Stupava je jedno z mála miest, ktorému výrazne pomohlo spoplatnenie ciest prvej triedy pre nákladné autá. Hlavnou cestou stredom mesta jazdia kamióny pol roka po spoplatnení skôr zriedkavo. FOTO SME - RICHARD FILIPKO
Zahraničné kamióny, ktoré chcelo ministerstvo dopravy vyhnať na diaľnice, naďalej jazdia aj cez dediny v ich blízkosti. Dnes musia mať nákladné autá diaľničné nálepky napríklad aj na úseku medzi Bratislavou a Sencom, ktorý diaľnicou nie je. Ladislav Šikula, starosta Veľkého Biela ležiaceho pred Sencom, ale hovorí, že v dedine necítiť, že by sa premávka kamiónov zmenšila. Ak aj nejaké chodia po neďalekej diaľnici, je ich málo.
"Poľnohospodárom to neprospelo a necítiť, že by nejako veľa kamiónov ubudlo. Poľnohospodári, čo majú prístup na roľu iba z hlavnej cesty, si tiež musia kúpiť nálepku, lebo by mohli dostať pokutu. Napriek tomu, že idú po hlavnej ceste iba dvesto metrov," hovorí Šikula.
Veľký Biel rozdeľuje cesta prvej triedy tak, že tretina dediny je na jednej, dve tretiny na druhej strane. Šikula hovorí, že ráno je problém cez cestu prejsť. "Autobus s deťmi, ktoré chodia z Novej Dedinky alebo z Tomášova do Senca, musí prejsť cez obec, lebo berú aj naše deti. Párkrát už volali z autobusu, že meškajú pätnásť alebo dvadsať minút, autobus nevie vyjsť na hlavnú cestu, lebo je toľko áut."
Cez dedinu jazdia najmä kamióny, ktoré pred Sencom odbočujú na Galantu. Až po Senec by však mohli jazdiť po diaľnici. Šikula hovorí, že policajti diaľničné nálepky na ceste prvej triedy veľmi nekontrolujú.
Poškodilo poľnohospodárov
V Blatnom, obci medzi Sencom a Trnavou, tiež asi tri kilometre od diaľnice, hovoria, že spoplatnenie poškodilo poľnohospodárov či smetiarov. "Musíme si volať firmu, ktorá má nálepky. Keby sme chceli firmu, ktorá nepotrebuje nálepky vo svojom pôsobisku, tak povie - bohužiaľ, do Senca nepôjdem," hovorí starosta Milan Šarmír.
Kamiónov ani predtým cez dedinu nejazdilo veľa. "Najhoršie je, že nedodržiavajú rýchlosť."
Zo Stupavy kamióny zmizli
Z mestečka Stupava sa kamióny skoro vytratili. "To sa nedá s minulosťou porovnať," hovorí chlapík z bazáru v centre mesta. Kamióny jazdili ani nie desať metrov od jeho obchodu.
Stupava leží severne od Bratislavy smerom k českým hraniciam. Ešte vlani cez stred mesta jazdilo množstvo kamiónov, najmä českých, ktoré nemali nálepky. Pred jeden a pol rokom si mestský úrad dal urobiť prieskum - za dvadsať minút od 9.30 do 9.50 prešlo centrom mesta 98 nákladných áut.
Prednosta mestského úradu Ján Valachovič hovorí, že dnes občas Stupavou prejde nákladné auto, čo ide do Vysokej pri Morave pre štrk a kamióny do priemyselného parku.
Cesty s nálepkami možno prehodnotia
Ministerstvo nevylučuje, že svoje rozhodnutie prehodnotí. "Určite budeme v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou sledovať, či sme cesty na spoplatnenie vybrali dobre a či naozaj spoplatnenie plní účel," povedal hovorca ministerstva Tomáš Šarluška.
Pôjde však len o vybrané úseky. "Určite nebudeme prehodnocovať spoplatnenie ciest prvej triedy, lebo nákladné autá by sa zasa dostali na tieto cesty, hoci popri nich vedú diaľnice." Podľa Šarlušku chystajú spoplatnenie ciest prvej triedy podľa nášho vzoru aj Česi. (rf)