BRATISLAVA - Od roku 2008 budú vlaky medzi Bratislavou a Piešťanmi jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, teda o tretinu rýchlejšie ako dnes. Železnice SR však počítajú s modernizáciou dráhy len po Žilinu. Pod Tatrami, až po Košice sa podniku dráhu modernizovať údajne neoplatí a pre náročný terén uvažuje len o optimalizácii trate.
Optimalizácia, na rozdiel od jej modernizácie, v podstate znamená len výmenu koľajníc. "Ak by sme chceli dráhu modernizovať, museli by sme raziť tunely, budovať premostenia, čo by celý projekt mnohonásobne predražilo," povedal riaditeľ odboru pre realizáciu programov zahraničnej pomoci ŽSR Jozef Bošanský, podľa ktorého by tak náklady na kilometer stúpli z uvažovaných 40 až 50 miliónov na niekoľko sto miliónov eur.
Problémy s predražovaním stavieb však železnice majú aj v úseku medzi Bratislavou a Piešťanmi. Bošanský odhaduje, že podnik za modernizáciu tejto časti trate zaplatí vyše 12 miliárd, teda 150 miliónov korún za kilometer. Väčšiu časť investícií uhradí predvstupový fond ISPA, zvyšok štátny rozpočet.
Takmer trojnásobné predraženie prác oproti plánu podľa Bošanského spôsobujú náklady vyvolané napríklad prekládkami plynových potrubí či mimoúrovňovými riešeniami trate. Ako príklad spomenul niekoľkokilometrový úsek medzi Pezinkom a Šenkvicami, ktorý stál zhruba 800 miliónov korún.
Na modernizácii železnice medzi Bratislavou a Piešťanmi, s ktorou sa začalo už v roku 2000, robia traja dodávatelia. Dvaja z nich sa podieľajú aj na výstavbe diaľničnej siete. Dráhu na 40 kilometroch medzi bratislavskou štvrťou Rača a Trnavou modernizuje Doprastav, pričom súťaž na staničné úseky vyhrala Skanska. Súťaž na zostávajúci vyše 35-kilometrový úsek železnice vyhralo konzorcium firiem vedené podnikom ŽS Brno.
V apríli, najneskôr v máji by mal byť známy aj dodávateľ stavebných prác ďalšieho úseku z Piešťan po Nové Mesto nad Váhom, kde chcú železnice začať so stavebnými prácami tento rok v lete. Koľko bude modernizácia úseku stáť, Bošanský podľa agentúry SITA nekonkretizoval, až na to, že tri štvrtiny prostriedkov zaplatí Kohézny fond Európskej únie. Z januárového odhadu štátneho tajomníka ministerstva dopravy Michala Kačaljaka vyplýva, že by si práce mohli vyžiadať zhruba 8 miliárd korún. (dc)
Koľko stojí modernizácia železnice
Úsek | Stav prác | Náklady |
Cífer - Trnava | ukončené | 12,5 mil. eur |
Bratislava Rača - Svätý Jur | ukončené | 6,7 mil. eur |
Svätý Jur - Pezinok | prebiehajú | 6,7 mil. eur |
Pezinok - Šenkvice | prebiehajú | 29 mil. eur |
Šenkvice - Cífer, železničné stanice Bratislava Rača, Svätý Jur, Pezinok, Šenkvice, Cífer, Trnava | prebiehajú | 142 mil. eur |
Trnava - Piešťany | prebiehajú | 129,2 mil. eur |
Celý koridor od Bratislavy po Čiernu nad Tisou | 2 mld. eur |
Zdroj: Železnice SR