Súčasní dodávatelia mali piaty bratislavský most postaviť výrazne lacnejšie ako ďalší uchádzači o túto zákazku. Dnes už pýtajú doplatiť. FOTO - TASR
BRATISLAVA - Hrozí, že piaty bratislavský most cez Dunaj investor nedokončí. Zadávateľ stavby, firma Metro Bratislava žiada od vlády dodatočných 680 miliónov, ekonomickí ministri však tento návrh z tohtotýždňového zasadnutia vypustili. Generálny riaditeľ firmy Metro Bratislava Ladislav Csáder tvrdí, že na stavebné práce zostalo z pôvodného rozpočtu ešte 700 miliónov, ktoré vydržia aspoň do konca apríla. "Ak však dovtedy peniaze nedostaneme, hrozí zastavenie prác," varuje Csáder.
Ministerstvo financií vyčíslilo, že štát zatiaľ dal na stavbu mostu v Bratislave takmer 2,22 miliardy korún. V prepočte na jedného ekonomicky aktívneho obyvateľa je to približne tisícka. Na most prispela pôžičkou aj Európska investičná banka. Pôvodný rozpočet pri začatí stavby bol 3,6 miliardy korún, požadované zvýšenie by stavbu predražilo na takmer 4,3 miliardy.
Piaty bratislavský most cez Dunaj stavia slovensko-rakúske konzorcium spoločnosť Doprastav-MCE Linz. V roku 2002 vyhralo konzorcim verejnú súťaž a neúspešní účastníci tendra mu vyčítali podhodnotenú cenovú ponuku. Bola o 629 miliónov, teda o celých 22 percent nižšia oproti priemeru ostatných uchádzačov. Práve najnižšia cena pri výbere víťaza rozhodla. Zástupcovia Doprastavu vtedy pochybovačom opakovane odkazovali, že ju dodržia. Spoločnosť Metro Bratislava potrebu dodatočných štátnych transferov peňazí odôvodňuje nečakanou úpravou dane z pridanej hodnoty na stavebné práce zo 14 na 19 percent a rastom cien stavebných materiálov počas posudzovania projektu Európskou investičnou bankou. Ministerstvo financií pritom už vlani zvýšilo výdavky na most kvôli DPH o vyše dvesto miliónov.
O zvyšovaní rozpočtu na stavbu mostu by mali rokovať minister financií Ivan Mikloš a primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský. Podľa hovorcu primátora Milana Vajdu by sa mali nájsť v najbližších dňoch.
Predpokladaný termín ukončenia stavby je naplánovaný na koniec júna. V priebehu júla most skolaudujú a prvé autá by mohli po ňom prejsť na sklonku letných prázdnin. (tv, sita)
Výdavky štátu na most cez Dunaj
rok 2002 632,8 mil. Sk
rok 2003 600,0 mil. Sk
rok 2004 902,7 mil. Sk
rok 2005 83,3 mil. Sk
spolu 2,2 mld. Sk
Pozn.: Okrem dodatočne požadovaných 680 miliónov má byť na most poskytnutá dotácia na splácanie istiny a úrokov z úveru od Európskej investičnej banky.