Neobsahujú žiadne novinky oproti dovtedy platným osnovám, preto sa študenti nemusia obávať, že je učivo rozšírené. Základná úroveň (úroveň B) znamená istý záchranný pás pre žiakov, ktorí ovládajú predmet slabšie ako gymnazisti.
Maturitná skúška na tejto úrovni by mala byť kompatibilná s Zertifikat Deutsch als Fremdsprache.
Na úroveň B by maturant mal:
rozumieť informáciám o dôverne známych veciach, s ktorými sa pravidelne stretáva v práci, v škole, vo voľnom čase a pod., ak sú vyjadrené zreteľným jazykovým štandardom,
vyrovnať sa so štandardnými komunikačnými situáciami,
utvoriť jednoduchý súvislý text na témy, ktoré dobre pozná alebo ho osobne zaujímajú,
dokáže opísať zážitky a udalosti, sny a túžby a stručne zdôvodniť a vysvetliť svoje názory a plány.
Čo sa na úrovni B bude testovať
Čítanie s porozumením (Leseverstehen)
Študent musí ukázať, že:
4 rozumie textom, v ktorých sa vyskytuje celkom bežne používaný jazyk z oblasti každodenného života a povolaní,
4 rozumie súkromným listom, v ktorých sa opisujú udalosti, pocity a želania,
4 rozumie kratším novinovým článkom, komentárom, interview, vecným informáciám, ktoré sú napísané jednoducho a slúžia laickej verejnosti,
4 jednoduchému a jasne členenému literárnemu textu.
Po prečítaní textu by mal maturant na úrovni B vedieť povedať tému textu, hlavnú myšlienku, základné informácie a dôležité detaily, rozlíšiť základné a rozširujúce informácie, zachytiť špecifické informácie, rozlíšiť rôzne názory a stanoviská, rozpoznať citové zafarbenie textu aj odhadnúť význam niektorých slov v texte na základe kontextu.
Počúvanie s porozumením (Hörverstehen)
Žiak by mal porozumieť informáciám, ktoré sa týkajú známych tém z každodenného života, ak hovoriaci používa zreteľný štandardný jazyk. Mal by porozumieť základným informáciám z rozhlasového alebo televízneho vysielania o aktuálnych udalostiach a témach z jeho záujmových oblastí, ak sa hovorí relatívne pomaly a zreteľne.
Po vypočutí nahrávky by mal pochopiť tému hovoreného prejavu, hlavnú myšlienku, porozumieť základným informáciám a dôležitým detailom, rozlíšiť základné a rozširujúce informácie, zachytiť špecifické informácie, rozlíšiť rôzne názory a stanoviská, citové zafarbenie prejavu.
Hovorenie (Sprechen)
Žiak by sa mal dokázať vyrovnať so štandardnými situáciami, ktoré môžu nastať v krajinách, kde sa hovorí po nemecky. Bez prípravy by sa mal vedieť zúčastniť na rozhovore o témach, ktoré sú mu známe alebo ho zaujímajú (rodina, záujmy, práca, ...). Mal by vedieť opísať zážitky, udalosti, sny, nádeje, túžby a stručne odôvodniť a vysvetliť svoje názory a plány. Jednoduchými jazykovými prostriedkami by mal súvislo hovoriť o známych témach.
Mal by tiež vedieť vyjadriť svoj názor a zdôvodniť ho, opísať osoby, predmety a činnosti, súvislo opísať skúsenosti, sny, nádeje a ciele, porozprávať príbeh, vyjadriť pocity a city (nespokojnosť, obdiv, odmietnutie, radosť, hnev, smútok).
Písomný prejav (Schreiben)
Maturant na úrovni B by mal jednoducho a jasne písať o témach, ktoré sú mu známe a zaujímajú ho, a vyjadriť na ne svoj názor, vyjadriť svoje pocity. Mal by zvládnuť základné formy korešpondencie a písať v súlade s pravidlami nemeckého pravopisu.
V tejto časti ho môžu skúšať, ako vie napísať pozdrav, pozvanie, odkaz, blahoželanie, telegram, súkromný a formálny list, žiadosť, životopis. Jednou z úloh môže byť aj opísať osobu, predmet, miesto, činnosť či situáciu. Skúšajúcich bude tiež zaujímať, ako vie napísať súvislý text, v ktorom vyjadrí svoje názory, postoje, myšlienky, city.
Interaktívne (integrované) zručnosti
V tejto časti sa bude skúšať ústny, respektíve písomný prejav maturanta, a to na základe vizuálneho alebo sluchového podnetu (texty, grafy, schémy, obrazy, diagramy, audionahrávky).
Študent by mal vedieť:
4 zvládnuť situácie z bežného života,
4 reprodukovať dej jednoduchého príbehu alebo opisu a opísať svoju reakciu,
4 sformulovať hlavnú myšlienku textu, základné, rozširujúce a špecifické informácie textu,
4 vybrať postavu, epizódu a zdôvodniť výber,
4 tvoriť hypotézy, domnienky, očakávania k textu, prípadne k častiam textu,
4 vymieňať si informácie v oblasti svojich záujmov,
4 podať obsah textu na základe daných údajov, argumentovať na základe textu,
4 zapracovať dané informácie do vlastného ústneho alebo písomného prejavu.
Ovládanie jazykových prostriedkov (Sprachmittel)
Nejde tu o preverovanie odbornej terminológie ani o skúšanie pravidiel tvorenia daných javov, ani o ich taxatívne vymenovanie, ale o ich adekvátne použitie v písomnom a ústnom prejave a porozumenie pri počúvaní a čítaní.
V tejto časti sa zisťuje, ako žiak ovláda vetnú skladbu: jednoduchá veta, súvetie, nepriama reč, jednoduchý a závislý neurčitok, neurčitkové vety (Infinitivsätze), vyjadrovanie modality, zápor.
Slovná zásoba (Lexik)
Na úroveň B by mal maturant ovládať asi 1800 - 2000 slov aktívne, 500 pasívne (receptívne).
Výslovnosť, intonácia (Aussprache, Intonation)
Študent by sa mal vedieť vyjadrovať spisovným jazykom so správnou výslovnosťou a intonáciou. Overuje sa, ako vie správne používať slovný prízvuk, vetný prízvuk, intonáciu nemeckej vety, či vie správne vyslovovať zaokrúhlené samohlásky, dvojhlásky, zatvorené e, krátke e, otvorené e, neprízvučné a redukované e.