Škandál či skôr zvýšenú pozornosť okolo knihy odštartovala najmä téma - drogy a sex ako ústredné chúťky životného štýlu 17-ročného chalana Silného. Diskutovalo sa aj o tom, do akej miery je román "literárny" a či to nie je len módny výstrelok, mixtúra vhodne vybratých a nadávkovaných tém, ktoré dnešných čitateľov zaujímajú. V Poľsku prebiehali búrlivé diskusie a stále rezonujú nielen v časopisoch, ale aj na internete. Z 19-ročnej debutujúcej autorky sa stal fenomén, ktorý na seba upútava širokú pozornosť literárnych i čitateľských kruhov.
Pre Maslowskej hrdinov je svet čudným miestom. Realita sa tu mení na reality šou, na predstavy a vidiny ich chemicky zasiahnutej a zmenenej psychiky, až ju vnímajú ako neskutočnosť, ktorá sa silno podobá na televízne kvízy, súťaže a programy. Vnímanie reality ako filmu vyúsťuje do úplného splynutia v záverečnej časti knihy, po rezignácii Silného na realitu: "Televízia je moja najlepšia kamarátka." Nevieme, čo sú skutočné Silného zážitky a čo predstavy, ale to napokon ani nie je dôležité. Sme spoluúčastníkmi jeho tripu, a počas sledovania jeho amfetamínového dojazdu nie sme spolu s ním schopní rozoznať, čo je naozaj - či bdie, spí, upadol do bezvedomia, blúzni v opojení, alebo už nežije.
Ženské hrdinky, ale najmä postavu Silného stelesňuje a prezrádza reč samotná - každého z nich odlišuje výber, spôsob rozvíjania tém aj ich jazyk. Je nielen vulgárnym, ostrým jazykom ulice, ale aj vhodne zmiešanou rečou knižných a hovorových slov. Autorka mixuje rôznorodé štýly, ktoré paradoxne svojou príznakovosťou vyznievajú vyprázdnene. Trochu neschopným a nespracovaným sa javí vyjadrovanie hrdinov, ktorí sú v snahe o jedinečnosť čoraz menej autentickí.
Román nemá celkom jednoliatu štruktúru, má svoje vrcholy a pády. Krivka príbehu sa láme v okamihu, keď po policajnom zásahu odvádzajú Silného na vyšetrovanie. Tu sa príbeh mení na literárnu hru medzi Silným a väzenskou vyšetrovateľkou Maslofskou. Autorka čoraz častejšie "ulietava" k oscilácii medzi priznaným výtvorom Silného a akcentovaním vlastného alter ega v postave vyšetrovateľky. Miestami sa zdá, že pocit bábkovej existencie Silného v jej rukách ju opojil až priveľmi - od intenzity prvej polovice príbehu sa tak román nenávratne vzďaľuje.
Sila Silného ako postavy spočíva predovšetkým v kombinácii jeho bezproblémového konzumného života s "implantovanými" prvkami videnia samotnej Maslowskej. Tak sa jej podarilo vytvoriť postavu, ktorá je rovnako, ako jej sedemnásťročné luzerské okolie povrchná a "ujetá", ale zároveň vytŕča zo svojej generácie ako vševediaca, má odstup aj nadhľad.
Vďaka tomu v príbehu o pozlátkovej mládeži ukazuje oveľa viac, ako len jej povrch - vidíme jej senzibilitu, osamotenosť a rozpornosť. Silný tým, že je jedným z"generácie nič" a zároveň stojí vyššie, akoby nad nimi, obnažuje ich krycie a maskovacie manévre na dreň, a tým nám odhaľuje pôvod ich nezmyselne stereotypizovaného a redukovaného života - bezbrannosť a nudu.
Autor: ZUZANA FERUSOVÁ(Autorka je doktorandka v Ústave slovenskej literatúry SAV)