Na reklamu v médiách podľa odhadu časopisu Stratégie išlo 6,3 miliardy korún, teda asi o 12 percent viac ako predvlani. Zvyšok tvoria iné reklamné aktivity ako súťaže, ochutnávky, adresné zásielky a podobne. Monitoring reklamy zverejnili spoločnosť TNS Slovensko a Stratégie minulý týždeň.
"Slovensko bolo dlhodobo poddimenzovaným trhom s nízkym podielom reklamy na celkovom HDP. Medziročné nárasty viac-menej len zmenšujú deformáciu, ktorá tu existovala," myslí si Vladimír Vokál, riaditeľ Unimedie, jednej z najväčších slovenských reklamných agentúr.
Pri výpočte podľa platných cenníkov, ktorý nezohľadňuje bartre, zľavy či bonusy, celkový objem reklamy v médiách dosiahol až 23,9 miliardy korún, o takmer 30 percent viac ako v roku 2003.
"K nárastu určite prispeli aj kampane dôchodkových spoločností, ich prínos sme odhadli na úrovni 250 - 300 miliónov. Boli tu však aj ďalšie faktory - prezidentská kampaň, ale predovšetkým všeobecná ochota zvyšovať rozpočty na reklamu," myslí si šéfredaktor Stratégií Martin Mazag. Hovorí, že aj ponuka médií, najmä televízií je kvalitnejšia.
Český reklamný trh vlani medziročne vzrástol len o 3,5 percenta. "Vo väčšine spotrebiteľských kategórií vládne orientácia na cenu, čo zadávateľov reklamy tlačí k optimalizácii nákladov," myslia si o tom spracovatelia prieskumu. Český trh je však určite nasýtenejší, predstavuje asi 24 miliárd slovenských korún. "Aj nárast o niekoľko percent je pri takomto objeme v reálnych číslach veľký," myslí si Mazag.
Vokál očakáva, že aj u nás sa môže v roku 2006 zmeniť štruktúra top zadávateľov reklamy v prospech nadnárodných koncernov, produkujúcich rýchloobrátkové tovary ako potraviny či kozmetika. Tak to je v okolitých štátoch. Všetci telekomunikační operátori si však podľa neho určite udržia pozície v top desiatke.
Na čele rebríčka top zadávateľov došlo k zmene - EuroTel sa dostal pred konkurenčný Orange. "Cielene sme sa zameriavali na efektivitu využitia reklamných výdavkov, aj čo sa týka časového rozvrhnutia aj reklamného mixu," vyjadril sa Peter Tóth z Orangeu.
Odborníci odhadujú, že rekordný nárast reklamy sa už v tomto roku nezopakuje. Tempo rastu má byť len na úrovni 4 - 6 percent. "Napriek konjunktúre sa nedá očakávať výraznejší nárast spotreby obyvateľstva, ktorý najviac ovplyvňuje mieru návratnosti investícií do komunikácie," súhlasí Vokál. Podľa Mazaga je však potenciál nášho reklamného trhu výhľadovo až 12 či 13 miliárd korún. (zu)
Najviac sa v príjmoch z reklamy darilo silným hráčom
Dominantné postavenie medzi televíziami si stále udržiava Markíza s rastom 5 až 10 percent, reklamné príjmy Slovenskej televízie a JOJ sa však až zdvojnásobili. Mierne si polepšila i TA3. Štyri slovenské televízie vlani prekročili trojmiliardovú hranicu príjmov za reklamu. Podiel televízií na celkových výdavkoch na ňu sa zvýšil na viac ako 48 percent.
Tlačené médiá zaznamenali vlani rast asi o 10 %, reálne výdavky na reklamu boli u nich spolu asi 2 miliardy korún. Najviac sa na tom podieľali veľké vydavateľské domy Ringier, Petit Press, Spoločnosť 7 Plus či Perex.
Rádiá spolu zarobili okolo 500 miliónov. Až 20-percentný rast tržieb malo Rádio Expres. "Expres je najpočúvanejším komerčným rádiom, má vynikajúci marketing, prichádza s novými formátmi. Objavujú sa však názory, že sa pomaly dostáva na strop možností," hovorí Mazag. Zvýšili sa aj príjmy Fun rádia a rádia B1. Slovenský rozhlas v reklame stagnoval. Podiel rádií na reklamnom trhu investícií sa mierne zvýšil na 8,4 percenta.
Vonkajšia reklama na bilbordoch a podobných zariadeniach zaznamenala až 25-percentný rast a má takmer 11-percentný podiel na trhu.
Reklama na internete ešte stále nie je dostatočne rozvinutá, u nás má len okolo jedného percenta. "Najnavštevovanejše servery dnes ponúkajú dostupnosť už takmer 30 percent obyvateľstva, klienti však akoby ignorovali tento stav. Reklamný trh má niekedy slabú schopnosť zareagovať na nové príležitosti," myslí si Mazag. Richard Pekár, vedúci marketingu Petit Press, vydavateľa SME si myslí, že by pomohla spolupráca internetových portálov, ako aj istá "výchova" klientov.
Vývoj reklamného trhu na Slovensku | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005* |
monitorovaný objem reklamy v médiách v miliardách Sk | 8,51 | 11,41 | 12,60 | 16,77 | 23,89 | 26,75 |
reálne výdavky na reklamu v médiách v miliardách Sk | 3,86 | 4,25 | 4,53 | 5,09 | 6,35 | 6,95 |
optimálne výdavky na reklamu (1 % z HDP) | 9,09 | 9,89 | 10,67 | 11,96 | 12,91 | 13,83 |
prírastok reálnych výdavkov na reklamu v % | 2,8 | 10,2 | 6,6 | 12,5 | 24,6 | 8,6 |
* výhľad na rok 2005 Zdroj: TNS SK /Stratégie 2005
Top 10 zadávateľov reklamy
SLOVENSKO
EuroTel Bratislava | 33,4 |
Orange Slovensko | 27,8 |
Slovak Telecom | 24,6 |
Nestle | 13,5 |
Procter & Gamble | 13,1 |
TV Markíza | 11,5 |
Henkel | 11,1 |
TV Tip | 9,8 |
Petit Press | 8,7 |
Reckitt Bencikeser | 8,6 |
ČESKÁ REPUBLIKA
Eurotel | 26,3 |
Opavia | 25,3 |
Český mobil | 25,2 |
Radiomobil | 20,2 |
Volkswagen | 18,5 |
Plzenský prazdroj | 17,3 |
Karlovarské minerálne vody | 15,9 |
Lidl | 13,7 |
Danone | 13,3 |
PSA | 13,3 |
Top 10 produktových kategórií
SLOVENSKO
Telekomunikácie, internet | 99,6 |
Nápoje | 55,5 |
Tlač a knihy | 45,5 |
Poisťovne | 39,3 |
Banky | 37,8 |
Cukrovinky a slané výrobky | 31,7 |
Automobily | 30,2 |
Rozhlasové a TV stanice | 22,1 |
Lotérie, súťaže | 20,5 |
Kozmetika | 20,4 |
ČESKÁ REPUBLIKA
Telekomunikácie, internet | 162,2 |
Nápoje | 152,8 |
Automobily | 111,5 |
Cukrovinky a slané výrobky | 87,6 |
Banky | 75,1 |
Potraviny | 64,9 |
Kozmetika | 63,3 |
Lieky | 59,3 |
Obchodné domy, nákupné strediská | 53,6 |
Poisťovne | 38,1 |
Autor: zu