BRATISLAVA - Vlaňajšie širšie upustenie od spoplatňovania rýchleho a mobilného internetu podľa dĺžky pripojenia spôsobilo na Slovensku explóziu záujmu nielen vo firmách, ale aj v domácnostiach. Z prudkého nárastu ťažili popri najväčších trhových hráčoch aj menší poskytovatelia rýchleho internetu. Najväčšiu časť trhu si udržal Slovak Telecom nasledovaný svojimi mobilnými konkurentmi EuroTelom a Orangeom a káblovým operátorom UPC.
Telecom si svoje prvenstvo z hľadiska výnosov udržal aj preto, že ťaží zo svojej pozície jediného vlastníka bytových a firemných telefónnych vedení. Tie na pripájanie zákazníkov do internetu používali takmer všetci jeho konkurenti.
Popri rádovo stámiliónových tržbách internetovej divízie ST Online poskytujúcej internetové programy pre vyše stotisíc zákazníkov tak ďalšie peniaze zarobil na telefónnych linkách, cez ktoré poskytovali rýchle (ADSL), alebo vytáčané pripojenie (dial up) iné firmy. Ako sa tieto peniaze podieľali na vlaňajších výnosoch 1,9 miliárdy korún za dátové služby, však Telecom nespresnil. Na ilustráciu, každý z 34,1-tisíca zákazníkov, čo si vlani nechali zaviesť rýchly internet, prinesie mesačne Telecomu najmenej 770 korún. Zhruba tristo korún predstavuje poplatok za telefónnu službu, ktorá podľa rozhodnutia Telekomunikačného úradu vôbec nie je na poskytovanie rýchleho internetu nutná.
Prezident Slovak Telecomu Miroslav Majoroš vyzdvihol, že o rýchly internet sa vlani konečne začali výraznejšie zaujímať aj domácnosti: "Po minulom roku obsluhujeme zhruba 11-tisíc domácností s rýchlym pripojením," povedal. Zvyšok tvoria malé a stredné podniky.
Ďalších vyše 26-tisíc zákazníkov podľa Majoroša vlani pritiahol paušálny dial up. Telecom službu spustil vlani na jeseň ako odpoveď na konkurenciu mobilných operátorov. Každý z nich za minulý rok vytiahol od zákazníkov za dátové služby, ktorých súčasťou je aj mobilné pripojenie do internetu, vyše dve miliardy korún.
Presné čísla nezverejnila ani jedna firma. Šéf EuroTelu Robert Chvátal hovoril o tržbách z pripojenia v rádovo stovkách miliónov korún. Orange zverejnil len celkové výnosy z mobilných dát očistené od SMS, s tým, že minulý rok skončil so 400-tisíc zákazníkmi na mobilnom internete.
Plnohodnotným pevným konkurentom Slovak Telecomu, teda s vlastnou sieťou, je len UPC Slovensko, ktorý však zatiaľ dopláca na slabé pokrytie. Káblový operátor poskytuje rýchly internet (chello) len v Bratislave, kde dosiaľ nazbieral necelých 10-tisíc klientov. Výnosy za uplynulý rok firma zatiaľ nezverejnila. Tento rok však počíta s rozšírením služby do ďalších troch miest - Trnavy, Žiliny a do Košíc. (dc)
Veľkí operátori a internet
Slovak Telecom | |
výnosy za dátové služby | 1,9 mld. Sk |
zákazníci rýchlych telefónnych liniek | 38,8 |
výnosy ST Online | 337 mil. Sk |
počet zákazníkov ST Online | 101,9 tis. |
Orange | |
výnosy z dátových služieb (bez SMS) | 2,3 mld. Sk |
počet zákazníkov pripojených do internetu | 400-tisíc |
EuroTel | |
výnosy z dátových služieb (bez SMS) | cca 2,5 mld. Sk |
počet zákazníkov pripojených do internetu | nezverejnil |
Podiely jednotlivých druhov pripojenia | |
klasická telefónna linka (dial up) | 52 % |
mobilný internet (GPRS/EDGE) | 26 % |
rýchly internet (ADSL) | 12 % |
káblové pripojenie (chello) | 6 % |