BRATISLAVA 18. marca (SITA) - Vyššiu zameranosť školstva v SR na obsah ako na výkon dokázali podľa účastníkov dnešného seminára o medzinárodnom meraní kvality vzdelávania PISA výsledky slovenských 15-ročných žiakov. K príčinám, ktoré posunuli v meraní Slovensko pod európsky priemer zaradili stav dotácií do školstva a dlhodobý stav jeho financovania ako aj všeobecný názor a pohľad spoločnosti na vzdelanie. "Školstvo nemá v spoločnosti také postavenie, aké by si zaslúžilo," skonštatoval na tlačovej besede po seminári prednosta bratislavského Krajského školského úradu (KŠÚ) Ľubomír Pajtinka. Ako poukázal, vo Fínsku, ktoré skončilo v medzinárodnom meraní najlepšie, je školstvo jednou z najlukratívnejších oblastí a na pedagogické školy sa hlási zhruba osemnásobne viac ľudí ako je možné prijať. Medzinárodné meranie tiež ukázalo, že na Slovensku veľmi úzko súvisí vzdelanie žiakov s ich rodinným socioekonomickým zázemím. Žiaci zo solventnejších rodín s vysokoškolským vzdelaním majú lepšie výsledky, čo sa v krajinách, ktoré dopadli v meraní na najvyšších priečkach, neprejavilo.
Bratislava sa v medzinárodnom meraní dostala v rámci Slovenska medzi kraje s najlepšími výsledkami. Pajtinka je napriek tomu presvedčený, že Bratislavský kraj má v porovnaní s ostatnými regiónmi znevýhodnené postavenie, a to najmä z hľadiska financovania. "Bratislava má najvyššie dane, školy dostali len 98 percent vlaňajšieho rozpočtu, nemôžu čerpať peniaze z eurofondov na opravy budov a tiež služby sú neprimerane drahé," zdôraznil. Za problematické označil tiež získavanie kvalitných pedagógov, ktorých nie sú schopní vo finančne najnáročnejšom kraji zaplatiť. Chýbajú najmä učitelia cudzích jazykov a informatiky. Ďalším výrazným negatívnym determinantom sú vysoké ceny bytov. Kriticky sa prednosta KŠÚ vyjadril aj k ďalšiemu vzdelávaniu učiteľov, pri ktorom je ročný normatív na učiteľa 89 Sk. "V posledných rokoch sa pozornosť v školstve sústredila na peniaze a atmosféra škôl odráža tento stav," podotkol.
O dnešný seminár, na ktorom zástupkyne Štátneho pedagogického ústavu prezentovali svoje poznatky z trojdňového seminára vo Fínsku o meraní PISA, neprejavili riaditelia stredných škôl veľký záujem. Zúčastnila sa ich na ňom necelá desiatka z celého kraja. "Trošku som z toho sklamaný, ale chápem, že dnes riaditeľov viac zaujíma to, koľko budú mať žiakov a ako budú na tom s peniazmi," povedal k tomu Pajtinka. KŠÚ podľa neho zvažuje organizovanie krajských školských dní, aby sa do diskusie o problémoch zapojili všetky školy. "Máme pocit, že školy aj odborníci sa trochu izolujú, chýbajú toky informácií a stretnutia" dodal.