Na leteckej základni v Sliači už pracuje 26 ruských špecialistov, ktorí majú "uschopniť" ďalšie stroje. Začiatkom apríla by mali byť opravené prvé štyri lietadlá. Do konca roka 2005 by mala mať slovenská armáda 18 bojaschopných stíhačiek MiG-29.
"Paralelne pracujeme na modernizácii stíhačiek v Rusku a v polovici roka by už mali byť prvé lietadlá modernizované. Do polovice budúceho roka budeme mať 12 MiG-29, ktoré budú spĺňať štandardy NATO," hovorí Dunaj. Od začiatku roku 2006 by časť stíhačiek mala pôsobiť ako súčasť integrovanej protivzdušnej ochrany NATO.
Slovenskí piloti majú dlhodobo problém s množstvom nalietaných hodín. Dunaj tvrdí, že tento rok bude kritický, ale po modernizácii lietadiel nalietané hodiny stúpnu. Niekoľkí špičkoví piloti dnes nalietajú ročne aj 100 hodín, ale sú aj piloti s 20 letovými hodinami, priemer je 56 hodín ročne. "Štandard NATO, 180 hodín ročne, spĺňajú jedine Američania. Nemci nikdy nenalietali viac ako 100 hodín na pilota," povedal Dunaj.
Sliač má strategickú polohu, pretože leží na okraji spoločného integrovaného priestoru NATO. Letisko však musí prejsť rozsiahlou modernizáciou, aby mohlo prijímať lietadlá strednej veľkosti. V júni by mala byť pripravená projektová dokumentácia a v roku 2006 by mali začať opravovať dráhy.
Celková rekonštrukcia naplánovaná do konca roku 2008 by mala stáť dve miliardy korún, z toho polovicu získa Slovensko od aliancie.
DANIEL VRAŽDA