Ešte v septembri žiaci stredných škôl protestovali proti tomu, aby sa nová maturita spustila už tento rok. Na ich stranu sa priklonil i petičný výbor, ktorý požaduje oklad novej maturity o rok. Minister školstva M. Fronc v šak o odklade neuvažuje. FOTO - TASRNa vaše otázky o novej maturite odpovedá MARIÁN HANULA zo Štátneho pedagogického ústavu. Trápi aj vás nejaká nejasnosť? Napíšte nám na sona.rebrova@sme.sk a my vám odpovieme. Otázka: "Som študent strednej školy, ktorého čoskoro čaká nová maturitná skúška. Pravidelne navštevujem stránku Štátneho pedagogického ústavu, aby som sa dozvedel niečo nové o novej maturitnej skúške, o cieľových požiadavkách a podobne. Osobne s novou formou maturity vcelku súhlasím. Problém je však v tom, že učitelia na ňu nevedia žiakov takmer vôbec pripraviť. Niektorí sa ako-tak snažia, ale mnohí na to takmer úplne 'kašlú'. Hnevá ma však najmä to, že na niektorých školách dostávajú žiaci od učiteľov úplne vypracované maturitné témy, nielen tematické okruhy. Na mojej škole mi učitelia tvrdia, že je to zakázané. Ako to teda je? Môžu učitelia žiakom vypracovať maturitné otázky, respektíve okruhy, alebo nie? Mne osobne sa to voči iným žiakom, ktorí si musia sami poctivo vypracovať maturitné okruhy, nezdá veľmi fér." Odpoveď: "Milý mladý priateľ, čo je dôležitejšie a lepšie, 'pekné' vysvedčenie, ktoré neodráža vedomosti, alebo vysvedčenie, ktoré je odrazom, výsledkom vedomostí? Pomôže učiteľ žiakovi, keď za neho niečo vypracuje? Niekedy je problém aj v pochopení obsahu jednotlivých pojmov. Žiaci by mali poznať obsah jednotlivých tematických okruhov, tém či celkov, no nemali by poznať konkrétne úlohy, ktoré budú riešiť na maturitnej skúške. Vo všeobecno-vzdelávacích predmetoch je to jasné. Žiaci majú poznať maturitné témy (= cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti maturantov), no nemajú poznať obsah jednotlivých zadaní (po starom - maturitných otázok). V odborných predmetoch na stredných odborných školách je situácia zložitejšia. Nemali by sa skúšať jednotlivé predmety, ale celková pripravenosť na prácu v danom odbore - v tejto oblasti sú veľké rezervy, stačí počúvať napríklad predstaviteľov automobilového priemyslu. Jedným z cieľov novej maturity je aj zvýšiť objektívnosť jej výsledkov, ukázať na prípadné rozdiely vo vedomostiach absolventov a úroveň vyučovania na jednotlivých školách. Potrebujeme na to však čas a toho je vždy akosi málo." (sr) |
Pokiaľ ide o novú maturitnú skúšku ministerstvo školstva nevidí dôvod meniť svoje rozhodnutie spustiť novú maturitu už tento rok. "Krajské školské úrady, riaditelia stredných škôl a v neposlednom rade sami študenti sú na ňu intenzívne pripravovaní," povedala hovorkyňa ministerstva Monika Murová.
Minister školstva Martin Fronc na margo snahy petičného výboru proti odkladu novej maturity reagoval slovami. "Odmietam akékoľvek politické tlaky a som pripravený bojovať s tými, ktorí si chcú teraz, krátko pred maturitami, čosi dokazovať a vonkoncom im pritom neprekáža, že na to môžu doplatiť mladí ľudia," rozčúlil sa. "V tejto situácii chcem povedať a budem to opakovať, že takéto praktiky ohrozujú osudy 65-tisíc mladých ľudí. Kvôli takémuto politikárčeniu sa ocitnú v situácii, že nebudú vedieť, či ich maturita je vôbec platná," hnevá sa Fronc.
Minister vyzdvihol organizačnú pripravenosť maturity, o čo sa podľa neho zaslúžil najmä Štátny pedagogický ústav a krajské školské úrady. Začiatkom školského roka dostali školy praktické rady v informačných materiáloch, v súčasnosti sa rozosielajú ich druhé časti. Ďalšie informácie mohli získať maturanti, učitelia a rodičia prostredníctvom denníka SME v súbore troch príloh o novej maturite.
M. Fronc na záver zdôraznil: "Som presvedčený, že táto maturita je dobrá. Keď som nastúpil na kreslo ministra, nastúpil som preto, že chcem veci robiť a posúvať ďalej, naše školstvo to potrebuje a ja ho chcem modernizovať. Nenastúpil som preto, aby som sedel na ministerskej stoličke a len si ju bránil, preto robím kroky, o ktorých som presvedčený, že sú užitočné." (sr)