Pred každou cestou sa treba u operátorov informovať, koľko si za mobilný internet účtujú, inak sa môže ľahko stať, že faktúra vyletí do závratných výšok. FOTO-TASR/AP |
BRATISLAVA - Neznalosť aktuálnych cenníkov mobilných operátorov môže vyjsť veľmi draho. Zákazník Orangeu si napríklad všimol nedávnu zmenu v cenníku Orangeu, až keď zbadal faktúru za telefonické pripájanie na internet zo zahraničia. Zmena bola naozaj radikálna. Za služby, ktoré jeden mesiac stáli necelých deväťsto korún, došla zákazníkovi faktúra na desiatky tisíc.
Zákazník z Prievidze má pocit, že ho Orange slabo informoval. Firma síce v jednej z faktúr oznámila zmenu v cenníku za roamingové služby, no nenapísala akú. Nechala na svojich klientoch, aby si zmenu zistili sami. Prievidžan to neurobil. Orange na faktúre tvrdil, že aj po zvýšení "naďalej poskytuje výhodný spôsob spoplatňovania mobilného prístupu do internetu v zahraničí", čím u neho vyvolal dojem minimálneho zdraženia.
Klient sa pripájal z Česka tak, ako dlhý čas predtým. "Ešte šťastie, že po týždni zavolali z Orangeu a upozornili na vysoký účet. Inak by sme za mesiac pripojenia zaplatí hádam aj 300-tisíc," povedal zákazník Orangeu, ktorý nechcel zverejniť svoje meno. Účet sa za týždeň pripájania vyšplhal na 75-tisíc korún. Mesiac predtým ho roaming vyšiel na 832 korún. Teraz platí za každých 100 kilobitov, teda odoslaných aj prijatých 40,5 koruny. Na ilustráciu len pripojenie na wapovú stránku Orangeu to bolo 160 kilobitov.
Uvedený prípad vôbec nemusel byť ojedinelý. Podľa manažéra pre osobné účty Orangeu Antona Bodisa zaslali faktúry vyššie najmenej o päťsto korún oproti predchádzajúcemu mesiacu zhruba tisícke ľudí zo 400-tisíc používateľov roamingu. Nespresnil, či bol rozdiel v tisícoch, alebo desaťtisícoch korún.
Firma Orange je presvedčená, že svojich zákazníkov informuje "v súlade so zákonom a dobrými mravmi. Doporučené listy si veľa zákazníkov nepreberá a poslanie a doručenie esemesky nemáme ako dokázať, teda by sme nesplnili všetky predpoklady zo všeobecných podmienok," vysvetlil Bodis. Všetci zákazníci Orangeu, i keď zmenu cien nezaregistrovali, samozrejme, zaplatiť musia. Hoci ich firma nechala "pátrať" po nových cenách, zákonnú povinnosť si splnila.
Pocit zlej informovanosti má aj klient EuroTelu, ktorého nepríjemne prekvapili tiež roamingové poplatky za mobilné pripojenie do internetu v zahraničí. V priebehu mesiaca vycestoval do Česka a do Nemecka, odkiaľ z mobilného telefónu prijal a poslal "pár krátkych mailov". Zhruba dvadsať elektronických správ ho stálo vo faktúre o tri tisícky viac ako obyčajne. "Pri aktivácii dátového roamingu ma s výškou poplatkov oboznámili iba rámcovo," hovorí zákazník EuroTelu, ktorý tiež nechcel povedať svoje meno.
Milana Hrica z divízie vonkajších vzťahov EuroTelu je presvedčený o opaku: "Pred každou cestou do zahraničia odporúčame zákazníkom, aby sa informovali o cenách a možnostiach využitia roamingu," povedal.
Marta Černá z Fóra spotrebiteľov odporúča, aby si zákazníci dávali pozor na zmluvy ktoré podpisujú s mobilnými operátormi a dobre si prečítali všeobecné podmienky pre poskytovanie služieb.
(dc)