Zadanie je krátke a výstižné: majú nové modely pokračovať v súčasnom štýle, alebo prísť s niečím úplne novým? Osloví súčasná podoba automobilov zákazníkov aj v nasledujúcich rokoch, alebo bude musieť ustúpiť modernejším ešte dravejším tvarom?
Excentrický Pagani
Horacio Pagani zakladateľ firmy Pagani automobili patrí medzi zopár "excentrikov" tohto sveta, ktorí kráčajú po tŕnistej ceste nenechávajúc sa pritom strhnúť veľkosériovou výrobou automobilov. Zonda je jasným príkladom jeho nekompromisného myslenia pri stavbe automobilov. Úlohou automobilu je potešiť nielen športovo založených vodičov, ale aj umelecky založených jedincov. Pri tvorbe tohto umeleckého diela sa prihliadalo na detail a jeho materiálové vypracovanie. Motor Zondy, 12-valcový Mercedes-Benz je umiestnený v "strede" automobilu.
Tento druh dopravného prostriedku sotva možno zažiť na bežnej ceste. Čo vidieť z tohto automobilu najčastejšie je jeho zadná časť, preto sa pri návrhoch muselo dbať na jeho presvedčivý dizajn. Uhlíkový kryt zadnej časti lemuje štvoricu výfukov pripomínajúcich guľomety. Po stranách sú vertikálne umiestnené trojice koncových svetiel.
Materiál, z ktorého je navrhnutý rám určuje krvnú skupinu automobilu. Veľmi tuhá škrupinová konštrukcia rámu z uhlíka radí Zondu F do najvyššej spoločnosti, k stíhačkám typu Ferrari Enzo, Mercedes SLR či Porsche Carrera GT. Všetky zdieľajú platformu odvodenú z monopostov F1. Avšak len Zonda za porovnateľnú cenu ponúka pravú exotiku kusovej manufaktúry.
Veľmi originálne je spracovanie úchytov prednej a zadnej kapoty pomocou kožených opaskov a tiež nádherný držiak stierača.
Spracovaním kompozitných prvkov sa z Paganiho stáva skutočný umelec. V interiéri sa to prejavuje naj-markantnejšie. Dominantné sú dva otočné usmerňovače vzduchu v strede. Tie spolu s plytkou prístrojovou doskou patria k jedinečným myšlienkam tohto malovýrobcu. Prevedenie je ako vo všetkých ostatných detailoch, samozrejme, z uhlíka. Výrobca si aj tu vybral neschodnejšiu, ale príťažlivejšiu cestu. Na "pohľadový" uhlík si tradične vyberá keprovú tkaninu, ktorá je viditeľne čitateľnejšia, ale na výrobu nevďačná. Stredová konzola nad krátkou radiacou pákou sa ovláda pomocou leteckých vypínačov. Celkový dizajn interiéru spadá do najvyššej kvalitatívnej kategórie, do ktorej nesporne patrí celý automobil. Práve táto ručná práca robí z tohto veľdiela nesmrteľný exemplár, ktorý bude s rovnakým nadšením obdivovaný aj o tridsať rokov.
Pre mladších a pokročilých
Ferrari F 430 podobne ako Enzo či veľkosériový Peugeot 407 a jeho predchádzajúca štúdia Elixír majú spoločného predka menom Ferrari Rossa, ktorý nemohol vzniknúť nikde inde ako v dizajnérskom štúdiu Pininfarinu. Štúdia Rossa naštartovala nostalgický pohľad na tvarovanie prednej masky po vzore športových automobilov z 50. rokov. Čo sa týka Ferrari, Rossa sa do posledných modelov Enzo, Scaglietti a F 430 prevtelila vo forme stĺpovitých vertikálnych svetlometov, ale hlavne architektúry zadnej partie. Štvorica vyčnievajúcich zadných svetiel z karosérie je opakovaná v spodnej časti v podobe koncoviek výfukov.
Peugeot 407 a novinka 407 kupé, sa zase nechali inšpirovať štylistikou prednej časti skvostu od Pininfarinu.
Podobná analógia prebehla v Audi. Prototyp Supersportwagen bol navrhovaný s myšlienkou pripomenúť slávu a silný imidž nezmazateľne patriaci značke Auto Union v 30. rokoch. Vozidlá so štyrmi kruhmi v znaku, podľa vkusu tej doby, vyznačovali veľkým "grilom" v prednej časti, tvoriacim rozmerný kryt chladiča. Tento symbolický imidž spolu s náznakom kriviek na karosérii je v posledných rokoch čerstvým vetrom do plachiet automobilky, ktorý ako všetci vieme privial z Talianska. Audi A6 a zároveň športová S8 boli zo začiatku len opatrnými prieskumníkmi vkusu. Čoskoro však štýl veľkoplošného krytu chladiča presvedčil verejnosť natoľ-ko, že značka Audi rozšírila tento charakteristický prvok na všetky svoje modely. Posledným krokom uskutočneným v tomto duchu je facelift modelu A4.
Dnes si motorististi natoľko zvykli na "kvalitu za rozumnú cenu", že ich neuspokojí len originálne riešenie prezentované Francúzmi, ktorému k dokonalosti predsa len ten krôčik chýba. Audi známa svojim precíznym prístupom k prevedeniu inovatívnych myšlienok zvládla toto prevtelenie na výbornú. Dôkazom je koncept RSQ ktorý sme mohli vidieť vo filme I Robot.
Rinspeed Chopster
Jednou z posledných dizajnérskych kreácií od svetoznámej firmy Rinspeed je Chopster postavený na báze Porsche Cayene. Táto firma je známa rozsiahlymi úpravami luxusných automobilov či kompletnými stavbami štúdií automobilov. Tentoraz Rinspeed postupoval podľa osvedčeného receptu. Dvadsaťtripalcové disky a znížený podvozok spolu s vyladenou pohonnou jednotkou sú zárukou dobrých dynamických vlastností (4.4 s - 100 km/h). Zvyšovanie výkonu si vyžaduje oveľa lepšie chladenie, čo sa v tomto prípade odrazilo na tvare chladiacich otvorov v prednej časti. Proporčne zvládnuté roz-miestnenie otvorov dodáva vozidlu dynamický vzhľad. Tento štýl masívnej dynamiky sa odráža na tvarovaní bočného profilu a tiež v zadnej partii. Takýto efekt sa dá dosiahnuť vyčisteným prístupom, ktorý, samozrejme, Rinspeed má, používajúc pri tom základné geometrické tvary.
V interiéri dominuje šedá koža v kombinácii s texaliovými vláknami aplikovanými na prístrojovej doske, na škrupinových športových sedadlách, ale aj na originálnom mostíku prepájajúcom predné a zadné lakťové opierky. Čalúneniu volantu by pomohol striedmejší prístup, to však v takýchto prípadoch do veľkej miery ovplyvňuje konkrétny zákazník. n
Uvidíte na autosalóneHarley Davidson VRSCA V-Rod mal premiéru v roku 2001. Hneď po svojej premiére sa stal hitom. Množstvo úpravcov motocyklov si to rýchlo uvedomilo a začalo realizovať svoje nápady ako vylepšiť tvar a motor tohto populárneho motocykla. Výsledok ich invenčných schopností sa dalo vidieť na nedávno skončenej svetovej výstave v Padove. Jeden pohľad na možnosť zušľachtenia tohto Harleya, ktorý pre trnavský TT Choppers vytvorilo známe dizajnérske štúdio Durris bikes, sa naskytne návštevníkom bratislavského autosalónu. Trnavčania sa motocyklu venovali po technickej stránke, zatiaľ čo dizajnéri vdýchli motocyklu jedinečný športový šarm.