BRATISLAVA - Inšpektori opakovane nachádzajú v obchodných reťazcoch dôkazy o tom, že zavádzajú zákazníkov. Účtujú im vyššie ceny, ako je uvedené na cenovke, akciový tovar veľakrát nie je vôbec na pultoch predajní a tovar v akcii predávajú za vyššiu cenu ako pred zľavou.
V správe Slovenskej obchodnej inšpekcie sa píše, že spotrebitelia boli "masívne zavádzaní o výškach percentuálnych zliav akciových tovarov, keď v letákoch, na cenovkách, visačkách a podobne boli ako predchádzajúce ceny pred výpredajom uvádzané úplne prvé predajné ceny, a nie posledné ceny evidované v cenovej evidencii pred začatím výpredajových akcií. Dokonca boli zistené aj prípady, keď akciové ceny boli v skutočnosti vyššie ako posledné evidované ceny pred začatím výpredaja."
Obchodníci napríklad na výrobok, ktorý stál pred zlacnením tisíc korún, napísali, že pôvodne stál 1500 korún. V zľave ho ponúkli za 1050 korún. Spotrebiteľ tak mohol mať pocit, že ušetrí 450 korún, hoci v skutočnosti 50 korún prerobil.
Jana Havlíčková z Carrefouru sa bráni tým, že v letáku bolo upozornenie, že negarantujú, že uvedená ponuka bude k dispozícii vo všetkých obchodoch. Navyše, išlo o výpredaj, v ktorom sa zbavovali posledných kusov výrobkov a nemohli garantovať, že ich bude dostatok. "Pokiaľ organizujeme promočnú akciu, pripravujeme vždy dostatočné množstvo tovaru, a ak sa ukáže, že je záujem predsa len vyšší, tovar doobjednáme u dodávateľa," hovorí Havlíčková. Práve Carrefour svojím výpredajom storočia inšpiroval inšpektorov ku kontrole aj ostatných sietí.
"Začali sme 92 správnych konaní za účelom uloženia pokuty," povedala hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová. O výške pokuty rozhodnú krajskí riaditelia inšpekcie. Obchodný reťazec môže dostať maximálne dvojmiliónovú pokutu, v prípade opakovaného porušenia zákona v priebehu jedného roka 5 miliónov korún. Výšky pokút zverejnia až po skončení správnych konaní.
V hypermarkete Kaufland v Hlohovci inšpektori zistili, že už v prvý deň výpredajovej akcie z 36 druhov akciových výrobkov nebolo v obchode 11 druhov. Zároveň pri 26 výrobkoch bola zľava vypočítaná z vyššej ceny, ako bola posledná cena pred výpredajom.
V Kauflande inšpektori našli aj najviac nesprávnych cien. V 19 kontrolovaných obchodoch ich bolo 186. Išlo o ceny po zľave, pri ktorých však nebola výška zľavy vypočítaná z poslednej ceny. Najviac nedodaných tovarov bolo v Carrefoure. V štyroch predajniach ich kontrolóri našli 197.
Hovorkyňa siete Tesco Oľga Hrnčiarová, v ktorej inšpektori našli 50 nesprávnych cien a 25 nedodaných akciových tovarov, neodpovedala na otázky, ako mohla nastať takáto situácia. Povedala len, že im záleží na spokojnosti zákazníkov, chcú splniť ich očakávania a rešpektujú výsledky kontroly. "Urobili sme opatrenia, aby sme v budúcnosti predišli podobným situáciám," povedala Hrnčiarová.
Diana Stanková, hovorkyňa Hypernovy, považuje za predčasné sa k výsledku inšpekcie vyjadrovať. "Samozrejme, akékoľvek nedostatky sa objavia, je našou snahou ich okamžite odstrániť." Ani Stanková nepovedala, ako sa stalo, že akciové ceny neboli vypočítané z poslednej ceny, či prečo v predajniach nebol akciový tovar.
Čo zistili inšpektori?
počet nesprávnych | počet nedodaných | |
cien | akciových tovarov | |
Tesco | 50 | 25 |
Carrefour | 69 | 197 |
Kaufland | 186 | 90 |
Billa | 21 | 2 |
Hypernova | 119 | 11 |
Lidl | ||
COOP Jednota | 4 | 1 |
Baumax | 15 | 7 |
Nay | 4 | 16 |
Zdroj: Slovenská obchodná inšpekcia