Rodinné kombi kompaktnej triedy sa u nás tešia veľkej obľube, pretože okrem rodiny a športových záľub sú dobre využiteľné v práci a pri podnikaní. Všetky štyri testované vozidlá sa dajú kúpiť s odpočtom DPH a výbavou sa môžu vyrovnať autám podstatne drahšej strednej triedy.
Porovnali sme štyri autá vhodné pre rodinu i na podnikanie: Škoda Octavia Combi 2,0 TDI, Peugeot 307 SW, 2,0 HDi Opel Astra 1.9 CDTI, Seat Toledo 2,0 Tdi
V ostro sledovanej triede kompaktných automobilov sa koncom minulého roka objavili dve horúce novinky Škoda Octavia Combi a Opel Astra Caravan, ktoré sme v porovnávacom teste postavili proti jednému z najúspešnejších zástupcov tejto triedy Peugeotu 307 SW. K testovanej trojici sme zaradili aj svojský rodinný automobil a ďalšiu novinku slovenského automobilového trhu Seat Toledo.
Najkrajšia Octavia
Pri pohľade na pohľadné automobily je každému jasné, že časy vyslovene škaredých a neforemných kombi automobilov sú nenávratne preč. Opel Astra Caravan aj Peugeot 307 SW si ponechali klasický "kombi profil" s kolmými zadnými dverami. Škoda Octavia so zaoblenou strechou zase kamufluje prírastok karosérie najlepšie ako vie. Seat Toledo s vyslovene extravagantným dizajnom má piate dvere, vysokú strechu a takmer kolmé zadné okno, preto sme si ho dovolili zaradiť do testu rodinných kombi. Napokon objem batožinového priestoru a veľkosť Toleda tomu zodpovedajú. Každý automobil má niečo do seba, ale oko zákazníka je najviac naklonené Octavii a 307 SW. V hodnotení krásy najlepšie obstála Octavia, ktorá si aj vo vyhotovení kombi zachováva silný imidž.
Batožinový priestor
Veľký batožinový priestor, sklápateľné sedadlá a jednoduché nakladanie tovaru, prípadne športového náradia je zmes dôvodov, prečo si kúpiť kombi. Z testovacieho kvarteta sú na plnenie takýchto špeciálnych úloh najlepšie pripravení Peugeot 307 SW a Astra Caravan.
Najväčší vstupný otvor aj vnútornú šírku ponúka Peugeot, a to aj napriek vyčnievajúcim vnútorným blatníkom zadných kolies, ktoré limitujú jeho využitie. Astra si zaslúži uznanie za ľahko a vysoko otvárateľné zadné dvere a najpraktickejší tvar batožinového priestoru s rovnakou šírkou po celej dĺžke.
Pri nakladaní ťažkých predmetov do oboch modelov oceníte nakladaciu hranu v jednej rovine s podlahou, ktorá je navyše príjemne nízko. Najväčší základný objem batožinového priestoru po zaťahovaciu roletu, resp. spodný okraj okien má Octavia Combi (580 l).
Veľkosti batožinového priestoru býva priamo úmerne prispôsobená užitočná hmotnosť. Táto závislosť však nefunguje pri Astre Caravan s najnižšou užitočnou hmotnosťou iba 525 kg. Škoda unesie záťaž 660 kg, Peugeot 603 kg, a Toledo 600 kg. Prestavbu päťmiestneho rodinného auta na dvojmiestnu dodávku, sklopením zadných sedadiel sme najrýchlejšie zvládli v Seate Toledo, kde stačí zatiahnuť za madlo na boku operadla a druhou rukou ho preklopiť dolu. Súčasne so sklápaním operadla sa sedák samočinne predsunie a klesne, aby mohla vzniknúť takmer rovná úložná plocha.
Sklápanie sedadiel konkurentov si vyžaduje viac času i sily. Špeciálne v Astre, kde musíte najprv odklopiť sedák a potom sklopiť operadlo. Ešte predtým však treba sňať opierku hlavy, a to je mimoriadne náročná úloha. Opierka má totiž až dve poistky a ak ich nestlačíte súčasne, nemáte šancu s ňou ani pohnúť. Nehovoriac o tom, že na jej vytiahnutie by ste potrebovali tretiu ruku. Priestorovo nenáročné opierky hlavy v zadných sedadlách Škody môžu ostať na svojom mieste.
Veľmi zaujímavé riešenie priestoru vzadu ponúka Peugeot 307 SW, v ktorom konštruktéri umne zladili karosériu typu kombi s variabilitou vlastnou minivanom. Namiesto asymetricky delenej zadnej lavice použili tri samostatné sedadlá. Tie sa dajú zvlášť sklápať, posúvať v pozdĺžnom smere, ale i vyberať. Peugeot možno za príplatok 13 100 korún vybaviť ďalšími dvomi sedadlami a získať tak sedem miestne vozidlo. Na tento účel sú v batožinovom priestore trojbodové bezpečnostné pásy a miesto na ich ukotvenie.
Hmotnosť sedadiel v 307 SW je prijateľná a premiestniť ich dokážu i ženy. Rovnako nenáročné je ich odklápanie a odistenie pred vyberaním. Bolo by to absolútne dokonalé riešenie, keby sa v zloženej polohe dali zaistiť, aby sa pri akcelerácii a brzdení nehojdali.
Rovnú ložnú plochu po sklopení sedadiel ponúka iba Peugeot a Seat. Zadné operadlá Astry ani Octavie sa nedajú zložiť do jednej roviny s podlahou, čo považujeme za výrazný nedostatok. Octavii v tom navyše prekáža aj malý pevný "schod" medzi batožinovým priestorom a miestom pre posádku. Na prevoz lyží alebo dlhých úzkych predmetov Škoda i Seat ponúkajú za príplatok otvárateľnú opierku s otvorom. V Peugeote takúto "dieru" nahrádza samostatne sklápateľné stredné sedadlo. Opel zase dodáva za príplatok zadné trojdielne operadlo delené v pomere 40:20:40.
Batožinový priestor možno hodnotiť podľa rôznych kritérií a potom ani najväčší objem Octavie nemusí znamenať vždy výhru. Pri častom využívaní celej kapacity "kufra" vrátane miesta pod strechou odporúčame Opel Astra Caravan a Peugeot 307 SW. Seat s dvojitým dnom batožinového priestoru a špeciálnym boxom pod vrchným krytom kufra, dobre poslúži milovníkom cestovania. Rôzne drobnosti potrebné na dlhých cestách majú svoje miesto a pri športovej jazde nelietajú hore-dole. Španiel však nepoteší pri nakladaní a vykladaní veľkých predmetov kvôli úzkemu vstupnému otvoru. Octavia predstavuje zlatý stred medzi profesionálnym i rodinným využitím. Nemožno však povedať, že český bestseller tejto triedy jednoznačne vyhráva súboj o najlepší batožinový priestor. Situáciu mu výrazne sťažuje Peugeot 307 SW i Opel Astra Caravan.
Objem batožinového priestoru (základný / po sklopení sedadiel)
1. Škoda Octavia 580/1620 litrov
2. Opel Astra Caravan 540/1590 litrov
3. Peugeot 307 SW 520/1875 litrov
4. Seat Toledo 500/1440 litrov
V Octavii sme si pochvaľovali dĺžku i tvar batožinového priestoru. Prekážal výškový rozdiel 145 mm medzi nakladacou hranou a dnom. Nedostatok možno obmedziť druhým dnom za príplatok (5300 Sk), čím vznikne dvojité dno. V dĺžke úložného priestoru je jednoznačne najlepšia. Majiteľov potešia pozdĺžne lišty uľahčujúce posúvanie veľkých batožín a výklopné háky pod bočnými oknami. K pozitívam možno prirátať odkladacie skrinky po oboch stranách, kde sa okrem povinnej výbavy zmestí aj niečo navyše. Mechanizmus odisťovania zatiahnutej rolety je praktický - ľahko sa odisťuje. Kráľovský "kufor" má však aj tienistú stránku - minimálne využiteľnú vrchnú časť. Pod strop možno uložiť maximálne tašky alebo oblečenie.
Astra konkuruje Octavii šírkou i dĺžkou úložnej plochy batožinového priestoru, ktorú môžete vďaka príplatkovej posúvateľnej zadnej lavici (18 000 Sk) predĺžiť o ďalších 105 mm. Flexibilitu interiéru umocňuje príplatková dvojdielna odkladacia schránka v podlahe batožinového priestoru (4000 Sk) a sklápateľné operadlo predného spolujazdca (4500 Sk). Po jeho preklopení sa úložná plocha predĺži až na 2750 mm.
Toledo zaujalo dvojitou podlahou batožinového priestoru a deliacou spodnou priehradkou. Vrchné skladacie dno unesie stredne ťažkú batožinu. Na prevoz ťažkých predmetov treba použiť spodnú pevnú podlahu. Rozdiel medzi dnom a nakladacou hranou tak potom narastie o 230 mm. Napokon nakladacia hrana je najvyššie nad cestou spomedzi testovanej štvorice. Vyberateľná polička pod zadným plató je ideálne miesto na odloženie kvetín, dáždnika a iných drobností.
Peugeot má najširší batožinový priestor s kotviacimi očkami na sieť a postrannými odkladacími sieťkami. Nízka nakladacia hrana, rozmerný vstupný otvor a dno v rovine so sklopenými sedadlami patria k ďalším pozitívam. K tomu, aby sa vyrovnal Octavii, mu chýba dĺžka a trochu väčší objem v základnom usporiadaní sedadiel. Po sklopení sedadiel ponúka jednoznačne najväčší vnútorný priestor. V základnom usporiadaní sa nám nepáčilo vyhotovenie zaťahovacej rolety.
Odpočet DPH
Možnosť odpočítať DPH sa stala na Slovensku synonymom predajných úspechov, zvlášť v segmente väčších a drahších automobilov, kam testované vozidlá patria. Peugeot ponúka model 307 SW s odpočtom DPH len v kombinácii s motormi 1.6 benzín a 1.6 HDi. Prestavba na N1 je stále možná aj v prípade Astry Caravan, pričom výrobca neobmedzuje výber motorov. Nepodarilo sa nám však zistiť, dokedy tieto dve homologácie budú platiť, pretože sa pripravujú zmeny ohľadom homologácie na N1. Z tohto pohľadu je na tom lepšie Seat i Škoda. Toledo prichádza otypované ako 4-miestne úžitkové vozidlo N1 už z výrobného závodu. Schválenú verziu N1 má už aj nová Octavia Combi a jej homologácia bude platiť do 30. 6. 2006. Okrem Toleda sú ostatné tri modely schválené ako 5-miestne vozidlá.
Interiér
Výrazne odlišný vonkajší dizajn testovanej štvorice naznačuje, že rozdielne bude i stvárnenie interiéru. Najľahšie sme sa usadili za volant Opla a Peugeota. Priestor pre kolená vodiča v Octavii nie je malý, no keď pravú nohu dávate z auta dnu alebo von, často kolenom narážate na vystupujúci stĺpik riadenia. Všetky štyri automobilky však predviedli, že im ide v prvom rade o vodiča, ktorý strávi za volantom veľkú časť pracovného týždňa a potom sedí na tom istom mieste aj cez víkend, keď ide s rodinou na výlet. Najlepšie sme sa cítili v športovo ladených sedadlách Toleda so slušným držaním tela v zákrutách, ktoré tvarom i veľkosťou uspokoja aj nadpriemerne vysokých vodičov. Veľmi dobre obstáli rozmerné sedadlá Octavie s tvrdším čalúnením a prijateľným tvarovaním. Vodičom s krátkymi nohami však môžu prekážať dlhé sedáky. Predné sedadla Astry sú možno až prehnane tvrdé, čo nemusí každému vyhovovať. Peugeot v porovnaní so svojimi staršími modelmi pritvrdil v charakteristike čalúnenia, jeho sedadlá sú však stále mäkkšie ako v nemeckých konkurentoch. Vplyv bočného vedenia sedadiel na stabilitu tela v zákrutách mohol byť lepší. Používať auto každý deň znamená mať v ňom kúsok svojho domova a teda veľa drobností a viac či menej praktických predmetov. Astra je v tomto ohľade chladná a neprívetivá, veď si nemáte kde dať telefón a peňaženku, a to už nehovoríme o nabíjačke, nápojoch, príručnej taške. Opel v tomto ohľade sklamal. Úplne z inej planéty je Octavia s poriadnou ponukou odkladacích priestorov, poličiek a boxov vo dverách. Škodu neprekonali v možnostiach odkladania ani ďalší dvaja konkurenti.
Astra ponúka kombináciu chladného dizajnu a vysokú kvalitu materiálov a dielenského spracovania. Radiaca páka aj centrálny ovládací panel sú zbytočne nízko. Vodič preto musí spúšťať zrak dole za ovládačmi, čo odpútava pozornosť. Iní ako kritickí nemôžeme byť ani k palubnému počítaču, pretože má najkomplikovanejšie ovládanie. Potvrdzovanie každého nastavenia jednotlivých volieb v menu nám občas pripomínalo adrenalínový šport. Výhľad z miesta vodiča je však najlepší a keď netreba nič nastavovať, v Astre si dokonale vychutnáte jazdu aj vďaka volantu. Ovládanie autorádia na volante má najlepšie Opel.
Seat Toledo ponúka svoj športový pohľad na rodinný interiér. Zaujalo nás natočenie stredovej konzoly k vodičovi a prvky pripomínajúce športový špeciál. V príkladne zvládnutej ergonómii sklamali neprehľadné analógové prístroje s otáčkomerom v strede a palubným počítačom netradične na ľavej strane. Rozmiestnenie pedálov, tvar volantu i ovládanie palubného počítača sú bezchybné.
Peugeot - prehľadný prístrojový panel vyniká slušnou ergonómiou, kvalitnými materiálmi a stále aktuálnym dizajnom. Výhrady sme mali k dielenskému spracovaniu niektorých detailov a umiestneniu ovládania klimatizácie (príliš nízko). Potešilo nás ovládanie autorádia pri volante s logickým usporiadaním tlačidiel. Hoci nie je priamo na volante, určite je lepšie ako tlačidlá v Seate a Škode. Na druhej strane v tvare volantu a audiosústave Peugeot zaostáva.
Najvyššiu kvalitu plastov i dielenského vypracovania sme našli v Octavii. V porovnaní s predchodkyňou je interiér výrazne lepší a tichší. Stredový panel je teraz širší, posunutý vyššie a vďaka tomu v lepšom dosahu vodiča. V počte odkladacích priestorov a veľkosti boxov vo dverách Octavia súperov deklasuje. Výhrady sa vzťahujú na menej prehľadné ciferníky meracích prístrojov a nepraktické ovládanie rádia na volante. Tlačidlá sú ďaleko od venca volantu a stláčajú sa pomerne ťažko. Nezaškodilo by aj viac miesta na kolená vodiča.
Jazdný komfort
Všetci štyria účastníci nášho porovnávacieho testu sú ako stvorení na dlhé cesty. Peugeot a Opel majú predĺžený rázvor náprav - Astre v porovnaní so základným hatchbackom pridali 90 mm a francúzskemu "levovi" až rovných 100 mm. Na priestore pre nohy zadných pasažierov to ale veľmi necítiť. Paradoxne najviac voľnosti v oblasti kolien si cestujúci vychutnajú na zadných sedadlách Octavie Combi a Toleda s podstatne kratším (nezmeneným) rázvorom. Toledo využíva svoju výšku blízku vanu, čo mu zabezpečuje veľkorysý priestor vo všetkých smeroch. Cestujúci vzadu si môžu nohy vystrieť pod sedadlo vodiča prípadne jeho spolujazdca. Pod vysokou strechou Toleda sme vzadu čakali viac miesta na hlavu.
Zadné sedadlá ukotvené vysoko nad podlahou výrazne uľahčujú nasadanie. Víťazom hodnotenia priestoru pre posádku sa teda stáva Toledo. Peugeot má zase najviac miesta v oblasti lakťov a ramien. Výrazné zlepšenie na zadných sedadlách možno pripísať Octavii, v ktorej je až zázračne veľa miesta. Vozidlá typu kombi tradične prinášajú viac miesta nad hlavou pre pasažierov vzadu , čo sa citeľne prejavuje na Octavii i Astre. Toledo sa usporiadaním sedadiel nehrá na päťmiestne auto, ale zvyšní súperi áno. S výnimkou Peugeotu, ktorý má v strede samostatné sedadlo (užšie o 50 mm), sú miesta vzadu a v strede iba symbolické. Navyše, Opel i Škoda majú vysoký stredový tunel.
V hodnotení vnútorného hluku obstáli dobre všetky testované autá s tým rozdielom, že v meste a pri nízkej rýchlosti sú tichšie motory so vstrekovaním paliva common rail, teda Opel a Peugeot. Pri "diaľničnej" rýchlosti na piatom a šiestom prevodovom stupni, keď vystupuje viac do popredia aerodynamika, sa karta obracia v prospech Škody a Seatu.
Vnútorný hluk vo vozidle (dB)
Rýchlosť 60 km/h, 3. prevodový stupeň
1. Opel Astra 60,3
2. Peugeot 307 60,5
3. Škoda Octavia 61,1
4. Seat Toledo 62,5
Rýchlosť 130 km/h, 6. prevodový stupeň
1. Škoda Octavia 68,4
2. Seat Toledo 70,9
3. Peugeot 307 72,2
4. Opel Astra 73
Astra má nad hlavou najviac miesta, horšie je to s priestorom pre kolená i ramená. Tam patrí medzi priemer.
Zadné sedadlá Toleda poskytujú najlepší komfort a priestor na nohy. Preto sú predurčené na dlhé cesty, keď padne vhod zmeniť polohu nôh. Vysokým postavám bude prekážať bočné zaoblenie strechy.
Octavia poskočila dopredu o míľový krok a v porovnaní s predchodkyňou má viac miesta vo všetkých smeroch. Citeľne sa však zlepšila v priestore na kolená. Operadlá zadných sedadiel sú však veľmi nízke.
Peugeot vyniká najlepším priestorom v oblasti ramien a tromi samostatnými sedadlami. Stredné sedadlo je pre dospelú osobu úzke, ale lepšie ako žiadne. Miesto na kolená i hlavu patrí medzi priemer v triede.
Vnútorný priestor na zadných sedadlách
Šírak Šírka Výška medzi sedákom
v oblasti lakťov (mm) v oblasti ramien (mm) a stropom (mm)
Peugeot 1470 Peugeot 1430 Opel 980
Seat 1450 Seat 1370 Škoda 970
Škoda 1420 Škoda 1370 Peugeot 950
Opel 1410 Opel 1345 Seat 950
Jazdné vlastnosti
Bežné používanie automobilu iba ťažko odhalí rozdiely v beztak výborných podvozkoch všetkých štyroch účastníkov testu.
Na vyjasnenie charakterových vlastností podvozka sme zvolili vypätú situáciu na motokárovej dráhe v Dunajskej Strede. Tu sme vyskúšali správanie auta v ostrých zákrutách a pri náhlej zmene smeru jazdy, teda v losom teste pri rýchlosti 70 km/h.
Všetky vozidlá boli vybavené systémom ESP (k štandardu patrí iba v prípade Astry s motorom 1.9 CDTI), ktorý sme pri prejazde vypínali. Jedine Peugeot musel jazdiť so zapnutým ESP, lebo aj po jeho vypnutí sa systém sám aktivuje pri rýchlosti 50 km/h.
Podmienky boli pre všetkých rovnaké, výsledky rôzne. Okrem rozdielov v nastavení a konštrukcii podvozka nesmieme zabudnúť na pneumatiky. Tri autá boli obuté do 16-palcových pneumatík rozmeru 205/55 R16. Škoda Octavia mala 17-palcové kolesá a nízkoprofilové pneumatiky, čo jej v konečnom dôsledku pridalo na stabilite, ale ubralo z komfortu.
Jazdné vlastnosti všetkých účastníkov vysoko prevyšujú schopnosti bežného vodiča a s rezervou zvládajú aj ostrejší prejazd zákrutou. Ich suverenita na ceste a opora v stabilizačnom systéme ESP však môže lákať na extrémne rýchlu jazdu, ktorá si vyžaduje skúsenosti. Rodinné kombi sa v rukách skúseného vodiča razom zmení na rýchly športový kompaktný automobil.
Opel Astra má pre športovú jazdu prispôsobený podvozok IDS Plus a systém premenlivej charakteristiky tlmičov CDC. Navolením funkcie "sport" podvozok Astry stvrdne, riadenie stuhne a motor začne reagovať na plynový pedál oveľa rýchlejšie. V jazdných vlastnostiach v brzdení a zatáčaní do ostrých zákrut je Astra jasným kráľom, pretože jej brzdový systém eliminuje aj nedotáčavý šmyk. Prvenstvo jej patrí aj v komforte (musí mať príplatkový podvozok IDS Plus a CDC), pretože charakteristika tlmičov sa kontinuálne prispôsobuje povrchu cesty.
Slušnú dávku radosti z jazdy dá vodičovi Toledo aj napriek vyššie položenému ťažisku. Dobrý pocit z Toleda umocňovala aj prevodovka DSG.
Škoda Octavia na nás zapôsobila tvrdším a bezpečným podvozkom.
Peugeot sa v ostrých zákrutách nakláňa výraznejšie než konkurenti a na ceste viac pláva, ale dokonale žehlí nerovnosti cesty. Francúzsky podvozok je priam šitý na rodinné jazdenie.
Subjektívne sa nám zdalo, že najlepšie brzdy má Astra, čo potvrdilo meranie brzdenia z rýchlosti 80 km/h. Brzdenie z nižšej rýchlosti zvládol najlepšie Seat. Paradoxne z vyššej rýchlosti zabrzdil výrazne horšie.
Najčistejší prejazd dráhou losieho testu predviedla Astra Caravan s klasickou konštrukciou zadnej nápravy (vlečné ramená s torznou priečkou). V športovom móde bol podvozok citeľne tvrdší a agresívnejší. Korigovanie "ustrelenej" zadnej časti auta zvládne aj menej zdatný šofér. Octavia sa nám zdala o niečo pokojnejšia než Astra, ktorá sa však ľahko koriguje aj na hranici šmyku.
Octavia aj vďaka použitým pneumatikám a premyslenej viacprvkovej konštrukcii zadnej nápravy držala stopu dokonale. V rýchlych zákrutách sa správala stabilne a pokojnejšie než konkurenti. Za hranicou priľnavosti nás však prekvapila rýchlym nábehom na "hodiny". Napriek tomu klobúk dole.
Najviac problémov narobila prudká zmena smeru (losí test) Toledu. Pretáčavý šmyk sa dostavil pomerne skoro a podobne ako Peugeot tiež inklinuje k výraznejšiemu nakláňaniu. Toledo nám pripomínalo športový kompaktný minivan a o to konštruktérom išlo. Jazdné vlastnosti Seatu sú za štandardných podmienok veľmi dobré, podobné Octavii. Veď využíva aj rovnakú podlahovú platformu (tiež s viacprvkovou zadnou nápravou). Toledo má kvôli vyššiemu ťažisku citeľne tuhšie pruženie, čo sa prejavuje výraznejším prenosom nárazov pri prejazde nerovností.
Peugeot sme v tejto disciplíne objektívne porovnať nemohli, pretože pri danej rýchlosti sa nedal vypnúť stabilizačný systém a okamžite pri vjazde do losieho testu začal korigovať správanie auta. V porovnaní s ostatnými mu chýba priamejší prevod riadenia a lepšia spätná väzba. Aj v losom teste sa vyfarbil ako pohodlné rodinné auto.
Prevodovky
Vo všetkých vozidlách boli 6-stupňové prevodovky, no rozdiely v ovládaní radiacej páky boli evidentné. Keďže Seat bol vybavený "automatom" DSG, hodnotili sme len tri modely. Z nich najprísnejšie kritériá znesie Škoda Octavia, ktorej radiaca páka sa pohybuje ľahko, presne a má primerane dlhý "krok". Pri Astre by sme pri preraďovaní jednotlivých stupňov privítali trochu viac istoty a ľahší chod páky. To isté platí o kulise radenia v Peugeote, ktorej chýba precíznosť a kratšie dráhy. Príjemným spestrením bola pre nás nová prevodovka DSG nainštalovaná v Tolede. V manuálnom aj automatickom režime preraďuje úžasne rýchlo a zamatovo jemne. Vďaka DSG sa aspoň na chvíľu dokáže vodič vžiť do kože pretekára krotiaceho továrenský špeciál vybavený sekvenčnou prevodovkou. Prevodovka DSG rúca doterajšie mýty o automatických prevodovkách a jazda s ňou je skutočný zážitok. Jediným negatívom je, že v manuálnom režime po dosiahnutí maximálnych otáčok preradí vyššie a neponechá zvolený stupeň.
Traja v jednom ringu
Všetky štyri testované vozidlá poháňali moderné prepĺňané vznetové štvorvalce v najšpičkovejšej výkonovej verzii. Ich spoločným menovateľom je kombinácia sily a priaznivej spotreby paliva.
Diesel v kompaktnej triede pomaly, ale isto dobyl Európu. Na Slovensku stráca body v podobe vysokej nákupnej ceny a predraženej zákonnej poistky.
Pri vhodnom využívaní 6-stupňových prevodoviek má vodič týchto vozidiel pripravenú okamžitú dávku sily a nadpriemerné jazdné vlastnosti.
V porovnávacom teste sa stretli traja renomovaní výrobcovia naftových motorov. Proti TDI (103 kW/140 k) od VW sa postavil taliansky špeciál MultiJet s papierovo najvyšším výkonom (110 kW/150 k) namontovaný v nemeckej Astre.
Svoje tromfy ukázal aj francúzsky agregát HDi (100 kW/ 136 k). S funkciou "over boost", teda krátkodobým zvýšením krútiaceho momentu. Silnou stránkou francúzskeho motora je príkladné odhlučnenie, najlepšia kultúra chodu, rovnomerný ťah a najnižšia spotreba. V reakcii na plynový pedál však zaostáva za konkurenciou.
Viac ako kultúrou chodu dokáže 2-litrový turbodiesel od VW ohúriť doslova expló-ziou maximálneho krútiaceho momentu 320 Nm, ktorý nastupuje už pri 1500 ot/min. Právom mu teda patria prvé dve priečky v zrýchlení i elasticite aj presvedčivá dominancia Toleda s prevodovkou DSG. Motory 2.0 TDI nesklamali ani v spotrebe. Výsledný priemer 5,9 (Octavia) a 6,0 (Seat) sú stále veľmi príjemné hodnoty.
Papierovo najlákavejšie parametre ponúka motor 1.9 CDTI v Astre, ktorý získava od nás najlepšie hodnotenie za kultúru chodu.
Čakali sme však, že bude ostrejšie zrýchľovať pri nižšej spotrebe. Z motorovej palety si ťažko vyberať, pretože oproti agregátom TDI s agresívnym ťahom, no hrubším hlasovým prejavom stojí jemnejší prísun krútiaceho momentu motorov HDi a CDTI, ale efektívnejší ťah v celom pásme otáčok. Vyznávačom rodinnej jazdy a menej častého radenia odporúčame francúzsky motor HDi. Temperamentným vodičom zase TDI od VW alebo CDTI od Opla.
Hodnotenie
Jednoznačný víťaz testu po zhodnotení všetkých kritérií vlastne neexistuje. Ak sa však pozrieme na vec zo slovenského uhla pohľadu a začneme hodnotiť cenu a ponúknuté vlastnosti, víťaz je jasný. Škoda Octavia totiž dokáže technikou konkurovať ktorémukoľvek z testovaných automobilov.
Interiér škody je najkrajší a k obrovskému batožinovému priestoru treba prirátať suverénne jazdné vlastnosti.
Octavia je po všetkých stránkach najvyváženejším automobilom vhodným na rodinné i podnikateľské účely.
Variabilitou zadnej časti a využiteľnosťou batožinového priestoru jej výrazne konkuruje najúspornejší Peugeot 307 SW. Jeho sklenená strecha, samostatne vyberateľné sedadlá, pohodlný interiér zapôsobí na každého otca päťčlennej rodiny.
Peugeot je však najstarším automobilom z celej štvorice, čo cítiť na spracovaní detailov a kulise radenia. Podľa nás sa môže deliť o druhé miesto s Astrou Caravan, ktorá je technologicky najvyspelejšia s najlepším podvozkom a slušným batožinovým priestorom.
Astra však stráca v priestore na zadných sedadlách a v takmer neexistujúcich odkladacích priestoroch.
Proti zaradeniu Seatu do porovnávacieho testu možno mať výhrady, lebo nejde o klasické kombi. Extravagantné Toledo je najviac "in" a pritom dokáže ponúknuť úžitok na hranici kombi.
K jeho silným stránkam patrí komfort sedenia na zadných sedadlách a netradičné spracovanie interiéru.
Horšie je na tom výhľad šikmo dopredu a kontroverzný dizajn zadnej časti.
FOTO SME
Hodnotenie
1. Škoda
2. Opel a Peugeot
3. Seat