MNÍCHOV - V Lipsku sa tento týždeň rozbehla výroba piatej generácie trojkového radu automobilov BMW. Lipsko sa v roku 2002 presadilo voči 250 ďalším záujemcom z celej Európy. Jazýčkom na váhach sa ukázali výhodné dotačné podmienky v nových spolkových krajinách, ako aj skutočnosť, že v Sasku sa už predtým usadili mnohé nemecké automobilky.
Podľa denníka Leipziger Volkszeitung sa v Sasku realizovalo od roku 1990 približne 430 investičných projektov v automobilovom priemysle s celkovým objemom 5,2 miliardy eur a vzniklo približne 24-tisíc automobilových pracovných miest. BMW preinvestovalo v Lipsku 1,3 miliardy eur.
V lipskom závode BMW pracuje podľa mníchovských novín Abendzeitung v súčasnosti okolo 2000 zamestnancov. Koncom roku 2006 by sa produkcia mala rozbehnúť na plné obrátky. V špičke by sa malo denne vyrobiť 650 automobilov trojkového a jednotkového radu. Počet zamestnancov by sa mal vyšplhať na päťtisíc. V okolí fabriky by malo vzniknúť ďalších približne 5000 pracovných príležitostí v dodávateľských podnikoch.
V mníchovskej centrále BMW si pochvaľujú predovšetkým pružný pracovný čas. V Lipsku sa môže v prípade potreby pracovať medzi 60 a 140 hodinami týždenne. Všetko závisí od stavu objednávok. Túto na nemecké pomery mimoriadnu pružnosť umožňuje tarifná zmluva, ktorej súčasťou je dohoda manažmentu a zástupcov pracujúcich o hromadení a odbúravaní nadčasov. Každý zamestnanec lipskej automobilky môže v špičkovom výrobnom období nazbierať až 200 hodín (neplatených) nadčasov, ktoré si môže po dohode s nadriadenými vybrať v horších časoch.
Šéf osobného oddelenia celého koncernu BMW Ernst Baumann vyhlásil v rozhovore pre Abendzeitung, že sa bude snažiť "preniesť dobré myšlienky z Lipska na bavorské výrobné lokality". K tomuto mníchovský denník dodal, že po nemeckom znovuzjednotení sa veľa hovorilo o prispôsobovaní sa nových spolkových krajín západonemeckým pomerom. Teraz sa tento trend obracia - západonemecké podniky sa začínajú pomaly, ale iste prispôsobovať východonemeckým pracovným podmienkam.
JÁN ŠALGOVIČ