i celosvetovom trhu, počet jej zamestnancov na Slovensku sa ešte zvýši.
To je však príbeh budúcich rokov. V súčasnoti pracuje v Žiline okolo stovky zamestnancov.
Košický rodák a čerstvý absolvent Trnavskej univerzity Marián Lakatoš má za sebou študijné pobyty v USA, Taliansku a o prácu v KMS sa uchádzal na základe inzerátu publikovanom v denníku SME. Dnes je špecialistom na ľudské zdroje a aj on sa podieľa na tom, akí ľudia budú v automobilke pracovať. Internet je zatiaľ najčastejším nástrojom oslovovania ľudí. "Na stránkach www.profesia.sk plánujeme zverejňovať jednotlivé pozície v priebehu celého roka 2005," konštatuje M. Lakatoš. Inzeráty sa pravidelne objavujú aj vo vybraných celoštátnych denníkoch. V bu-dúcnosti ich pribudne viac i v regionálnej tlači. Najmä vtedy, keď sa začne intenzívnejší nábor na robotnícke pozície.
"Oslovujeme aj univerzity, prevažne s technickým zameraním. Najlepšiu spoluprácu máme zatiaľ so Žilinskou univerzitou. Už dnes sa zaujímame o najlepších študentov, ktorí by mohli byť prínosom pre našu spoločnosť," zdôrazňuje M. Lakatoš. V najbližšom čase sa KMS chystá vstúpiť na akademickú pôdu viacerých vysokých škôl s prezentáciou vlastnej spoločnosti.
Ďalším zdrojom možných zamestnancov sú odborné stredné školy a učilištia.
Z necelých troch tisícok pracovníkov KMS takzvané biele goliere bude nosiť približne dvesto ľudí, čo je 6 - 7 percent
zo všetkých zamestnancov.
Motiváciou môže byť aj túžba po zmene
KMS zatiaľ realizuje systém náboru prevažne vo vlastnej réžii Záujemca o prácu pošle životopis a žiadosť o zamestnanie na adresu spoločnosti. Musí byť napísaná v anglickom jazyku, pretože sa obsadzujú administratívne a manažérske pozície a tam je angličtina nevyhnutná. Po kórejsky nehovorí zo Slo-vákov nik. Už však vedia, že "ďakujem" sa povie kamsa hamnida. Nie je to jediné slovo, ktoré ovládajú.
V priebehu niekoľkých me-siacov prišlo do KMS vyše tri tisíc žiadostí o zamestnanie, neraz sa o prácu uchádzajú ľudia s vybudovanou kariérou. "Človek potrebuje zmenu, nové výzvy, niečo nové sa naučiť, ísť ďalej," hovorí M. Lakatoš. Súhlasí s ním i ďalší nový pracovník Dušan Dvořák, ktorý reagoval na inzerát publikovaný na internete. A ak ľudia chodia z celého Slovenska za prácou do hlavného mesta, on opustil Bratislavu po tom, ako dostal možnosť budovať oddelenie Public Relations v KMS. "Keď človek nasadne do rozbehnutého vlaku, často preberie procesy, návyky a pokračuje v nich. KIA buduje úplne novú fabriku. Každý z nás rozhoduje o veciach, ku ktorým by sa možno nikdy nedostal," zdôvodňuje svoju motiváciu. Prezidenti veľkých zabehnutých firiem sa so svojimi zamestnancami stretnú možno raz za rok na spoločnom podujatí. "My s hlavnými manažérmi prichádzame do styku takmer každý deň a je to pre kaž-dého veľká škola," dodáva
D. Dvořák.
Najprv sa obsadzujú manažérske
pozície
Spoločnosť KMS pri výbere pracovníkov zatiaľ testy nerobí. Personálne oddelenie triedi jednotlivé žiadosti, na presne stanovené pozície vyberie najzaujímavejších kandidátov a s dvoma, s tromi z nich sa potom stretnú na osobnom pohovore najvyšší kórejskí manažéri. A vyberú. Zohľadňujú predovšetkým doterajšie odborné skúsenosti, prípadne u absolventov vynikajúce študijné výsledky. Najväčší záujem bol zatiaľ o administratívne miesta a stredný manažment. "Na pozície, ktoré si vyžadujú vyššiu špecializáciu, sa vhodní kandidáti hľadajú ťažšie. Oslovili sme aj niektoré personálne spoločnosti, ktoré nám pomáhajú nájsť vhodných kandidátov na vysoko špecializované miesta. Ide predovšetkým o konzultantov pre rôzne softvérové moduly, programátorov a iných špecialistov vo výrobnej sfére a kontrole kvality," dodáva M. Lakatoš. No ani žiadosti na robotnícke profesie sa nestratia. Sú zatriedené a ich autori budú oslovení neskôr. Nie všetci, pretože z niektorých životopisov vyplýva na prvý pohľad, že uchádzač nespĺňa ani základné predpoklady, aby sa v budúcnosti v KMS zamestnal. "Záujem o prácu majú aj ženy. Výroba nebude fyzicky náročná, z väčšej miery plne automatizovaná," nabúrava predstavu o automobilke ako ,,mužskej parkete" M. Lakatoš.
Záujem o prácu v KMS
rastie
Záujem o prácu v novej automobilke neutíchol ani počas problémov spojených s pozemkami, na ktorých by mala stáť. Ak sa pýtali, tak skôr na to, či sa spoločnosť nepresťahuje do iného mesta. Boje o pozemky sa diali na inej ako personálnej pôde.
V súčasnosti má spoločnosť KMS vytvorené, hoci nie personálne úplne obsadené, všetky dôležité oddelenia, hlavným manažérom každého je kórejský expatriot. Napriek krátkemu pôsobeniu KIA v Žiline už boli najlepší zamestnanci na Vianoce odmenení. Spôsob kariérneho rastu má vyjsť z kombinácie európskej a kórejskej firemnej kultúry. V súčasnosti sa dolaďujú jej pravidlá, rovnako ako sociálna politika spoločnosti. Ideou kórejského prístupu k ľuďom vo firme je: vzdelávať ich, rozvíjať a dávať im väčšiu zodpovednosť. "Ľudia majú niesť svoj podiel zodpovednosti za rozvoj spoločnosti. Nestojí len na vedúcom pracovníkovi, ale na všetkých, na každom, presne daným podielom," vysvetľuje kórejský prístup D. Dvořák. KMS vysoko hodnotí lojalitu a zodpovednosť zamestnancov. A ak prináša kórejskú kultúru na slovenskú pôdu, snaží sa jej vedenie chápať, rozumieť a poznať aj slovenské tradície,
sviatky, zvyky. A tak nik nepríde o Vianoce, ale ani o Chuseok, čo je kórejský národný sviatok oslobodenia spod japonskej nadvlády.
Nová automobilka by mala začať výrobu po ukončení tes-tovacej prevádzky v decembri 2006, najneskôr v januári 2007.
Eva Reiselová