Konvergencia a konkurencia telekomunikačných sietí

Mobilné telefónne siete, ktoré boli pred dvoma desaťročiami považované len za "pánske huncútstvo" a aj neskôr, pred príchodom sietí GSM s ich dotovanými telefónmi, bola penetrácia mobilov na počet obyvateľstva len zlomkom rozšírenia pevných telefónnych .

Mobilné telefónne siete, ktoré boli pred dvoma desaťročiami považované len za "pánske huncútstvo" a aj neskôr, pred príchodom sietí GSM s ich dotovanými telefónmi, bola penetrácia mobilov na počet obyvateľstva len zlomkom rozšírenia pevných telefónnych liniek. Hovoríme o vyspelých krajinách s vybudovanou telekomunikačnou infraštruktúrou. Na Slovensku nedosahovala penetrácia mobilných telefónov NMT v čase vrcholného rozvoja analógovej siete (v r. 1997) ani jedno percento.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hlas ovládajú mobily

SkryťVypnúť reklamu

Dnes je situácia opačná, keďže hlasovej komunikácii, pre ktorú bol pôvodne telefón vynájdený, dominujú s výraznou prevahou mobilné siete. Podiel mobilných telefónov na počet obyvateľov Slovenska dosiahol na konci roku 2004 zhruba 80 % a do konca roku 2005 by mal atakovať hranicu 90 %.

Mnohí ľudia vlastnia viacero SIM kariet, preto sa penetrácia v krajinách s viacerými mobilnými operátormi pohybuje aj nad hranicou 100 % (v ČR 104 %) a to aj napriek tomu, že istá časť dospelej populácie mobil odmieta. Tradiční telekomunikační operátori pod vplyvom takmer vždy násilnej, zákonom nariadenej liberalizácie trhu len veľmi opatrne a neradi opúšťali svoje monopolistické praktiky. Konkurencia nových fixných operátorov, ktorá sa vždy po uzákonení liberalizácie vyrojila v hojnom počte pripomínala v každej krajine spočiatku len roj komárov dorážajúcich na veľkého predátora. Ten síce ich prítomnosť evidoval, ale nemohli vážnejšie ohroziť jeho záujmy. Pravda časom najúspešnejší z konkurentov vyrástli a dominantnému hráčovi začali ukrajovať z koláča viac než mu bolo milé, stálo to však obrovské prostriedky investované do marketingu aj technológií. Uvoľnenie účastníckej slučky, či poslednej míle tam, kde národný regulátor dokázal presadiť primerané podmienky a cenu tejto služby, prinieslo ďalšiu eróziu zákazníckej základne bývalých monopolov. Zďaleka najväčšie starosti a "škody" však spôsobili inkumbentom mobilní operátori. Tí si ako jedni z mála telekomunikačných operátorov dokázali vybudovať celoplošné sieťové pokrytie a svojimi službami oslovili všetky segmenty potenciálnych užívateľov. Na rozdiel od niektorých alternatívnych operátorov sa nesústredili len na bonitnejších zákazníkov, konkurenčné prostredie na mobilnom trhu sa tak stalo motivujúcim faktorom pre neustále zlepšovanie, rozširovanie a zlacňovanie služieb. Tento vývoj priniesol svoje ovocie, mobilní operátori dnes nie sú tí, kto fixným operátorom najviac konkuruje, ale tým kto drží dirigentskú paličku a udáva tón na trhu. Bývalé telekomunikačné monopoly nemajú už prakticky nikde dominanciu v hlasových službách a analytici horúčkovito pracujú na hľadaní nových firemných stratégií. Patrí medzi ne aj uplatňovanie istej mimikry, keď sa telefóny pre pevné siete snažia maskovať ako mobily. Deje sa tak nielen čoraz častejším preferovaním bezšnúrových telefónov - tie sami o sebe žiadnou novinkou nie sú, veď sú azda staršie ako história mobilnej komunikácie, ale najmä prispôsobovaním ich dizajnu a funkcií štandardu, na ktorý sú zvyknutí užívatelia mobilov. Spomeňme napríklad alfanumerické telefónne zoznamy o počte aj niekoľko sto položiek, grafický (dokonca aj farebný) displej, CLIP, odosielanie SMS, polyfonické vyzváňanie a pod.

SkryťVypnúť reklamu

To všetko je na trhu fixných telefónnych liniek pomerne novou skúsenosťou, ktorá počas monopolnej éry bola nielen nemysliteľná, ale ani potrebná. Dnes tak robia len pod tlakom konkurencie, nakoniec rovnako sú na tom aj mobilní operátori, ktorí takmer stopercentnú dotáciu telefónov považujú za nezdravý zlozvyk svojich klientov, aj keď boli sami jeho pôvodcom.

Operátori sa čoraz častejšie snažia osloviť zákazníkov konkurencie a prilákať ich do svojich radov (boli sme toho svedkami už pri kampani "Paušál 30 Mini"), čo je úplne normálne a prospeje to najmä zákazníkovi. Dotknutému operátorovi totiž nič nebráni, aby ponuku konkurencie vyrovnal poskytnutím výhod pre svojich účastníkov. Deje sa to aj v prípade ST, ktorý pre firemných zákazníkov promptne upravil niektoré tarify a pridal voľné minúty vo zvýhodnených paušáloch ST Business Aktiv, ST ISDN Profi a voliteľných programoch Business Partner.

SkryťVypnúť reklamu

Biznis zákazníci ST sa pod tlakom konkurencie dočkali nielen sekundovej tarifikácie od začiatku hovoru, ale aj zahrnutia volaní do mobilných sietí do predplatených minút, či zníženiu ich archaicky vysokej ceny. Rezidenční zákazníci si zatiaľ až takú pozornosť operátora nezaslúžili a musia sa uspokojiť so zľavou pri mesačnom paušále ST Pohoda o 50 Sk (na 249 Sk bez DPH).

Dáta ako východisko

Výpadok tržieb chcú pevní operátori kompenzovať expanziou dátových služieb, dnes reprezentovaných najmä pripojením do internetu. Tie by mali zároveň zastaviť aj pokles zákazníckej základne. "Zlaté časy", keď bol dial-up kráľom a inkumbentom generoval zaujímavé tržby v podobe časovej tarifikácie sú preč, hoci na Slovensku máme ešte v živej pamäti kampaň Slovenských telekomunikácií na ISDN prípojky, prezentované v nej ako expresnú alternatívu prístupu do internetu. Vraví sa, že medzi slepými je jednooký kráľom. Príchodom širokopásmového internetu po rozvodoch káblovej televízie, ale najmä ADSL (ktorý sa u nás podaril až na druhý pokus) sa začala písať nová kapitola internetovej komunikácie pod názvom broadband.

SkryťVypnúť reklamu

Prognózy rastu sú tu naozaj sľubné, rozširovanie pokrytia službou ADSL však stojí obrovské prostriedky a aj takmer dva roky po jej spustení zostáva na Slovensku doménou miest. Ani v iných krajinách xDSL nepokrýva územie celej krajiny, obyvatelia odľahlých obcí sú preto odkázaní na iné spôsoby prístupu do internetu, neraz len dial-up.

Zaklínadlo menom dáta však používajú pri vytváraní svojej stratégie rozvoja aj mobilní operátori, aj keď ide čiastočne o pozostatok mediálnej bubliny z prelomu tisícročí, ktorej prasknutie prinieslo IT sektoru katastrofálny pokles (spomeňme napr. príbeh WAP-u, ten sa žiadnou kľúčovou aplikáciou dodnes nestal, alebo bolestivý rozbeh UMTS). Niektoré pokročilé dátové služby ako WAP a novšie MMS zatiaľ nenaplnili očakávania operátorov v oblasti tržieb, napriek dlhodobej intenzívnej propagácii a marketingu. Najpoužívanejšou (a najziskovejšou) dátovou službou sú stále správy SMS, z multimediálneho obsahu dostupného aj prostredníctvom WAP-u zas zákazníkov najčastejšie oslovujú len zvonenia a obrázky. Multimediálne správy však ešte skrývajú značný potenciál a očakávanie rastu je namieste aj pri priamom sťahovaní obsahu do mobilov. Podiel dátových služieb na celkových výnosoch u mobilných operátorov zväčša neprekračuje 20 %, čo ich núti hľadať nové cesty zvyšovania výnosov. V tejto situácii začínajú mobilní operátori pokukovať aj po tradičnej doméne pevných sietí a tým je prístup do internetu.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku sa tejto úlohy zhostili so všetkou vážnosťou, šikovne využijúc dieru na trhu, keď veľká časť verejnosti bez prístupu k broadbandu márne volala po paušálnom dial-upe. EuroTel aj Orange prišli pred rokom svorne s paušálnym, alebo skoropaušálnym GPRS pripojením za prijateľných cenových podmienok. Reakciou ST bol Rodinný internet, čiže dial-upový paušál, aj keď len v slabej prevádzke, po akom internetová komunita už dlho márne volala. Medzi zákazníkmi získal produkt značnú popularitu, otázkou však je, či neprišiel príliš neskoro. Dnešná ponuka mobilných operátorov už obsahuje aj omnoho výhodnejšie produkty, najmä v kombinácii s technológiou EDGE. Okrem vyššej rýchlosti v porovnaní s dial-upom môže zákazník využiť aspekt mobility a prístupu bez časových obmedzení, hoci pokrytie u oboch operátorov zatiaľ pokrivkáva.

SkryťVypnúť reklamu

Orange sa netají tým, že sa bude usilovať o oslovenie potenciálnych zákazníkov Slovak Telecomu, alebo tých súčasných, ktorí používajú dial-up príp. ašpirujú na ADSL. Zvýšenie rýchlostí ST DSL sa preto javí ako preventívna taktika proti odlivu existujúcich klientov k mobilným operátorom a zároveň ako istá reakcia na podobný krok UPC, ktorá zvýšila rýchlosti služby chello už skôr a chystá sa expandovať aj mimo Bratislavy.

EDGE je síce zhruba 5x rýchlejšie ako GPRS a 4x rýchlejšie oproti dial-upu pri sťahovaní údajov, ale s ADSL mohlo súťažiť len pri najnižších rýchlostných variantoch s vyššou agregáciou. Zvýšenie rýchlosti ADSL predstavuje voči EDGE ranu pod pás, pretože jeho možnosti rýchlostného rastu sú už viac-menej vyčerpané. Vo všeobecnosti nejde o žiadnu tragédiu, EDGE je totiž mobilná dátová technológia vyvinutá prioritne pre mobilné telefóny a prenosné počítače, nie ako rival voči xDSL v pevnej sieti. Situácia na Slovensku a telekomunikačne menej vyspelých trhoch je v tomto špecifická, EDGE má však pri konkurencii ozajstnému broadbandu aj tu len dočasný mandát. Ten budú po vyčerpaní technologických argumentov podporovať možno cenové nástroje.

SkryťVypnúť reklamu

EDGE ale nie je poslednou zbraňou mobilných operátorov v tomto zápase. Zároveň s EDGE funguje vo svete UMTS s rýchlosťou 384 kbit/s (o rok by sme sa mali komerčnej prevádzky dočkať aj na Slovensku), ktoré odhliadnuc od dlhšej odozvy a nižších rýchlostí pre odosielanie dát (64 kbit/s) dokáže lepšie konkurovať spodným variantom ADSL. Touto cestou sa v minulom roku uberali viacerí zahraniční mobilní operátori, napr. Vodafone a T-Mobile, ktorí viazaní licenčnými podmienkami siete UMTS spustili, ale poskytovali v nich len dátové služby. Jedným z dôvodov bol aj nedostatok vhodných 3G telefónov, ktorý už ale pominul.

Broadband aj bez kábla

Pokiaľ sa nám zdajú parametre UMTS v porovnaní s ADSL nevýrazné, buďme v súdoch opatrní, pretože siete 3G ešte rozhodne nepovedali posledné slovo. UMTS môže zvýšiť rýchlosť na 2 Mbit/s v tzv. mikrobunkách, ale čoraz častejšie sa hovorí o jeho nadstavbe pod názvom HSDPA. Niektorí operátori ho už testujú (Manx Telecom, mmO2) a výrobcovia mobilných technológií (napr. Ericsson, Motorola, Nortel a ďalší) sa pretekali v prezentáciách aj na nedávnom veľtrhu komunikačných technológií v Cannes. Hannoverský CeBIT bude nepochybne ďalšou príležitosťou na demonštráciu možností tejto a ďalších mobilných technológií označovaných ako 3,5G.

SkryťVypnúť reklamu

Pre nás môže byť zaujímavá technológia Flexband firmy Flarion, ktorá úzko spolupracuje s operátorom T-Mobile. Flexband - zdokonalený FLASH-OFDM, by mal byť dostupný v dvoch variantoch - s kanálom o šírke 1,25 MHz (max. rýchlosť sťahovania dát 5,3 Mbit/s a odosielania 1,8 Mbit/s) a kanálom o šírke 5 MHz (maximálna rýchlosť sťahovania údajov až 15,9 Mbit/s). Je isté, že mobilnú technológiu pre rýchle dáta pripravuje T-Mobile v Čechách ako reakciu na CDMA 2000 EV-DO (Data Express) Eurotelu Praha, prevádzkovanú na frekvenciách bývalej siete NMT. Je na najlepšej ceste získať licenciu na mobilnú sieť v pásme 872 MHz. Zaujímavé bude sledovať vývoj na Slovensku, kde EuroTel (čoskoro T-Mobile) licenciu na sieť 450 MHz stále vlastní, pričom sieť NMT je už roky v dokonalom útlme.

SkryťVypnúť reklamu

HSDPA alebo iné 3G technológie sa môžu stať pre fixných operátorov nočnou morou, pre tých mobilných naopak záchranným pásom, ktorý dá zmysel vysokým poplatkom zaplateným za licencie UMTS a zároveň im umožní konkurovať ADSL.

Mobilný broadband ale nie je jedinou hrozbou pre zisky z ADSL. Bývalým monopolom síce už dnes konkurujú tzv. FWA operátori, využívajúci ako poslednú míľu pevný prístup cez rádiové siete, naozajstný boom pevných rádiových sietí sa však očakáva s príchodom technológie WiMAX, zo skupiny štandardov IEEE 802.16. Najnovšia verzia IEEE 802.16e bude dokonca podporovať mobilitu až do rýchlosti 150 km/hod. WiMAX umožní nielen budovanie bezdrôtových LAN veľkého rozsahu, ale pomôže vytvoriť aj metropolitné siete (WMAN) pre bezdrôtový broadband (BWA). WiMAX by mal mať dosah do 50 km a poskytovať kapacitu až 70 Mbit/s. Svojimi nízkymi nákladmi vytvorí šance pre malých telekomunikačných operátorov. Prvé komerčné siete WiMAX by sa mali objaviť koncom tohto roku, siete podporujúce mobilitu podľa štandardu 802.16e od polovice roku 2006. WiMAX predstavuje zaujímavý príklad špirálovitého vývoja, keď rádiové - bunkové siete mobilných operátorov konkurujú pevným drôtovým sieťam, následne sa objavia fixné bezdrôtové siete a nakoniec sa z týchto pevných sietí opäť stávajú mobilné.

SkryťVypnúť reklamu

Bývalé telekomunikačné monopoly majú teda dostatok dôvodov k úvahám ako najlepšie zhodnotiť svoje vybudované káblové siete. Nekonečné otáľanie s uvoľnením miestnej slučky sa im môže nakoniec vypomstiť tak, že významní hráči spomedzi alternatívnych operátorov o ne stratia záujem a pre poslednú míľu využijú iné riešenie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 568
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 285
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 709
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 076
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 273
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 919
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 850
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 412
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu