne 100 eur
(asi 3800 Sk), poplatok na Slovensku
od importéra je od 2500 do 5000 Sk
asi 600 Sk Technická kontrola v STK
220 až 350 Sk Emisná kontrola (za benzínový motor 220 Sk,
za naftový alebo iný pohon 350 Sk
1150 Sk Vydanie evidenčných čísiel
(2000 Sk pri novom aute)
2000 Sk Správny poplatok pri prihlásení vozidla
na obvodnom úrade, odbore dopravy
3000 Sk Príspevok do recyklačného fondu
Spolu 9470 až 12 100 Sk
plus poplatky za úradný preklad potrebných dokladov (kúpna zmluva, faktúra, certifikát konformity) 500 až 1000 Sk za stranu
Poplatky potrebné iba v niektorých prípadoch
2500 až 5000 Sk Certfikát konformity vydaný v zahraničí, cena
za vydanie u predajcu je zvyčajne 100 eur
(asi 3800 Sk), poplatok na Slovensku
od importéra je od 2500 do 5000 Sk
asi 600 Sk Technická kontrola v STK
220 až 350 Sk Emisná kontrola (za benzínový motor 220 Sk,
za naftový alebo iný pohon 350 Sk
1150 Sk Vydanie evidenčných čísiel
(2000 Sk pri novom aute)
2000 Sk Správny poplatok pri prihlásení vozidla
na obvodnom úrade, odbore dopravy
3000 Sk Príspevok do recyklačného fondu
Spolu 9470 až 12 100 Sk
Autor: Tereza CoplákováMARIÁN PAVEL