Čo priniesla automobilová jar?

Pod roztápajúcim sa snehom už tradične vykvitne najviac automobilových noviniek v rámci celého motoristického roka. Ich explóziu po autosalóne v Ženeve tak pocítili všetky európske krajiny vrátane Slovenska. Spoločným motívom nových modelov je vyššia ...

Pod roztápajúcim sa snehom už tradične vykvitne najviac automobilových noviniek v rámci celého motoristického roka. Ich explóziu po autosalóne v Ženeve tak pocítili všetky európske krajiny vrátane Slovenska. Spoločným motívom nových modelov je vyššia bezpečnosť a väčší vnútorný priestor. Opel Astra OPCSuperšportovú Astru postavili v dielňach špecializovaného oddelenia OPC (Opel Performance Center). Novinka po technickej stránke vychádza z modelu Astra GTC. Dostala však výkonnejší motor a výrazný športový styling karosérie. Motor technicky vychádza z preplňovaného dvojlitra 2.0 Turbo, ktorý ma v Astre výkon 200 k, ale potreby modelu OPC ho naladili až na 176 kW (240 k). Konštruktéri dosiahli vyšší výkon vylepšením sacieho aj výfukového potrubia a doladením systému preplňovania. Napriek obrovskému výkonu a krútiacemu momentu 320 Nm Astra OPC zrýchľuje z 0 -100 km/h "len" za 7s a dosiahne rýchlosť vyše 240 km/h. Vysokému výkonu prispôsobili aj interaktívny podvozok IDSPlus so systémom elektronickej regulácie tlmičov CDC (Continuous Damping Control). Astra OPC má v štandarde špeciálne osemnásťpalcové liate kolesá s pneumatikami 225/45 R18. Súčasťou športového vzhľadu budiaceho rešpekt sú dobre viditeľné strmene kotúčových bŕzd v charakteristickej "OPC" modrej farbe. Vpredu sú ventilované kotúče s priemerom 321 mm a vzadu

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

278 mm. V strohom interiéri zaujmú športové sedadlá Recaro v dvoch verziách čalúnenia a meracie prístroje v modrej farbe. Nová Astra OPC príde na trh až na jeseň 2005. Mercedes-Benz B - klasseMercedes na jesennom autosalóne v Paríži rázne naznačil, že mieni vstúpiť do nižšej strednej triedy spôsobom jemu vlastným. Teda s automobilom, ktorý znamená posun vpred a konkurencii vyrazí dych. Čas ukázal, že ak chce luxusná značka robiť vozidlá menších rozmerov, musí vymyslieť niečo také podarené ako bol Mercedes A. Sériová verzia novej B triedy alebo Compact Sports Tourera využíva výhody sendvičovej koncepcie známej práve z Mercedesu A. Výhodou "sendviča" je priestorovo úsporné usporiadanie motora a prevodovky, čiastočne vpredu a čiastočne pod podlahou karosérie. Takto mohli konštruktéri pri dĺžke karosérie 427 cm (nižšia stredná trieda) vytvoriť vnútorný priestor ako vo veľkej limuzíne. Pasažieri na zadných sedadlách profitujú z veľkého rázvoru kolies (278 cm), ktorý umožňuje dosiahnuť taký odstup sedačiek a priestor na kolená ako v triede S. Silnou stránkou sendvičovej konštrukcie B triedy je pasívna bezpečnosť, pretože posádka sedí o niečo vyššie ako v bežnom osobnom automobile a pri náraze sa motor s prevodovkou posúva do podlahy. Takto odoberá energiu nárazu a neohrozuje posádku. Sendvičová koncepcia je okrem toho výrazne výhodnejšia pri bočnom náraze, pretože pasažieri sedia asi o 20 centimetrov vyššie mimo zóny nárazu. Vďaka výškovo nastaviteľnému dnu batožinového priestoru, asymetricky delenej, sklopnej a demontovateľnej zadnej lavici sa Compact Sports Tourer niekoľkými pohybmi zmení z osobného vozidla na transportér. Objem nákladného priestoru sa v závislosti od polohy a stavu vymontovania sedačiek zvyšuje z 544 až na 2 245 litrov. Výrobca avizuje zaujímavé typy pohonných jednotiek hlavne z oblasti naftových motorov. Na špici programu vznetových motorov je B 200 CDI s výkonom 103 kW (140k) a krútiacim momentom 300 Nm. Spotreba nemá ani pri takomto výkone a rozmeroch auta presiahnuť 5,6 l/100 km. Motory síce spĺňajú emisnú normu EU-4, napriek tomu výrobca ponúka (na želanie) bezúdržbový filter pevných častíc. Okrem šesťstupňovej mechanickej prevodovky je k dispozícii nová bezstupňová automatická prevodovka Autotronic. Medzi pozoruhodné novinky patrí elektromechanický posilňovač riadenia, nová generácia stabilizačného systému ESP a sériovo dodávaný systém tlmenia pruženia, ktorý pri bežnom štýle jazdy ponechá tlmičom komfortné nastavenie, ale pri dynamickom prejazde zákrut sa charakteristika podvozka pritvrdí. Sériové projekčné svetlomety možno na želanie vybaviť natáčacími bi-xenónovými výbojkami.VW PassatMotoristická verejnosť už viac ako rok s napätím očakávala, kedy a kde sa objaví nový Passat. Napokon sa mies-tom prezentácie stala Ženeva a svet uvidel asi najväčší dizajnový skok v celej histórii Passatu. Populárna limuzína strednej triedy dostala mimoriadne avantgardný vzhľad, v ktorom sa prelínajú športové a elegantné prvky. Napokon na príchod novej generácie bol najvyšší čas, pretože súčasný Passat sa vyrába od roku 1996 s jedinou zmenou dizajnu v roku 2000. V porovnaní s predchodcom je nový Passat väčší a luxusnejší. Celková dĺžko je 480 cm a rázvor náprav 280 cm. Passat sa tým posúva zo strednej do vyššej strednej triedy. Spolu s vonkajšími rozmermi Passatu vzrástlo štandardné vybavenie a zrejme aj cena. Základná verzia má obsahovať šesť airbagov, ESP, elektrické ovládanie všetkých okien a klimatizáciu. Pod kapotou je osvedčená paleta benzínových agregátov koncernu Volkswagen (1.6 FSI, 2.0 FSI, 2.0T FSI, 3.2 FSI). Spektrum naftových motorov sa začína pri základnom motore 1.9 TDI a končí sa pri výkonnejších agregátoch 2.0 TDI a 2.5 TDI. Na západoeurópskom trhu začne predaj v polovici marca a na Slovensku približne v apríli 2005.VW Golf PlusVolkswagen Golf Plus je ďalšou variáciou najúspešnejšieho rodinného vozidla všetkých čias a podľa výrobcu vytvára novú kategóriu kompaktných vozidiel s prvkami športovo úžitkových a jednopriestorových automobilov (SUV a MPV). Nový člen rodiny Golfov sa zameriava na väčší priestor a viac "vzduchu" nad hlavami pasažierov. V porovnaní s klasickým Golfom karoséria narástla do výšky o 9,5 cm a sedadlá sú umiestnené vyššie o 7,5 cm. Zlepšilo sa tak nastupovanie a vzrástol aj komfort na zadných sedadlách. Tie možno podľa potreby posúvať v rozmedzí 16 cm a tým meniť objem batožinového priestoru od 395 l do 505 l. V úvodnej fáze produkcie dostane Golf Plus dva benzínové a dva naftové motory. V podstate ide o dobre známe benzínové agregáty 1,4 l (55 kW / 75k) a 1,6 FSI (85 kW / 110k). Pre rozrastajúcu sa rodinu priaznivcov naftových motorov Volkswagen siahol po dobre známom motore 1,9 TDI (77 kW/105k) a súčasnej novinke 2,0 TDI (103kW/ 140k). Priemerná spotreba naftových motorov sa má pohybovať od 5,4 do 5,7 l/100km. Pri relatívne nízkom počte motorov bude mať Golf Plus dobrý výber automatických prevodoviek. K štandardu klasického VW Golf (ABS, ESP, 6 x airbag) pribudli nové koncové svetlá zostavené z LED diód. Medzi príplatkovým vybavením sa nachádzajú natáčacie svetlomety, prípadne špeciálne vybavenie stredovej konzoly medzi prednými sedadlami.Chevrolet MatizNová generácia obľúbeného vozidla Daewoo Matiz bude mať úplne zmenené meno. Okrem zmeny značky z Daewoo na Chevrolet (september 2005) dochádza k zmene názvu modelu. Matiz sa odteraz volá Chevrolet Spark. O obľúbenosti Matiza svedčí 630 000 predaných kusov malého mestského vozidla. Na chudobnejších trhoch východnej Európy sa z Matiza stalo jediné auto v rodine. Chevrolet Spark príde na trh v apríli s karosériou dlhou iba 3,5 m. Na pohon tak malého auta postačí aj trojvalcový benzínový motor 0,8 l (38 kW) alebo silnejší štvorvalec 1.0 l (49 kW). Zlepšením motorov by mala klesnúť palivová spotreba o 15 %.Citroen C6Nová vlajková loď Citroenu jednoznačne dokazuje silnejúce postavenie francúzskych výrobcov na automobilovom trhu. Majestátna limuzína C6 má za úlohu vrátiť Citroen do segmentu, v ktorom značka pôsobila celé desaťročia. C6 využíva tradičné dizajnové prvky, ale zároveň reaguje na súčasný módny trend, kedy veľká limuzína profilom karosérie pripomína športové kupé. Silnou stránkou netradične stvárnenej limuzíny je vynikajúca aerodynamika a nové riešenia: bezrámové okná dverí a zadný výsuvný reflektor. Nový Citroen C6 využíva prvky modelového radu C5 (AFIL - kontrola neželaného opustenia jazdného pruhu, bi-xenónové natáčacie svetlomety, viacvrstvové protihlukové sklá) a okrem nich pridáva aktívny podvozok s variabilným nastavovaním tlmičov, nový motor V6 HDi s výkonom 208 koní a priehľadný displej s projekciou dôležitých údajov na čelnom skle. Posledný uvedený systém umožňuje zobrazenie informácií o rýchlosti a navigácii priamo na čelné sklo, a tak prináša výhodu hlavne

SkryťVypnúť reklamu

v oblasti aktívnej bezpečnosti. Podobne ako drahé limuzíny nemeckých výrobcov aj Citroen C6 má elektronickú parkovaciu (ručnú) brzdu ovládanú tlačidlom a štvorzónovú klimatizáciu s osobitným nastavovaním pre ľavú a pravú stranu a predné i zadné sedadlá. Luxusný Citroen poháňajú dva šesťvalcové motory, konkrétne benzínový V6 motor 3,0i s výkonom 155 kW (215k) a nový naftový šesťvalec 2,7 HDi V6 s takmer rovnakým výkonom 150 kW (208 k). Posádke odpadá starosť s radením prevodových stupňov, pretože oba motory sú vybavené 6-stupňovou automatickou prevodovkou. K naftovému motoru výrobca dodáva aj filter pevných častíc DPF. Výrobca sľubuje maximálny možný priestor a pohodlie na zadných, elektricky posúvateľných sedadlách. Výplne dverí inšpirované moderným nábytkom majú veľký počet úložných priestorov.Porsche 911 CabrioPorsche prichádza tesne pred začiatkom letnej motoristickej sezóny s atraktívnou otvorenou verziou Carrery. Nový kabriolet má ponúknuť výborné jazdné vlastnosti, ale hlavne bohaté vybavenie a vysokú úroveň bezpečnosti. Do balíka štandardnej výbavy patrí šesť airbagov vrátane okenných vzduchových vankúšov, ktoré sú v kabriolete zatiaľ ojedinelé. Prvýkrát budú v ponuke adaptívne tlmiče s nastaviteľnou tuhosťou, z čoho vyplýva, že kabriolet bude na rozdiel od modelu s pevnou strechou orientovaný na komfort. Výkonnejšia verzia kabrioletu S má keramické brzdy, ktoré motoristickí fajnšmekri spoznajú podľa žltých strmeňov. Na zmenu nastavenia podvozka, motora a prevodovky slúži tlačidlo systému Sports Chrono Paket Plus. Nové Porsche 911 Cabrio má byť ľahšie ovládateľné a pre pretekárske povahy zabuduje do prístrojového panelu klasické stopky s ciferníkom. Elektricky ovládaná strecha zmizne v útrobách auta v priebehu 20s, vodič ju môže skladať alebo rozkladať až do rýchlosti 50 km/h. Na obhajobu plátenej strechy pred plechovou skladacou strechou Porsche uvádza, že takéto prevedenie je minimálne o polovicu ľahšie. Základná verzia 911 Carrera Cabrio dosiahne rýchlosť 100 km/h za 5,2 s a 200 km/h za je na 18,3 s. Silnejšia Carrera S zvládne tieto šprinty za 4,9 s resp. 17,1 s. Najvyššia dosiahnutá rýchlosť sa pohybuje od 285 km/h do 293 km/h.Audi RS4Skupinu extrémne výkonných "rodinných" limuzín rozšíril najnovší prírastok Audi RS4. V Audi zrejme tušili, že konkurencia z Mníchova plánuje osadiť do nového modelu M3 osemvalcový motor, preto siahli po rovnakom počte valcov a objeme 4,2 l. Dobre známy motor prešiel niekoľkými zmenami vrátane výmeny klasického vstrekovania za systém FSI. Zmena filozofie najrýchlejších modelov Audi spočíva v tom, že spod kapoty sa vytratili turbodúchadlá, ktoré nahradil väčší objem. Motor v Audi RS4 dosahuje výkon 309 kW (420k) pri otáčkach 8250/min. Najvyššia rýchlosť je elektronicky blokovaná na 250 km/h a vďaka pohonu Quattro sa dokáže výkon premeniť na famózne zrýchlenie. Napríklad Audi RS4 zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,8 s.Lancia Ypsilon SportLancia v posledný rokoch vymenila športové renomé značky za luxus a extravaganciu. Zdá sa však, že športový duch v značke stále prebýva, pretože po čase stagnácie vyplával na povrch športovo ladený model. Zásadné zmeny prinieslo posledné obdobie, kedy sa Fiat snaží odpútať od konzervatívnej direktívy koncernu GM. Cieľom športových úprav sa stal najmenší model ypsilon. Pod kapotou je známy motor 1.9 JTD s najvyšším krútiacim momentom 306 Nm. Lancia Ypsilon postavená na zníženom podvozku ( -1,5 cm) dosahuje najvyššiu rýchlosť 212 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchľuje za 7,9 s.Ford Focus SedanK druhej generácii kompaktného automobilu Ford Focus pribudla ďalšia verzia karosérie aj napriek tomu, že úspech trojpriestorových sedanov v Európe je stále otázny. Automobily tejto kategórie sa však veľmi dobre predávajú v Južnej a Severnej Amerike prípadne v Ázii. Výhodou sedanu v porovnaní s hatchbackom je výrazne väčší batožinový priestor (526 l). Vstupný otvor batožinového priestoru dosahuje šírku 102 cm a šírku medzi vnútornými blatníkmi 105 cm. Dĺžka batožinového priestoru narástla oproti predchádzajúcemu Focusu sedan o 5,4 cm.BMW 130iNajmenšie BMW 1 obohatila nová verzia 130i vybavená nový trojlitrovým šesťvalcom. BMW 130i dosahuje výkon 190 kW (258k) a s podporou krútiaceho momentu 300 Nm dosiahne "stovku" už za 6,2 s. Pri rozložení hmotnosti na obe nápravy v pomere 50/50 po-núkne zaujímavé jazdné výkony. Povráva sa, že BMW 130i je predzvesťou superšportového BMW M1. Oddelenie M Technik pripravuje pre najsilnejšiu verziu šesť-valcový motor výkonu 228 kW (310k) a sedemstupňovú sekvenčnú prevodovku SMG.Fiat CromaNová Croma ožíva v trochu netradičnej karosérii, ktorá bude konkurovať autám typu kombi, ale aj MPV. Rázvor náprav radí Cromu do strednej triedy (2,7 m) a celková dĺžka karosérie (4,75 m) až na jej vrchol. O 5 cm je dlhší iba nový VW Passat. Croma sa má podieľať na zlepšení finančnej situácie značky Fiat, ťažko však povedať či zlepšenie nastane s automobilom strednej triedy. V ponuke sú tri úrovne vybavenia, päť motorov a manuálne i automatické prevodovky. Zákazníkov poteší pestrá paleta naftových motorov. Okrem známych benziňákov 1.8 16V (96 kW) a 2.2 16V (110 kW) sa pod kapotou objavia aj silné naftové agregáty Multijet 1.9 16V (88 kW a 110 kW) a nový diesel 2.4 16V Multijet (147 kW). Veľký vnútorný priestor a špičkové naftové motory budú podobne ako v prvej generácii hlavným magnetom. Verejnosť však očakáva spoľahlivejšie vypracovanie detailov, lepšiu odolnosť voči prehrdzaveniu karosérie a precíznejšiu mechaniku. O atraktívnych tvaroch prístrojového panelu a dokonalom využití priestoru niet pochýb.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 492
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 165
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 698
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 751
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 004
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 453
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 768
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 520
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu