"Z pohľadu maturanta, ale aj z pohľadu ministerstva školstva je najdôležitejšie, že odborné vedomosti a zručnosti, ktoré budeme u žiaka na maturite overovať, nepresiahnu rozsah učiva odborných predmetov, ktoré žiak absolvoval počas svojho štúdia," povedala SME Mária Príkopská, riaditeľka Odboru odborného vzdelávania na ministerstve školstva. "Takéto ustanovenie sme zapísali aj do kľúčových častí novej vyhlášky. Aj preto tvrdíme, že maturanti nemusia mať z odbornej maturity žiadnu obavu," dodala s tým, že odbornosť žiakov teda bude skúšaná iba z toho, čo sa počas štúdia učili.
Žiaci stredných odborných škôl a stredných odborných učilíšť budú na maturite povinne odpovedať z jedného cudzieho jazyka, zo slovenského jazyka a z teoretickej a praktickej časti odbornej zložky. Maturanti na školách s vyučovacím jazykom iným ako slovenským, budú maturovať aj z vyučovacieho jazyka.
Maturant má možnosť zvoliť si aj ďalší maturitný predmet, ale len dobrovoľne.
Učitelia na stredných odborných školách často protestujú, že nová maturita bola šitá na mieru gymnazistom, a odborným školám nevyhovuje, hoci paradoxne práve v nich študuje až 70 percent stredoškolákov. Príkopská však hovorí, že podstata odbornej zložky maturity ostala až na zopár drobných zmien nezmenená. "Práve preto, že odborná zložka maturity ešte neprešla generálnym testovaním."
Riaditeľov odborných škôl ešte veľmi škrie, že maturita z teoretickej a praktickej zložky odborných predmetov bude podľa vyhlášky len na úrovni B. "Žiak nemá možnosť vybrať si, či chce maturovať z ľahšej alebo ťažšej úrovne, automaticky je postavený na úroveň B, teda úplne základnú," hovorí riaditeľka ZSŠ odevnej v Bratislave Janka Semančíková. Z porovnania dotácií na jednotlivé odborné predmety však vyplýva, že žiaci by mali mať určite lepšie vedomosti ako základné. "Zoberte do úvahy napríklad fakt, že ak chce študent maturovať z cudzieho jazyka na úrovni A, mal by mať aspoň 24-hodinovú dotáciu jazyka. Žiaci odborných škôl pritom majú na odborné predmety dotácie aj 50 a viac hodín, maturovať však môžu len na úrovni B!," poukazuje Semančíková na nespravodlivosť.
Mária Príkopská hovorí, že o zmene úrovne sa uvažuje. "Je možné, že na odborné predmety nebude žiadna úroveň, ani A, ani B. A úrovne sa budú vzťahovať iba na všeobecno-vzdelávacie predmety."
Prípadné zmeny by sa mali do vyhlášky dostať prostredníctvom jej novelizácie, o ktorej sa hovorí čoraz častejšie. Zatiaľ však nie je známe, čo všetko sa bude vo vyhláške novelizovať, ani kedy k tomu dojde.
Podľa M. Príkopskej má odborná zložka maturitnej skúšky jednoznačné pozitíva, pretože preferuje konkrétne potreby maturanta. "Aj preto je odborná zložka maturitnej skúšky pre príbuzné odbory vychádzajúce z jednotného vzdelanostného základu koncipovaná ako spoločná. Myslíme si, že stanovením spoločného základu pre odbornú zložku maturitnej skúšky pre jednotlivé skupiny odborov priamo vo vyhláške, sme otvorili nový priestor pre kľúčové kompetencie , ktorými maturanti nesporne disponujú," uzavrela.
Odborná zložka maturitnej skúšky podľa nej prináša pre maturanta priority ako ucelený a nadpredmetový charakter, nový priestor na zlepšenie jeho komunikácie, či dlhodobú platnosť pri praktickom uplatnení.