Časom z čerpacích staníc Slovnaftu zmiznú benzíny s oktánovým číslom 98 a 91. FOTO - TASR
Dôvodom je jeho klesajúci predaj v posledných rokoch. "Benzín 91 vyhľadáva čoraz menej motoristov. V minulom roku klesol predaj benzínu 91 medziročne o 22 percent. Celkovo za uplynulé tri roky klesla spotreba tohto benzínu o asi 40 percent," povedala hovorkyňa Slovnaftu Kristína Félová.
Padajúci záujem o 91-tku podľa Félovej súvisí s poklesom starých áut, ktoré používajú tento druh benzínu. "Najviditeľnejší pokles spotreby nízkooktánového benzínu je v Bratislave a okolí, kde je najnovší vozový park. Spotreba však klesá aj v iných regiónoch," povedala Félová.
Sťahovanie benzínu z trhu plánuje Slovnaft v tomto alebo budúcom roku. "Sťahovať ho budeme postupne a v závislosti od dopytu v jednotlivých regiónoch. Na pumpách na vidieku alebo na východnom Slovensku, kde je vozový park starší, sa bude, samozrejme, predávať dlhšie," vysvetlila hovorkyňa Slovnaftu. "Určite sa však nestane to, že by majitelia starých áut jazdiacich práve na tento typ benzínu ostali bez vhodného motorového paliva. Pripravujeme alternatívy," ubezpečila.
Jednou z možností je tankovať 95-oktánový benzín a do nádrže pridať špeciálnu prísadu. "Tie sa už teraz predávajú na pumpách," tvrdí.
Podobný trend zaznamenali aj iní predajcovia benzínu. "Dopyt po benzíne 91 klesá najmä v mestách, ale aj na vidieku. V priebehu jedného až dvoch rokov ho budeme sťahovať z tých púmp, kde už nepôjde na odbyt," potvrdil Igor Lichner, konateľ Shell Slovakia.
Slovnaft okrem 91-oktánového benzínu plánuje zo sortimentu vyradiť aj silnejší 98-oktánový benzín. Dôvod je rovnaký - nízky záujem motoristov. "Minulý rok jeho predaj klesol o 27 percent a na predaji motorových palív Slovnaftu sa podieľa len jedným percentom," hovorí Félová. Ako štandard sa vyprofiloval lacnejší Natural 95, o ktorý je najväčší záujem, čo je aj v súlade s európskym trendom.
Dôvodom nezáujmu je cenový rozdiel. "Keďže spotrebiteľ nevidí veľký rozdiel medzi kvalitou 98 a 95, nie je ochotný zaplatiť vyššiu cenu. Ak motorista hľadá vyššiu kvalitu, skôr si kúpi prémiové palivo, ktorých predaj rastie," odôvodňuje Félová. Predpokladá, že po zrušení Slovnaft zavedie prémiový benzín s oktánovým číslom 99, ktorý má v ponuke zatiaľ len jeho materská firma MOL.
Slovnaft opäť zdražoval
Slovnaft včera zvýšil ceny benzínov vo svojej obchodnej sieti o 70 halierov a motorovej nafty o 90 halierov na liter. "V uplynulých týždňoch pokračoval na medzinárodných trhoch výrazný rast kótovaných cien ropných produktov, ktoré atakovali doterajšie rekordné hodnoty. Napriek mimosezónnemu obdobiu relatívne vysoký dopyt po ropných produktoch, predovšetkým po stredných destilátoch, potiahol vysoko aj ceny ropy," odôvodnila zdražovanie hovorkyňa Slovnaftu Kristína Félová.
Slovnaft zvykne ceny meniť v utorok, tentoraz tak urobil v piatok. "V utorok sme ceny nemenili, pretože sme ešte čakali, či nenastanú na svetových trhoch signály napovedajúce znižovaniu cien. Nič také sa však nestalo, preto sme prikročili k zdražovaniu," argumentovala Félová. (tc)
Aký je rozdiel medzi palivami Slovnaftu
TEMPO PLUS 91UNI
Bezolovnatý automobilový benzín s oktánovým číslom 91. Benzín je plne aditivovaný prísadami, ktoré zabraňujú tvorbe usadenín na sacích ventiloch a v spaľovacom priestore motora.
Je určený najmä pre automobily, ktorých motor vyžaduje olovnatý benzín, pretože obsahuje špeciálnu prísadu, nahradzujúcu olovo a ktorá chráni sedlá výfukových ventilov. Tankovať ho však môžu aj automobily, ktoré vyžadujú bezolovnatý benzín.
TEMPO PLUS 91
Bezolovnatý automobilový benzín s oktánovým číslom 91, bez prísad nahradzujúcich olovo.
TEMPO PLUS 95
Bezolovnatý automobilový benzín s oktánovým číslom 95. Tankovať ho môžu aj staršie autá vyžadujúce Tempo Plus 91, je však potrebné doliať predpísané množstvo prípravku Anabex - Uni K. Prípravok je dostať na každej čerpacej stanici.
TEMPO PLUS 98
Bezolovnatý automobilový benzín s oktánovým číslom 98. Tento druh benzínu je určený najmä pre automobily s výkonnými motormi, ktoré vyžadujú benzín s vyšším oktánovým číslom.