Ako bude vyzerať externá časť maturity z nemčiny

Externá časť je novinkou, ktorú prináša maturita po novom. Externou sa nazýva preto, lebo žiaci všetkých gymnázií a stredných škôl ju píšu nezávisle od typu školy riešením centrálne stanovených úloh - a to aj v základnej a vyššej úrovni.

Na test má žiak k dispozícii 120 minút. Schopnosť porozumieť textu sa meria na základe písomného (čítaného) - približne 45 minút a počutého textu - približne 30 minút.

V ďalších testoch sa preveruje aj úroveň lexikálnych znalostí a správnosť používania gramatických pravidiel, na ktoré zostáva zo 120 predpísaných minút 45 minút. Forma hodnotenia je predpísaná centrálne, teda jej objektivita by nemala byť spochybňovaná.

Písomná časť externej časti maturitnej skúšky prebehne v prítomnosti predsedu predmetovej komisie pod dohľadom učiteľov školy, ktorí nie sú jazykári. Učitelia cudzích jazykov sa v danej škole do tejto práce nezapájajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V externej časti sa na rozdiel od doterajších Monitorov mení poradie úloh. Žiaci budú najprv skúšaní z porozumenia počutím (Hörverstehen - HV), potom nasledujú úlohy z gramatiky a správneho používania jazyka (Schprachstrukturen, Wortschatz) a nakoniec z porozumenia čítaním (Leseverstehen LV). Bezchybným riešením možno získať 80 bodov, ktoré sa prepočítajú na percentá.

Porozumenie počutím - Hörvestehen

Maturanti si vypočujú tri ukážky, všetky dvakrát za sebou. Je nesmierne dôležité, aby ich pozornosť nič nenarušilo. Texty totiž hovoria ľudia s nemeckým materinským jazykom, čo je úplne odlišná jazyková situácia ako počúvanie učiteľa na hodine.

Úlohou je riešiť zadanie spojené s vypočutým textom

- na základe vypočutého textu si treba vybrať zo slovných spojení a, b, c, d, to, ktoré prirodzene dopĺňa počutý text.

SkryťVypnúť reklamu

Napr. riešením úlohy 61 je c

počas počúvania druhej nahrávky treba zistiť, či tvrdenie napríklad v riadku 68 je pravdivé, alebo nepravdivé, alebo konštatovať, že v danom texte vôbec neodznelo.

v prepise vypočutého textu chýbajú niektoré slová, tieto treba uviesť na pracovnom hárku

Napríklad číslo 74 označuje slovo will

Teda takto zaznačme správne odpovede na hárku pre odpovede.

Podobný je postup a metóda aj v prípade spracovania čítaného textu, ale aj v lexikálnej a gramatickej časti.

Úlohy z gramatiky a lexikálnych znalostí (Schprachstrukturen, Wortschatz)

V sérii úloh je to druhá časť, obsahuje tiež tri texty.

Prvý text

Slovo, ktoré chýba v prvom texte, treba vybrať zo štyroch výrazov a poznačiť ho znakom x. Aj tu je dôležité prečítať si text pozorne, celú vetu, prípadne aj nasledujúcu vetu, veď kontext nám môže pomôcť v správnom riešení.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad na mieste číslice 21 chýba spojka wenn, z textu jednoznačne vyplýva, že ide o prítomný čas, a tak spojka als nevyhovuje, používame ju v minulom čase, a nevyhovuje ani denn, veď by sme museli zmeniť slovosled. Spojka dass vypadla už v prvom kole, veď je jednoznačné, že do tejto vety nepatrí.

Druhý text

V druhej úlohe je náročné to, že vo väčšine musíme doplniť presne jediné chýbajúce slovo a nemôžeme použiť jeho synonymá. Po začiatočnom písmene chýba presne toľko písmen, koľko je tam spojovacích znakov, pomlčiek. Nezabúdajme, že písmeno ch znamená v tomto prípade dve písmená, znaky. Pozrime sa na úlohu:

Napríklad: číslica 50 značí slovo mich. Na hárku ho zapíšeme k číslici 50.

Tretí text

V tretej úlohe môžeme vložiť do textu z dvadsiatich slov desať, ostatné sú zbytočné. Aj tu sa snažíme v prvom rade porozumieť textu, pričom si prezrieme aj výber vhodných slov. Najprv sa pokúšame vložiť slová podľa porozumenia textu, potom si prečítajme vetu kontrolujúc, či sme sa rozhodli správne. Ak nám slovo nie je známe, môžeme postupovať podľa gramatických hľadísk alebo jednoduchou metódou vylučovania.

SkryťVypnúť reklamu

Budeme pracovať s dvojicami príbuzných slov alebo s dvojicami, ktoré patria k tomu istému slovnému druhu. Tak napríklad budeme vyberať v 51 medzi slovami Dorf a Stadt. Veta sa začína: "In einem...." preto je jednoznačné, že tam nepatrí die Stadt, ale das Dorf.

Spracovanie čítaného textu (Leseverstehen)

Maturanti pracujú znovu s troma textami:

Prvý text

Obsahuje časti rozhovoru. Písmená A - J predstavujú 10 otázok, kým v druhej časti úlohy nájdeme 7 očíslovaných odpovedí. Úloha je dvojaká:

Niekoľko dobrých rád

prečítajte si pozorne úlohu,

položte vedľa seba dva texty, je totiž ľahšie nájsť kľúčové slová - napríklad v otázke A sa nachádza slovo Latinlovers, to isté slovo je v odpovedi 6, teda pravdepodobne ide o pár patriaci k sebe,

SkryťVypnúť reklamu

vybranú otázku-odpoveď poznačte, ďalšia práca bude prehľadnejšia a jednoduchšia.

Druhý text

V druhom texte musíte rozhodnúť, či je tvrdenie súvisiace s textom pravdivé, alebo nepravdivé, a na odpoveďovom hárku potom označiť, ktorý odsek dokazuje správnosť našej odpovede.

Riešením úlohy 08 je A - označte ju znakom x na odpoveďovom hárku, respektíve veta mnou zvýraznená v odseku c dokazuje správnosť mojej odpovede, aj túto označte znakom x.

Tretí text

V ňom boli vynechané výrazy, ktoré treba zapísať na miesta čísel. Nájdite vyhovujúce výrazy.

Ešte pred zápisom slov si pozorne prečítajme vetu, podľa možnosti aj nasledujúcu, veď súvislosť v texte nám pomôže nájsť správnu odpoveď.

Napríklad: na mieste čísla 19 pravdepodobne chýba výraz getestet, veď nasledujúca veta sa začína: Die Tests.

SkryťVypnúť reklamu

Ako bude vyzerať interná časť z nemčiny

Po napísaní testov dostávajú žiaci krátku prestávku a pokračujú so slohovými úlohami. Začína sa písomná forma internej časti maturity.

Písomná forma internej časti maturity

Je to krátka písomná práca na zadanú tému. Nejde o nič iné, ako už pomaly zabudnuté písomné maturity z cudzieho jazyka v humanitných a jazykových triedach. Samozrejme, aj táto časť sa zmodernizovala reagujúc na požiadavky doby.

Človek 21. storočia, nevynímajúc ani žiaka, žije v ustavičnom časovom strese. Preto je potrebné, aby ani v písomnom prejave neboli prázdne miesta, voľnobehy, teda aby každý písomný prejav (v našom prípade maturitný sloh) bol stručný, obsažný a zrozumiteľný. Nie je teda priestor na rozsiahle, nič nehovoriace texty, na riešenie "buchnem na brucho a niečo napíšem".

SkryťVypnúť reklamu

Písomnú formu internej maturity majú na starosti učitelia v predmetovej komisii. Kým opravovanie externej časti sa deje pod dohľadom predsedu maturitnej komisie, opravovanie slohu a jeho hodnotenie podľa vopred daných kritérií je vnútornou záležitosťou školy. Predseda maturitnej komisie ich len skontroluje pred začatím ústnej časti.

Ukážka písomnej časti

Pre úroveň B je úloha napísať krátky sloh v rozsahu 150 slov, máte na to 45 minút, pričom musíte vziať do úvahy niekoľko hľadísk:

je daná téma (v nadpise),

je daný žáner (teda druh slohu),

je daný rozsah (pri úrovni A je to napríklad 180 slov, pri úrovni B 150 slov),

je daný obsah (vo forme 5 náčrtových bodov, to znamená 5 nových odstavcov, 5 nových myšlienok),

je daný čas - 45 minút.

SkryťVypnúť reklamu

Sloh hodnotíme podľa štyroch kritérií:

Maximálny počet bodov je 5, spolu teda žiak môže v časti písanie získať 20 bodov. Pri písaní sa hodnotí:

OBSAH A D(omega)ŽKA TEXTU:

5 bodov - obsah zodpovedá téme, je dôkladne rozpracovaný a zrozumiteľne napísaný,

4 - obsah zodpovedá téme, je dobre rozpracovaný, chýbajú niektoré informácie,

3 - obsah takmer zodpovedá téme, je rozpracovaný, chýba viac informácií,

2 - obsah často odbočuje od témy, väčšina informácií chýba,

1 - obsah minimálne zodpovedá téme, neobsahuje požadované informácie,

0 - obsah úplné odbočuje od témy, žiak nepochopil zadanie.

STAVBA, ČLENENIE A ŠTÝL TEXTU

5 - koherentný a správne štylizovaný text, správne členený do odsekov, široký rozsah použitých spojok a spájacích výrazov,

SkryťVypnúť reklamu

4 - dobre štylizovaný text s menšími nedostatkami v členení textu do odsekov, použité spojky a spájacie výrazy,

3 - dodržaný štýl a zreteľne naznačený vzťah medzi hlavnými myšlienkami s odsekmi zameranými na hlavné myšlienky, ktoré sa ďalej nerozvíjajú,

2 - lineárne usporiadanie myšlienok, nevhodné členenie do odsekov, použité sú štýly neprimerané výrazové prostriedky, nedostatočné používanie spojok a spájacích výrazov,

1 - nejasné usporiadanie myšlienok, nečlenenie textu do odsekov,

0 - žiadna stavba a členenie textu.

GRAMATIKA

5 - správne používanie gramatických štruktúr vzhľadom na tému, minimálny počet pravopisných chýb,

4 - niekoľko chýb v používaní gramatických štruktúr, používanie najmä súvetí a zložených viet, málo pravopisných chýb,

SkryťVypnúť reklamu

3 - niekoľko závažných gramatických chýb, ktoré nenarúšajú komunikáciu, prevažne jednoduché vety, niekoľko pravopisných chýb,

2 - viac závažných gramatických chýb, vety sú z komunikatívneho hľadiska nezrozumiteľné, veľa pravopisných chýb,

1 - závažné gramatické nedostatky, časté chyby, ktoré zvyšujú obťažnosť porozumenia textu, veľa pravopisných chýb,

0 - nedostatočné gramatické vedomosti, množstvo chýb, ktoré narúšajú komunikáciu.

SLOVNÁ ZÁSOBA

5 - široký rozsah slovnej zásoby, ktorá zodpovedá téme, minimálny počet pravopisných chýb,

4 - primeraný rozsah slovnej zásoby, ktorá je takmer vždy vhodne použitá s menšími pravopisnými chybami,

3 - obmedzený rozsah slovnej zásoby, ktorá nenarúša komunikáciu, väčší počet gramatických chýb,

SkryťVypnúť reklamu

2 - základná slovná zásoba, niektoré výrazy narúšajú komunikáciu, časté pravopisné chyby,

1 - minimálna slovná zásoba, ktorá spôsobuje obťažnosť porozumenia textu, časté pravopisné chyby,

0 - slovná zásoba nezodpovedá téme, text nespĺňa komunikatívne hľadisko.

Dodatočné vysvetlivky: Ak sa počet slov líši od predpísaného počtu slov o asi 10 percent, študentovi sa jeden bod odčíta z bodov získaných za kritérium obsah a dĺžka textu. Ak získal za obsah a dĺžku textu 0 bodov, získava aj za všetky ostatné oblasti 0 bodov.

Na čo si dávať pozor

je dôležité, aby rozsah textu nepresiahol +- 10 percent, v takom prípade totiž strácate body v prvej časti hodnotenia (do 80 percent prináležia aspoň 4 body, ak pritom maturant zodpovedal aspoň na štyri časti konceptu),

SkryťVypnúť reklamu

každé slovo sa počíta, teda aj členy (der, die...), spojky (und, auch...), predložky (auf, in...). Jedine číslice sa do rozsahu nepočítajú.

Obsahové a rozsahové hodnotenie je nesmierne dôležité, v ostatných častiach totiž maturant nemôže dostať lepšie hodnotenie ako jeden bod vyššie, napríklad obsah 2 body, akokoľvek je dobrá štruktúra a slovná zásoba a akokoľvek je tam málo gramatických chýb, už môže dostať len po tri body.

Maturanti nemôžu používať slovník, teda spoliehať sa môžu len na vlastnú slovnú zásobu.

Samozrejme, medzi témami a rozsahom je súvislosť, pravdepodobne môžu maturanti dostať len obsahovo jednoduchšie témy, s ktorými sa počas štúdia zákonite stretli (napríklad súkromný alebo oficiálny list je v Schau mal 2, teda ide o učivo druhého ročníka).

SkryťVypnúť reklamu

Niekoľko možných úloh, s ktorými môžete počítať, samozrejme, bez nároku na úplnosť: charakteristika, žiadosť, gratulácia, opis, životopis atď.

Kritériá hodnotenia sú rovnaké pre obe úrovne.

Ústna časť internej maturity

Táto časť sa najväčšmi podobá tomu, čo sme v praxi zažili pri maturitných skúškach z cudzieho jazyka v minulých rokoch. Koná sa počas mája na jednotlivých školách, ale na rozdiel od doterajšej praxe nie pred 5-člennou, ale pred 3-člennou odbornou komisiou. Predsedá jej predseda maturitnej komisie a členmi sú učitelia daného cudzieho jazyka na danej škole.

Maturitných otázok bude 30, každú z nich možno v jeden deň vytiahnuť z obálok len raz!

Na prípravu je k dispozícii 20 minút, na zodpovedanie namiesto doterajších zvyklostí nebude 15, ale 20 minút. Úlohu pozostávajúcu z troch častí treba riešiť v časovom slede 5 - 10 - 5 minút.

SkryťVypnúť reklamu

V jeden deň možno skúšať maximálne 24 žiakov, a tak aj posledný z nich má šancu na výber zo siedmich otázok. Prípadná výhoda, plynúca z tohto faktu, vlastne neexistuje, veď poslední žiaci sa dostanú pred komisiu vo večerných hodinách, unavení a pod psychickým tlakom. Podotýkame, že podobné prípady boli bežné aj doteraz.

V oboch úrovniach sa úlohy delia na tri časti:

opis obrázku, asociácií súvisiacich s obrázkom, vyjadrenie názorov, hodnotení,

voľné "prehovorenie" danej témy vo forme riadeného rozhovoru,

situačná úloha, v ktorej je virtuálnym partnerom maturujúceho človek nemeckej národnosti, alebo sa situácia aspoň odohráva v oblasti hovoriacej po nemecky.

Súčasťou maturitnej otázky je obrázok a riešenie úloh a, b, c, v danej maturitnej otázke. Rozdiel medzi úrovňami spočíva v slovnej zásobe a kreativite, kým v úrovni B ide najmä o ústny opis témy, situácie, v úrovni A sa očakáva vyjadrenie názoru a argumentácia.

SkryťVypnúť reklamu

Ako príklad uvádzame pracovný list úrovne B

Jednotlivé časti maturitnej úlohy hodnotia členovia predmetovej komisie osobitne, priemer ich hodnotenia jednotlivých úloh zadania dáva výslednú známku ústnej časti maturity.

Úspešne zmaturuje maturant, ktorý dosiahne priemer hodnotenia aspoň "dobrý" (3). Ak je hodnotený známkou "dostatočný", tak sa prihliada aj na hodnotenie písomnej skúšky.

Na maturitnom vysvedčení bude osve uvedené hodnotenie z externej a internej písomnej maturity, ich úspešnosť bude vyjadrená percentuálne, ďalej ústna skúška, táto bude hodnotená prospechovou známkou.

Žiak na maturitnej skúške uspel, ak:

z ústnej internej maturitnej skúšky nemá horšiu známku ako 3,

ak je výsledok ústnej maturitnej skúšky 4, ale v internej časti písomnej maturity získal viac ako 25 percent bodov a v externej časti viac ako 33 percent bodov (teda na sloh aspoň 6 bodov - to sa násobí dvoma, a na test aspoň 40 bodov).

Maturanti, ktorí by sa snažili lavírovať, nesmú zabudnúť na to, že písomné otázky sú pripravené tak, aby ich v dimenziách uvedených bodov mohol splniť žiak hovoriaci úrovňou 3.

Všetkým maturujúcim žiakom odporúčame:

internetové stránky ŠPÚ www.statpedu.sk časť Nová maturita,

H. Hanuljaková - I. Horová: Nová maturita - nemecký jazyk - Monitor - testy, SPN 2004,

Časopis Spitze, s trikmi, návodmi, spracovanými úlohami.

Pri spracuvávaní externej a internej časti maturitnej skúšky z nemčiny s nami spolupracovala Mgr. Viola Halušková, profesorka nemčiny, maďarčiny a slovenčiny, absolventka FiF UK. V súčasnosti vyučuje nemčinu a slovenský jazyk na Gymnáziu s vyučovacím jazykom maďarským v Šamoríne. Lektorka niekoľkých učebníc, organizátorka a porotkyňa olympiády v nemeckom jazyku, účastníčka stredoškolského projektu Comenius a cezhraničného projektu v rámci SBS. Jej budúci maturanti sú tretiaci. "Štandardy zverejnené v roku 2003 neobsahujú nič iné, než je učivo, ktoré učíme skoro 15 rokov. Metódy, ktoré maturita predpokladá, sú metódami všetkých moderných učebníc, ktoré sú dostupné a používané na Slovensku," hovorí V. Halušková.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 486
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 159
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 698
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 731
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 009
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 411
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 763
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 521
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu