Náš reklamný trh dobieha český

BRATISLAVA - Reklamný trh narástol v roku 2004 najviac za posledných sedem rokov. Na reklamu firmy minuli odhadom viac ako 9,6 miliardy korún, o 24,6 percenta viac ako v roku 2003.

Na reklamu v médiách podľa odhadu časopisu Stratégie išlo 6,3 miliardy korún, teda asi o 12 percent viac ako predvlani. Zvyšok tvoria iné reklamné aktivity ako súťaže, ochutnávky, adresné zásielky a podobne. Monitoring reklamy zverejnili spoločnosť TNS Slovensko a Stratégie minulý týždeň.

"Slovensko bolo dlhodobo poddimenzovaným trhom s nízkym podielom reklamy na celkovom HDP. Medziročné nárasty viac-menej len zmenšujú deformáciu, ktorá tu existovala," myslí si Vladimír Vokál, riaditeľ Unimedie, jednej z najväčších slovenských reklamných agentúr.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pri výpočte podľa platných cenníkov, ktorý nezohľadňuje bartre, zľavy či bonusy, celkový objem reklamy v médiách dosiahol až 23,9 miliardy korún, o takmer 30 percent viac ako v roku 2003.

"K nárastu určite prispeli aj kampane dôchodkových spoločností, ich prínos sme odhadli na úrovni 250 - 300 miliónov. Boli tu však aj ďalšie faktory - prezidentská kampaň, ale predovšetkým všeobecná ochota zvyšovať rozpočty na reklamu," myslí si šéfredaktor Stratégií Martin Mazag. Hovorí, že aj ponuka médií, najmä televízií je kvalitnejšia.

Český reklamný trh vlani medziročne vzrástol len o 3,5 percenta. "Vo väčšine spotrebiteľských kategórií vládne orientácia na cenu, čo zadávateľov reklamy tlačí k optimalizácii nákladov," myslia si o tom spracovatelia prieskumu. Český trh je však určite nasýtenejší, predstavuje asi 24 miliárd slovenských korún. "Aj nárast o niekoľko percent je pri takomto objeme v reálnych číslach veľký," myslí si Mazag.

SkryťVypnúť reklamu

Vokál očakáva, že aj u nás sa môže v roku 2006 zmeniť štruktúra top zadávateľov reklamy v prospech nadnárodných koncernov, produkujúcich rýchloobrátkové tovary ako potraviny či kozmetika. Tak to je v okolitých štátoch. Všetci telekomunikační operátori si však podľa neho určite udržia pozície v top desiatke.

Na čele rebríčka top zadávateľov došlo k zmene - EuroTel sa dostal pred konkurenčný Orange. "Cielene sme sa zameriavali na efektivitu využitia reklamných výdavkov, aj čo sa týka časového rozvrhnutia aj reklamného mixu," vyjadril sa Peter Tóth z Orangeu.

Odborníci odhadujú, že rekordný nárast reklamy sa už v tomto roku nezopakuje. Tempo rastu má byť len na úrovni 4 - 6 percent. "Napriek konjunktúre sa nedá očakávať výraznejší nárast spotreby obyvateľstva, ktorý najviac ovplyvňuje mieru návratnosti investícií do komunikácie," súhlasí Vokál. Podľa Mazaga je však potenciál nášho reklamného trhu výhľadovo až 12 či 13 miliárd korún. (zu)

SkryťVypnúť reklamu

Najviac sa v príjmoch z reklamy darilo silným hráčom

Dominantné postavenie medzi televíziami si stále udržiava Markíza s rastom 5 až 10 percent, reklamné príjmy Slovenskej televízie a JOJ sa však až zdvojnásobili. Mierne si polepšila i TA3. Štyri slovenské televízie vlani prekročili trojmiliardovú hranicu príjmov za reklamu. Podiel televízií na celkových výdavkoch na ňu sa zvýšil na viac ako 48 percent.

Tlačené médiá zaznamenali vlani rast asi o 10 %, reálne výdavky na reklamu boli u nich spolu asi 2 miliardy korún. Najviac sa na tom podieľali veľké vydavateľské domy Ringier, Petit Press, Spoločnosť 7 Plus či Perex.

Rádiá spolu zarobili okolo 500 miliónov. Až 20-percentný rast tržieb malo Rádio Expres. "Expres je najpočúvanejším komerčným rádiom, má vynikajúci marketing, prichádza s novými formátmi. Objavujú sa však názory, že sa pomaly dostáva na strop možností," hovorí Mazag. Zvýšili sa aj príjmy Fun rádia a rádia B1. Slovenský rozhlas v reklame stagnoval. Podiel rádií na reklamnom trhu investícií sa mierne zvýšil na 8,4 percenta.

SkryťVypnúť reklamu

Vonkajšia reklama na bilbordoch a podobných zariadeniach zaznamenala až 25-percentný rast a má takmer 11-percentný podiel na trhu.

Reklama na internete ešte stále nie je dostatočne rozvinutá, u nás má len okolo jedného percenta. "Najnavštevovanejše servery dnes ponúkajú dostupnosť už takmer 30 percent obyvateľstva, klienti však akoby ignorovali tento stav. Reklamný trh má niekedy slabú schopnosť zareagovať na nové príležitosti," myslí si Mazag. Richard Pekár, vedúci marketingu Petit Press, vydavateľa SME si myslí, že by pomohla spolupráca internetových portálov, ako aj istá "výchova" klientov.

Vývoj reklamného trhu na Slovensku 2000 2001 2002 2003 2004 2005*
monitorovaný objem reklamy v médiách v miliardách Sk 8,51 11,41 12,60 16,77 23,89 26,75
reálne výdavky na reklamu v médiách v miliardách Sk 3,86 4,25 4,53 5,09 6,35 6,95
optimálne výdavky na reklamu (1 % z HDP) 9,09 9,89 10,67 11,96 12,91 13,83
prírastok reálnych výdavkov na reklamu v % 2,8 10,2 6,6 12,5 24,6 8,6

* výhľad na rok 2005 Zdroj: TNS SK /Stratégie 2005

Top 10 zadávateľov reklamy

SLOVENSKO

EuroTel Bratislava 33,4
Orange Slovensko 27,8
Slovak Telecom 24,6
Nestle 13,5
Procter & Gamble 13,1
TV Markíza 11,5
Henkel 11,1
TV Tip 9,8
Petit Press 8,7
Reckitt Bencikeser 8,6

ČESKÁ REPUBLIKA

Eurotel 26,3
Opavia 25,3
Český mobil 25,2
Radiomobil 20,2
Volkswagen 18,5
Plzenský prazdroj 17,3
Karlovarské minerálne vody 15,9
Lidl 13,7
Danone 13,3
PSA 13,3

Top 10 produktových kategórií

SkryťVypnúť reklamu

SLOVENSKO

Telekomunikácie, internet 99,6
Nápoje 55,5
Tlač a knihy 45,5
Poisťovne 39,3
Banky 37,8
Cukrovinky a slané výrobky 31,7
Automobily 30,2
Rozhlasové a TV stanice 22,1
Lotérie, súťaže 20,5
Kozmetika 20,4

ČESKÁ REPUBLIKA

Telekomunikácie, internet 162,2
Nápoje 152,8
Automobily 111,5
Cukrovinky a slané výrobky 87,6
Banky 75,1
Potraviny 64,9
Kozmetika 63,3
Lieky 59,3
Obchodné domy, nákupné strediská 53,6
Poisťovne 38,1

Autor: zu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 340
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 911
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 389
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu