Volkswagen Slovakia je vôbec najväčšou firmou na Slovensku. Po tom, ako na budúci rok spustia výrobu áut aj automobilky PSA Peugeot Citroen v Trnave a Kia v Žiline, Slovensko postupne vezme Česku svetové prvenstvo v počte vyrobených áut na jedného obyvateľa. FOTO - TASR |
Noví členovia únie zo strednej Európy môžu počítať so silným záujmom o autá, ktoré vyrobiaPRAHA - Predaj osobných áut v ôsmich krajinách, ktoré minulý rok vstúpili do Európskej únie, stúpne podľa novej štúdie Bank Austria Creditanstalt do roku 2015 z predminuloročných 862-tisíc prvotných registrácií na takmer dvojnásobok - 1,63 milióna vozidiel. Krajiny strednej a východnej Európy však aj naďalej zostanú exportne orientovaným teritóriom s výrazne vyššou výrobou. Kvalifikovaná pracovná sila a nízke mzdové náklady by stredoeurópskym podnikom mali aj naďalej podľa štúdie zaručiť dostatok zákaziek.
"S produktivitou blízko priemeru v Európskej únii a mzdami hlboko pod ním je medzinárodná konkurenciaschopnosť nových členských štátov vo výrobe áut a automobilových súčastí veľmi silná," uvádza správa. Napríklad mzdové náklady vyjadrené v eurách sú v Českej republike asi päťkrát nižšie ako priemerné náklady v pôvodnej európskej pätnástke. V Litve a Lotyšsku boli v roku 2001 pod jednou desatinou nákladov v bývalej EÚ. Predminulý rok noví členovia únie vyrobili asi 1,3 milióna áut, teda približne sedem percent výroby súčasnej európskej dvadsaťpäťky a 2,2 percenta celosvetovo. "Výrobné kapacity pre ďalších 800- až 900- tisíc osobných áut sú plánované a čiastočne vo výstavbe, takže do roku 2006 výroba áut môže presiahnuť dva milióny," uvádza správa. Hlavným centrom stredoeurópskej výroby áut sú Česká republika so Slovenskom, západné Maďarsko a južné Poľsko, časť Rakúska a bývalé východné Nemecko.
,,Automobilový trh u nových členov je stále malý, ale má obrovský potenciál a očakáva sa, že bude rásť rýchlejšie ako tzv. stará Európa," uvádza správa. Výrobné kapacity však budú aj naďalej významne prevyšovať dopyt a odvetvie tak zostane exportne orientované, predovšetkým na pôvodnú pätnástku a najmä na Nemecko.
"Vzhľadom na stále silnejšiu medzinárodnú cenovú konkurenciu môžu nižšie náklady na prácu u nových členov únie vyvolať presunutie výroby zo starých výrobných miest, napríklad v Nemecku, ale tiež vo Francúzsku a Taliansku," uvádza správa. V budúcnosti potom môžu nové členské štáty očakávať prílev ďalších výrobcov predovšetkým automobilových komponentov a zrejme aj výrobcov autobusov alebo nákladných áut.
Celkom automobilový priemysel v nových krajinách Európskej únie zamestnával predminulý rok 246-tisíc ľudí. Najviac z nich, asi 91-tisíc, bolo v Českej republike. (čtk)