BRATISLAVA - Rozdiel medzi dovozom a vývozom sa minulý rok oproti predchádzajúcemu roku výrazne prehĺbil. Kým v roku 2003 bol deficit zahraničného obchodu 24,44 miliardy korún, minulý rok sa vyšplhal na 46,96 miliardy korún, čo je takmer dvakrát toľko.
Ekonómovia v tom však nevidia problém ani dôvod na znepokojenie. "Napriek zhoršeniu, takýto deficit zahraničného obchodu predstavuje 3,5 percenta hrubého domáceho produktu, čo nie je výraznejším vychýlením vonkajšej rovnováhy ekonomiky a možno to hodnotiť pozitívne najmä s ohľadom na pretrvávajúci prílev zahraničných investícií do ekonomiky," komentoval Mário Blaščák, ekonomický analytik Ľudovej banky.
Pod rast schodku sa podpísal pomalší rast vývozu, ktorý za dovozom nestačil. Spolu sa minulý rok na Slovensko doviezli tovary a služby za 942,2 miliardy korún, čo bolo o 13,8 percenta viac ako v predchádzajúcom roku. Vývoz sa medziročne zvýšil o 11,4 percenta na úroveň 895,2 miliardy korún.
Za poklesom vývozu bol najmä nižší export automobilov, teda produkcie bratislavského Volkswagenu. "Zahraničný obchod Slovenska je závislý najmä od Volkswagenu, ktorého vývoz vlani poklesol o 12 miliárd korún. Keďže sa na celkovom vývoze podieľa štvrtinou, je to dosť výrazný vplyv aj na výšku salda," povedal analytik Poštovej banky Miroslav Šmál.
Ďalšou príčinou je podľa Šmála oživujúca sa kúpna sila obyvateľstva, ktorá zvyšuje spotrebiteľský dopyt a tým tlačí na dovoz spotrebných tovarov. "Stále jednoduchšie je i získanie spotrebného úveru a klesajúce úrokové sadzby vedú ľudí nie k úsporám, ale k spotrebe, čo je tiež významný faktor prispievajúci k rastu dovozu," dodal Šmál.
Analytici zhoršenie vývoja obchodu so zahraničím považujú za dočasné. "Veľká časť prehĺbenia deficitu ide na vrub zvýšeným dovozom investičných tovarov, ktoré sa neskôr, hlavne v roku 2007, premietnu do zvýšenia exportnej výkonnosti slovenskej ekonomiky. Takisto výpadok vo výrobe dopravných prostriedkov je dočasný a mal by byť kompenzovaný vyšším exportom v tejto kategórii v druhej polovici tohto roka, keď Volkswagen spustí výrobu nového typu automobilu," povedala analytička ČSOB Silvia Čechovičová.
Spustenie výroby ostatných automobiliek bude podľa Blaščáka viesť v dlhodobom horizonte dokonca k prebytkovým výsledkom v zahraničnom obchode.
Najviac Slovensko, podobne ako po iné roky, vyviezlo do Nemecka, naopak najviac tovarov a služieb k nám prúdilo z Ruska najmä vo forme nerastných surovín.
S čím Slovensko obchoduje najviac
Najobchodovanejšie komodity za rok 2004 - dovoz
položka | podiel na |
celkovom dovoze | |
Stroje, prístroje, elektrické zariadenia | 25,5 % |
Vozidlá, lietadlá, plavidlá a dopravné zariadenia | 14,2 % |
Nerastné výrobky | 13,9 % |
Základné kovy a výrobky zo základných kovov | 9,8 % |
Výrobky chemického priemyslu | 7,8 % |
Najobchodovanejšie komodity za rok 2004 - vývoz
položka | podiel na |
celkovom vývoze | |
Vozidlá, lietadlá, plavidlá a dopravné zariadenia | 24,7 % |
Stroje, prístroje, elektrické zariadenia | 21,6 % |
Základné kovy a výrobky zo základných kovov | 14,9 % |
Nerastné výrobky | 7,3 % |
Plasty, kaučuk a výrobky z nich | 5,4 % |
Zdroj: Štatistický úrad