Poradňa ponúka bezplatné služby klientom zo sociálne slabých vrstiev obyvateľstva od začiatku roku 2002. Prvé dva roky ju finančne podporovalo britské ministerstvo pre medzinárodný rozvoj a neskôr samosprávny kraj.
Doteraz poskytla vyše 3500 konzultácií pre takmer 1100 klientov. "Naše poradenstvo sa týkalo najmä riešenia sociálnych problémov, rodinných konfliktov a právnej ochrany klientov, ktorí sa pre zlú sociálnu situáciu nevedia účinne brániť. Vypracovali sme im desiatky žalôb, právnych podaní, žiadostí či odvolaní," hovorí riaditeľ poradne Dariusz Žuk-Olszewski.
Poradňu navštevuje najviac skupina klientov od 45 do 54 rokov najmä pre pracovnoprávne problémy. Pomáha riešiť situáciu, keď zamestnanec dostane výpoveď v rozpore so zákonom, nevyplatia mu odstupné či mzdu. Pracovnoprávne problémy nikdy nie sú jediné a poradenstvo sa rozširuje. Klient najprv dostane výpoveď z práce, potom pre finančné problémy výpoveď z bytu, vzápätí sa mu rozpadáva manželstvo.
Klienti si nevedia rady s nevyhovujúcimi zlými pracovnými podmienkami a absurdnými požiadavkami zamestnávateľov. "Niekedy ich odporučíme na inšpektorát práce, ktorý vyvodí sankcie voči zamestnávateľovi, skôr ako sa začne súdny spor. Veľké nadnárodné spoločnosti, ktoré porušujú Zákonník práce, alebo konajú na hrane zákona, sa často súdnych sporov neľakajú. Menší zamestnávatelia občas porušujú zákon pre nízke právne vedomie a chcú chybu napraviť," konštatuje riaditeľ.
Poradňa nemá presnú štatistiku vyriešených prípadov. Niektorí klienti jej nedajú vedieť, ako sa skončil ich spor a ako vyriešili ich problém. Mnohým ľuďom však pomohli. Zatiaľ k nim nepatrí prvý klient poradne, ktorý chodí po súdoch už tri roky. Ten podľa riaditeľa dokumentuje minimálnu vymožiteľnosť práva na Slovensku.
"Podľa zákona o sociálnej pomoci by mal samosprávny kraj neziskovej organizácii poskytnúť na sociálne poradenstvo dotáciu, ak je táto služba v kraji nedostatková. Naša občianska poradňa poskytuje jedinečné služby a má klientov z celého Nitrianskeho kraja. Na poskytovanie sociálneho poradenstva máme štátnu akreditáciu," zdôraznil Žuk-Olszewski.
V úrade samosprávneho kraja nám povedali, že podľa zákona o sociálnej pomoci patrí občianska poradňa pod mesto. Na mestskom úrade zasa tvrdia, že naďalej zostáva pod správou samosprávneho kraja.
Kým sa dohodnú, poradňa bude riešiť iba naliehavé prípady. Prednostne si vybrala klientku - matku šiestich detí, ktorá si vymáha od zamestnávateľa nevyplatenú mzdu.
(bej)