Michelin predstavil úplne revolučný produkt, ktorý má v budúcnosti nahradiť obyčajné pneumatiky. Má názov Tweel a v jednom celku spája funkcie kolesa aj pneu-matiky automobilu. Pritom úplne vynecháva jednu z kľúčových súčastí tradičných pneumatík - vzduch.
S radosťou do zatáčok
Tweel (spojenie anglických slov tire - pneumatika a wheel - koleso) na prvý pohľad vyzerá ako hliníkový disk s pneumatikou s extrémne nízkym profilom. Plniaci plyn, ktorý sa zdal nenahraditeľný, vývojári nahradili hustou sieťou lúčov z polyuretánu s vopred dôkladne určenou tuhosťou, ktorá drží gumový behúň tenký ako podrážka topánky.
Francúzsky vynález má okrem iného aj zvýšiť ovládateľnosť auta
a znížiť spotrebu. Vďaka prepracovanej štruktúre lúčov je umožněná deformácia len v pozdĺžnom smere a naopak, tweel je maximálne odolný vo-či priečnym deformáciám. Preto vozidlo reaguje na pokyny riadenia až päťkrát lepšie.
Práve to má byť jedna z najväčších výhod Tweelu - neznižujú komfort a ich odolnosť proti priečnej deformácii dodáva vozidlu výrazne lepšie jazdné vlastnosti a odozvy riadenia.
Nebojte sa defektu
Výrobca Tweel už pneumatiky použil v armádnych a priemyslových vozidlách. V Detroite však prezentoval jeho prvé reálne využitie v osobných automobiloch, keď predstavil výkony Tweelu obutom na bežnom Audi A4. Reakcie odbornej verejnosti sú zatiaľ veľmi priaznivé a veľké očakávania vkladá do svojho nového produktu aj samotný Michelin. Pred päťdesiatimi rokmi prišiel s vtedy revolučnou radiálnou pneumatikou a teraz sa chystá na ďalší krok, ktorý má na dlhý čas zmeniť automobilový svet. Tweel má priniesť pokrok, ktorého už konvenčné pneumatiky nie sú schopné. Umožní raz a navždy zabudnúť na problémy s defektmi a opravami pneumatík a premýšľaním nad tým, či dať pri hustení prednosť trakcii alebo komfortu.
Až čas ukáže, či ide o ozajstný míľ-nik vo vývoji automobilového obu-tia alebo iba o nafúknutú bublinu. V každom prípade je najvyšší čas na zásadnú koncepčnú zmenu. Keď John Boyd Dunlop namontoval roku 1888 na zadné koleso trojkolky svojho syna hadice naplnené vzduchom, iste netušil, že aj v roku 2005 budú najmodernejšie autá vybavené obutím vyrobeným na prakticky rovnakom princípe. Spracovala: bp