TRENČÍN - Skupina trenčianskych podnikateľov, ktorí v meste prevádzkujú reštaurácie a kaviarne, je nespokojná. Na základe zákona o miestnych daniach a poplatkoch a nariadenia mesta Trenčín musia od januára platiť za odpady zo svojich zariadeniach aj desaťnásobne viac ako minulý rok.
Minulý rok platili podľa počtu zamestnancov v prevádzkach, po novom budú musieť platiť za každé miesto na sedenie v reštaurácii. Majiteľ kaviarne, ktorá má napríklad 50 stoličiek, zaplatí oproti minuloročným piatim tisíckam vyše 30-tisíc korún. Ešte väčší rozdiel pocítia majitelia veľkých diskoték alebo reštaurácií.
Podnikateľom sa nepáči, že by mali platiť za každú stoličku. "Ako vypočítam, koľko odpadu sa na tejto stoličke vyprodukuje, keď mám otvorené napríklad 12 hodín a stolička je obsadená iba dve hodiny," pýtal sa majiteľ kaviarne Marián Hlavatý.
Podľa primátora Cellera je takýto výpočet poplatkov za odpad v súlade s platnou legislatívou. Stanovisko daňového riaditeľstva však upozorňuje, že zákon o miestnych daniach nedefinuje, či priemerný počet miest určených na poskytovanie služby znamená počet stoličiek v zariadení.
S obdobným problémom sa stretli aj v Prievidzi. Podľa hovorkyne Mestského úradu v Prievidzi však mesto vyšlo podnikateľom v ústrety a zaviedlo množstvový zber. Podnikatelia tak zaplatia iba za toľko odpadu, koľko sa v ich zariadeniach naozaj vyprodukuje.
Trenčianski prevádzkari by svoju situáciu riešili radi rovnako. Mesto im však množstvový zber neumožňuje, a to i napriek tomu, že mu táto povinnosť vyplýva zo zákona. Nariadenie, ktoré zastupiteľstvo schválilo v decembri, totiž množstvový zber umožňuje len tým, ktorí oň požiadajú do konca septembra. Žiadosti sa potom vyhodnotia a úspešní uchádzači budú môcť množstvový zber využívať od 1. januára nasledujúceho roku.
Splnomocnenec vlády pre decentralizáciu Jaroslav Pilát si myslí, že mesto tak v tomto roku vlastne znemožnilo možnosť využitia množstvového zberu.
(mp)