BRATISLAVA - Slovenské diaľnice sa stavajú drahšie ako inde v Európe. V určitých úsekoch je kilometer autostrády na Slovensku drahší ako v Nemecku, Írsku, Grécku, Španielsku alebo Poľsku. Vyplynulo to z analýz ministerstva dopravy. Vláda ministerstvo zaviazala vypracovať opatrenia, ktoré stavbu diaľnic zlacnia.
Minister financií Ivan Mikloš považuje za najdôležitejšie opatrenie zmenu pri dohadovaní sa s dodávateľskými firmami. Štát s nimi doteraz uzatváral zmluvy s pohyblivými cenami, čo často viedlo k neustálemu predražovaniu stavieb. "Analýza doterajšieho vývoja ukázala, že práve cez navyšovanie nákladov a cien sa často umelo zvyšovali ceny," povedal Mikloš.
Minister dopravy Pavol Prokopovič odhadol, že cena za kilometer dvojprúdovej autostrády, ktorý dnes podľa analýzy stojí 186 miliónov až miliardu korún, by sa mohla oproti dnešku zlacniť o pätinu až štvrtinu. Prokopovič tvrdí, že ďalšou príčinou drahých slovenských diaľnic boli "veľkorysé riešenia" vypracované v rokoch 1998 až 2002. "Z okolitých krajín máme najvyšší počet odbočiek z diaľnic, mostov v rámci Európskej únie," povedal Prokopovič. Dodal, že výstavbu predražujú aj súvisiace investície. Ako príklad spomenul Považskú Bystricu, kde štát musí zaplatiť 1,3 miliardy na obchvat mesta, aby vôbec mohol začať stavať diaľnicu.
Mikloš je presvedčený, že stavbu diaľnic dokáže ďalej zlacniť verejná súťaž pre výber firmy a pevné pravidlá pre obstarávanie, ktoré nie je možné za žiadnych okolností meniť. "Do úvahy prichádzajú len objektívne okolnosti," povedal Mikloš.
Obaja ministri sa zhodli, že najskôr treba zabezpečiť zmenu pri uzatváraní zmlúv s dodávateľmi diaľnic. Porada ekonomických ministrov už poverila Úrad pre verejné obstarávanie vypracovaním novely zákona, ktorá by mala zamedziť uzatváraniu zmlúv s pohyblivými cenami.
(dc)
Náklady na kilometer diaľnice
Štát | Rovina | Hory | Mesto | Diaľnica s tunelmi |
Slovensko | 186 až 324 | 225 až 537 | 632 až 1169 | 465 až 1098 |
Česko | - | 258 až 696 | - | - |
Nemecko | 190 | 198 až 228 | 640 až 909 | 209 až 485 |
Maďarsko | 132 až 313 | - | 347 až 619 | - |
Rakúsko | - | 321 | - | - |
Veľká Británia | - | 340 | - | 871 |
Slovinsko | - | 333 až 451 | - | 385 až 1145 |
Grécko | - | 134 až 235 | - | - |
Nórsko | - | 304 | - | - |
Írsko | - | 184 | - | 340 |
Chorvátsko | - | 250 až 340 | - | - |
Poľsko | 100 až 160 | - | - | - |
Španielsko | 52 až 100 | - | - | - |
Francúzsko | 208 | - | - | - |