Aldi prevádzkuje obchody v trinástich krajinách sveta. V susednom Rakúsku, kde má obchody pod menom Hofer, patrí k najväčším obchodným reťazcom. FOTO - HOFER
BRATISLAVA - Na Slovensko sa chystá ďalší lacný obchodný reťazec. Spoločnosť Aldi tu plánuje otvoriť diskontné predajne Hofer. Ide o podobný typ obchodov ako Lidl.
Aldi kontaktovala agentúru pre prieskum trhu Terno, aby im podala analýzu trhu diskontov na Slovensku. Analytik agentúry Terno Ľubomír Drahovský predpokladá, že napokon sa rozhodnú u nás otvoriť obchody.
Diskonty sú obľúbené
Na trhu diskontov je totiž len Lidl. Napríklad v Česku ich je päť. Ak sa sem Aldi rozhodne prísť, otvorí obchody najskôr o dva roky.
Aldi prevádzkuje obchody v trinástich krajinách sveta. V susednom Rakúsku, kde má obchody pod menom Hofer, patrí k najväčším obchodným reťazcom. Má tu vyše 340 obchodov, rozdelených pod sedem centrál.
Analytik Poštovej banky Miroslav Šmál nepredpokladá, že by Hofer mohol ponúknuť ešte nižšie ceny ako Lidl. "Tam sa už zázraky nedajú robiť, predovšetkým pri cenách ovocia a zeleniny už predajcovia pracujú s minimálnou maržou alebo ich dokonca dotujú z iných tovarov." Je však možné, že zostrením konkurencie budú musieť svoje ceny znížiť drahšie obchody. V opačnom prípade prídu o zákazníkov.
Diskontné predajne sa oproti klasickým obchodom vyznačujú výrazne nižšími cenami. Nízke ceny dosahujú úspornou prevádzkou, systémom dopravy a skladovania, ale aj minimálnym počtom pracovníkov v jednotlivých predajniach.
Diskonty väčšinou predávajú neznačkové veci, mnohé z nich sú vyrobené na objednávku len pre tento reťazec. Do cien sa tak nepremietajú náklady na reklamu od výrobcu. V predajniach nemajú také široké množstvo tovarov ako klasické obchody. Napríklad nepredávajú štyri rôzne druhy masla, ale len jedno. Hofer predáva v Rakúsku v jednej predajni asi 600 rôznych položiek. Klasické supermarkety ponúkajú 5- až 8-tisíc položiek. Hypermarkety ich majú aj vyše 40-tisíc. Menšou ponukou zvýšia obchody obrat u každej položky. Z jedného výrobku sa tak predá oveľa viac kusov, ako keby ponúkali aj konkurenčné výrobky. Producenti vďaka vyššiemu obratu dokážu znížiť cenu.
Ďalším spôsobom znižovania cien je otváranie viacerých obchodov v jednom regióne. Napríklad Lidl otvoril najprv 14 predajní za západnom Slovensku. Až neskôr otvoril vo viacerých vlnách predajne aj v iných regiónoch. Znižujú sa tak náklady na dopravu, keď zásobovacie autá do jednej oblasti dovezú väčšie množstvo tovaru.
Šetrí sa na všetkom
Tovar v diskontných obchodoch je väčšinou uložený v kartónoch. Predavači ho sem len dokladajú a blokujú pri pokladniach. Nie sú tu žiadni poradcovia, ktorí pomáhajú pri nákupe. Menej ľudí znamená nižšie náklady na mzdy a ceny tak môžu opäť klesnúť.
Prezident Zväzu obchodu Pavol Konštiak o otvorení obchodov Hofer vedel len z médií. "Je to podobné ako s Lidlom," povedal. Ani Lidl sa zväzu oficiálne neohlásil. Podobné to je aj s komunikáciou s médiami. "S médiami nekomunikujeme," bola jediná odpoveď, ktorú nám predstavitelia Lidlu povedali. So zástupcami firmy Aldi sa nám ani nepodarilo spojiť. Na internetovej stránke je len poštová adresa, kam treba posielať prihlášky do zamestnania. Nie je tu žiadny telefonický kontakt či e-mailová adresa. Nenašli sme ich ani v telefónnom zozname.