Ako bude vyzerať externá časť z angličtiny

V externej časti maturitnej skúšky sa preverujú komunikatívne zručnosti: receptívne (počúvanie s porozumením, čítanie s porozumením) a praktické používanie jazykových prostriedkov v kontexte.

Žiaci riešia zadané úlohy v troch oblastiach, všetky odpovede sú písomné. Odpovede sú dvoch typov, s uzatvorenou odpoveďou (vyber jednu možnosť z ponúkaných) a s otvorenou odpoveďou - napísať správnu odpoveď vlastnými slovami.

1. Počúvanie s porozumením

Pozostáva z troch úloh, ktoré majú spolu 20 položiek?. Čas na vypracovanie je 30 minút.

Ťažšia i ľahšia úroveň (A, B) sa od seba odlišujú náročnosťou slovnej zásoby, gramatických štruktúr, ale i celkovej náročnosti textu z hľadiska štýlu a formálnosti použitého jazyka. Ide o monológy aj dialógy, ktorých autormi sú anglickí, ale aj americkí lektori, pretože v reálnom živote budú žiaci čeliť rôznym národným štandardom angličtiny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Úlohou žiaka je dvakrát si vypočuť každú nahrávku a na základe zadania vyriešiť dve úlohy so zatvorenou odpoveďou a jednu úlohu s otvorenou odpoveďou. Pri tejto úlohe je dôležité vedieť, že informáciu treba vpísať v rámci istého kontextu.

Ukážka úlohy s otvorenou odpoveďou

You will hear a young man who wants to travel from London to Glasgow for a few days. He is talking to a travel agent about the best way of getting there. Fill in the chart. You will hear the recording twice.

Round trip Cost Time Advantages

(in dollars) Needed

Plane 01 02 03
Train 04 05 06
Bus - 07 -
Car 08 09 10

Čo robí študentom problémy?

Pri testovaní počúvania s porozumením sa treba sústrediť na informácie, ktoré sa od študenta vyžadujú. Jeho hlavnou úlohou je totiž správne zachytiť obsah, celkovú myšlienku či špecifické informácie.

SkryťVypnúť reklamu

2. Praktické používanie gramatiky a slovnej zásoby v kontexte

Maturant bude riešiť 3 úlohy, 40 položiek. Má na to 45 minút.

Táto časť je zameraná na preverenie toho, ako žiak chápe a vie použiť anglickú gramatiku. Gramatický prejav totiž môže pri nesprávnom použití zmeniť význam vety a spôsobiť veľké nedorozumenie. Práve preto sa v tejto časti opravujú všetky gramatické i pravopisné chyby veľmi dôkladne. Za každú správnu odpoveď dostane žiak bod.

Ukážka úlohy

Read through this text and then use the word in capital letters to form a word which fits in the gap. EXAMPLE: (0) BIGGEST

The job situation

One of the (0) ..... problems faced by the youth of today is BIG

unemployment. For those who have never worked at all,

SkryťVypnúť reklamu

finding a job is (1) ......... difficult. And although the government SPECIAL

has introduced a (2) ............ of schemes, none have been VARY

particularly (3) .............. . SUCCESS

Despite (4) .............. incentives, employers have continued FINANCE

to show a preference for workers who have work experience.

A (5)................... solution to the problem has yet to be found. SATISFY

Ukážka testovania slovesných tvarov a gramatických javov (vyššia úroveň).

Write down the correct form of the verb in brackets.

Hi Julie,

I'm sorry I ...1... (not write) to you for such a long time. How are you? What ... 2... (you do) since I last saw you?

SkryťVypnúť reklamu

I have some news for you. After John and I ...3... (finish) our university studies, we settled down in a small village. John teaches Maths at secondary school but at the moment he ...4... (deliver) the lectures at London university. I'm busy ...5... (furnish) our new living room.

Last week some of my friends visited us while our new house ...6... (decorate). We had a wonderful time together. They kept me ...7... (laugh) for hours.

I love ... 8... (work) in the garden. If we hadn't bought this house, I ...9... (be) bored with my life. Do you remember the one-room flat we ...10... (live) in? If I ...11... (be) you, I would try to look for a new place.

We ...12... (spend) our holidays in Spain. I've arranged everything. We ...13... (fly) next Friday. By the time we leave, I ...14... (must) finish all the construction work.

SkryťVypnúť reklamu

I ...15... (think) of John very often. I miss him. I try ...16... (spend) my free time taking care of our flowers. If I ...17... (not water) them twice a week, they would die.

I've heard that you ...18... (be) to America for the first time. Did you enjoy your trip? I wish I... 19... (visit) that country once.

I'm looking forward to ... 20... (hear) from you.

Love, Sue.

Čo robí študentom problémy?

Najväčšie problémy im spôsobuje slabá slovná zásoba, ktorej mnohí nevenujú dostatočnú pozornosť. Nezaviedli si vlastný slovníček a slovnú zásobu si mnohokrát vpisujú do textov, ktoré na hodinách preberajú.

Dobre zostavený slovníček je pritom vynikajúcou pomôckou pri príprave na maturitnú skúšku. Ako ho zostaviť?

SkryťVypnúť reklamu

Študenti by si mali počas štúdia budovať slovnú zásobu aj prostredníctvom synonymických radov (cry - shout - scream - yell - roar - vyššia úroveň), opozít (slim - fat - základná úroveň), slov, ktoré k sebe patria na základe kolokácie (a heavy smoker, a heavy rain) alebo (sweet coffee - bitter cofee, sweet wine - dry wine, sweet fruit - sour fruit). Súčasťou dobrého slovníka je výslovnosť, slovenský ekvivalent, ale i určenie slovného druhu, pri podstatných menách kategória počítateľnosti, pretože študentovi presne napovie, ako sa dané slovo používa aj ako ho použiť v kontexte. Čím viac slov študent ovláda, tým je vhodnejšie zapisovať si i odvodené slová, napríklad success - successful - unsuccessful - succeed (základná úroveň) alebo just - unjust, justice - injustice (vyššia úroveň).

SkryťVypnúť reklamu

Pri používaní gramatiky robí študentom problémy aj aktívne používanie správnych gramatických časov a slovesných tvarov. Je nevyhnutné, aby si precvičovali používanie týchto tvarov v rôznych gramatických príručkách, pretože iba precvičovanie môže viesť k ovládaniu jazyka.

3. Čítanie s porozumením

Maturanta čakajú tri úlohy s 20 položkami. Na ich vypracovanie má 45 minút.

Pri čítaní s porozumením sa tiež striedajú úlohy so zatvorenými odpoveďami (opravované centrálne skenovaním) a úlohy s otvorenými odpoveďami (opravované na základe centrálne vypracovaného kľúča).

Ukážka úlohy (pre vyššiu úroveň)

Read the text below and decide which of the phrases (A - I) below the text fit into the numbered gaps in the following article. There are two extra phrases which do not fit in any of the gaps.

SkryťVypnúť reklamu

Parents with teenage children are resigned to repeatedly yelling up the stairs most mornings to get their lazy teenage children to wake up. Adolescents' fondness for bed is generally regarded as part of the teen package that seems specifically designed ...(1)... . If only they went to bed earlier, we complain, instead of staying up past midnight listening to boring, repetitive music.

But the latest scientific research is coming down on the side of teenagers. It seems that they are simply responding to changes in their body's needs. They're not lazy; the problem is ...(2)... . And it's not just teenagers who are suffering. Some researchers believe that our hectic society is putting us all through a massive sleep deprivation experiment that may well be having a damaging effect on our health and well-being, ...(3)... caused by tired drivers.

SkryťVypnúť reklamu

American sleep researcher Mary Carskadon has found that, for reasons linked with the changes taking place during puberty, teenagers' body clocks get moved on. Lab tests have shown that levels of melatonin - the hormone that makes you feel tired and asleep - ...(4)... 9.30 pm in the younger teens but not until 10.30 in the older ones. So going to bed really early is not an option. She's also found ...5... about nine hours. So, if your 15-year-old is going to bed at 11 pm and being woken at 7 am, he's an hour short of sleep. 'Staying in bed till lunch-time at weekends isn't enough ...6..., ' says Carskadon. Still, our adolescents don't have as bad a time as rats in a sleep laboratory, which are exposed to a variety of experiments designed ...7... .

SkryťVypnúť reklamu

(A) that we are getting less sleep than we used to

(B) to make up the deficit

(C) to solve the many mysteries of sleep

(D) not to mention increasing expenditure on motor and other accidents

(E) begin to peak around

(F) that we are forcing them to get up unnaturally early

(G) to irritate long-suffering parents

(H) that adolescents actually need just as much sleep as younger children

(I) that if you keep volunteers awake until three in the morning

Každá táto časť testu sa vypracováva bez používania slovníka alebo akejkoľvek inej pomôcky.

Čo robí študentom problémy?

Pri čítaní mnohí žiaci neuplatňujú základné techniky čítania, preto zbytočne strácajú čas podrobným čítaním práve vtedy, keď majú uplatňovať rýchle čítanie zamerané na získanie hlavnej myšlienky alebo špecifických informácií. Zbytočne sa zaoberajú neznámymi slovami, ktoré nakoniec na vypracovanie úlohy ani nepotrebujú.

SkryťVypnúť reklamu

Pri vypracovávaní časti o maturite z anglického jazyka nám svojimi radami veľmi pomohla PhDr. Jana Bérešová, PhD., vysokoškolská pedagogička. Od roku 1996 pôsobí na Trnavskej univerzite v Trnave a od tohto roku sa intenzívne venuje aj testovaniu v cudzích jazykoch. Ako metodička pripravuje mladých učiteľov na prácu pedagóga a zároveň zabezpečuje školenia pre učiteľov z praxe. Na základe stretnutí s učiteľmi z celého Slovenska a ukážky ústnej časti medzi študentmi z Gymnázia v Nových Zámkoch je presvedčená, že sa novej maturity netreba obávať. "Novozámockí študenti zvládli maturitu na nečisto bez akejkoľvek prípravy bez problémov," hovorí s úsmevom. Interná forma maturity z angličtiny

V internej časti maturitnej skúšky sa testujú rečové zručnosti maturanta, jeho ústny a písomný prejav. Slohová práca (písanie) je centrálne zadávaná, ale interne hodnotená podľa kritérií hodnotenia písomného prejavu. Začína sa po 30-minútovej prestávke po externej časti.

SkryťVypnúť reklamu

1. Písanie

Úlohou maturanta je písať vo vybranom žánri na vybranú tému (budú 4 centrálne zadané témy a 4 žánre, z ktorých si bude môcť vybrať). Písať bude študent 45 minút bez použitia slovníka. Bez slovníka preto, aby študenti mali rovnaké podmienky, museli by mať aj rovnaké slovníky, čo sa v súčasnosti nedá splniť.

Študent môže mať pri sebe pomocný papier (donedávna bol ešte zakázaný), ktorý mu bude slúžiť na poznámky alebo načrtnutie štruktúry práce. Písanie je zložitý proces, ktorý sa výrazne líši od ústneho prejavu. Vyžaduje si oveľa viac uvažovania a plánovania. Myšlienky musia byť presne štruktúrované a zreteľne formulované, pretože čitateľ práce si nemôže vyžiadať objasnenie prostredníctvom otázok.

Ukážková práca (vyššia úroveň)

SkryťVypnúť reklamu

All exams should be abolished

Most students have heard the phrase 'you have an exam on this material next week' too many times to count. Their hearts start beating faster and they start to sweat when they realize that they have three, four or even five tests the next week. They will study, trying hard to remember all the required information, but they know that they will forget it five minutes after the exam. Therefore, all exams should be abolished.

In the first place, all those exams and tests are too much work for the student. Secondary students today have to study at least ten subjects every year. And every teacher thinks their subject is more important than all the others, so every teacher expects each student to know all the information from their subject. Moreover, teachers seem to give exams all on the same day, which means students spend hours and days trying to get an abnormal amount of information into their heads.

SkryťVypnúť reklamu

Secondly, exams and tests are too much work for teachers. Although teachers try to create good tests for students, it takes too much time. They have to look up information and make up exercises and also have to mark all those tests and are so tired or have so much to do that, as a result, they make mistakes. Teachers are human, too.

Finally, exam results are not fair because they differ from teacher to teacher and school to school. Every teacher has their own standard and even their own tests. As a matter of fact, every school has its own quality of teacher and student. Consequently, each creates its own standard. One school which has better students but stricter teachers, for instance, will look worse than the school which has weaker students but more benevolent teachers.

SkryťVypnúť reklamu

In conclusion, there will probably always be school, but the way people are taught should be more 'human'. Too many exams and tests hurt both students and teachers. Taking everything into account, there needs to be a revolution in school and exams should be the first thing to change. Clearly, exams are unfair and a waste of time and energy.

Hodnotenie

Výborná práca. V práci je správne v úvode nastolená problematika a v jadre rozpracovaná podrobnejšie. Každý odsek jadra nastoľuje nový problém, ktorý je vhodne uvedený a následne rozpracovaný. Záver jasne definuje postoj autora. Práca je vhodne členená, napísaná primeraným štýlom. Nie sú v nej gramatické chyby a výber slovnej zásoby zodpovedá úrovni žiaka.

Ukážková práca č. 2.

Rozprávanie, základná úroveň

My first day at school

A school magazine is organizing a short story competition for the best story about the first day at your school. Write your story (150-180 words). Think of:

setting the scene

developing the story

comments or your feelings

My first day at school was very beautiful and interesting. When I was seven I go to the school with my mother. I was afraid of this day. In this day I wake up early. My mother take me a light breakfast. It consist of cup of milk a bread with butter. Then I dressed my new blue skirt and new T-shirt and my favourite shoes. Then we go to the school. In front of the school there were many children with their mother or father. Every teachers have their group of children. My teacher was very beautiful old woman. She show our clas-room. On the wall there were many pictures. She tell her name and we must say our name. She say me that I have beautiful name and I will seat in the first table. When I go home my mother take my hand, kiss my lips and she cry. She told me that "You are big girl". I was happy.

Hodnotenie

V globále nemožno hovoriť o slohovom útvare - rozprávanie, pretože príbeh nemá dej. Ide iba o opis udalosti. Práca spĺňa podbody uvedenie problematiky a okomentovanie pocitov, jadro je rozpracované bez deja, zápletky - je to iba opis - 2 body. Práca nezodpovedá rozprávaniu ani z hľadiska štylistiky. Pisateľka nepoužíva minulé časy: wake up, take, have, show, say, časové spojky, dostatočný počet prídavných mien (na dokreslenie deja) a prísloviek (na posúvanie deja dopredu) - 2 body. Z hľadiska gramatiky je práca na veľmi nízkej úrovni. Aj keď používa slovesá v prítomnom čase, problémy sa vyskytujú najmä v 3. osobe jednotného čísla, v neovládaní nepravidelných slovies, v používaní jednoduchých viet a mnohé vety sú z komunikačného hľadiska nezrozumiteľné - 1 bod. Slovná zásoba je obmedzená, ale nenarúša komunikáciu - 3 body.

Spolu mohla práca získať maximálne 20 bodov, získala ich 8. Keďže body sa prepočítavajú na percentá, výsledné hodnotenie za prácu bude 40 percent.

Čo robí žiakom problémy?

Študenti si často neprečítajú dôkladne zadanie. Mali by sa preto niekoľkokrát počas písania vrátiť k názvu slohovej práce a vyjadrovať sa iba k tomu, čo sa od nich vyžaduje. Odbočenie od témy sa penalizuje.

Druhým častým problémom je, že žiaci nedodržiavajú formálnosť a neformálnosť vyjadrovania sa. V neformálnom štýle sa používajú skrátené tvary pomocných slovies, základná slovná zásoba, základné spojky a spájacie výrazy, bežné hovorové slová, frázové slovesá a podobne. Vo formálnom štýle sa používa formálna slovná zásoba, neutrálny tón (napr. pomocou pasívnych konštrukcií), plné tvary pomocných slovies, súvetia, formálne spojky a spájacie výrazy (napr. however, in spite of, on the other hand) a podobne.

Problémom býva i nedodržiavanie slohového útvaru, použitie nesprávnych gramatických štruktúr, čím môže dôjsť k zmene významu vety, a chyby v syntaxi - písanie čiarok, časové vety, podmienkové vety, skracovanie vedľajších viet pomocou príčastí.

Pri pravopise je potrebné, aby žiak dodržiaval iba jednu normu (anglickú alebo americkú). Nie je akceptovateľné, aby raz písal travelling a inokedy traveler. Pri výbere slovnej zásoby je potrebné, aby dodržiaval výrazy, ktoré používa napríklad iba elevator alebo iba lift.

2. Hovorenie - Ústny prejav

Úlohou maturanta je odpovedať na vyžrebované zadanie. Na prípravu má 20 minút, jeho pomôckou je dvojjazyčný slovník. Po príprave bude 20 minút odpovedať pred trojčlennou komisiou zostavenou iba z učiteľov daného jazyka.

Každé zadanie sa skladá z troch úloh:

Úloha č. 1 - Vizuálny podnet (napr. obrázok, fotografia, komiks, graf, schéma a podobne).

Študent má opísať predložený obrázok a hľadať súvislosti medzi obrázkom a danou maturitnou témou. Komisia hodnotí súvislosť opisu predloženého podnetu, postupnosť vo vyjadrovaní a adekvátne jazykové prostriedky zodpovedajúce danej úrovni žiaka.

Úloha č. 2 - Tematický okruh

Úlohou žiaka je zaujať stanovisko k téme a odôvodniť ho v rozhovore so skúšajúcimi, ktorí vedú rozhovor podľa zásad uvedených v metodických pokynoch pre predmetové maturitné komisie. Komisia hodnotí, ako žiak dokáže zdôvodniť a vysvetliť svoje názory k danej téme a argumentovať v danej problematike, výber faktov a informácií, gramatiku.

Úloha č. 3 - Situačná úloha, dialóg s rozdelenými úlohami (stredné odborné školy a stredné odborné učilištia aj rôzne modelové situácie, zohľadňujúce príslušný študijný odbor)

Žiak dostane za úlohu vyriešiť konkrétnu situáciu, napríklad je na stanici a má sa informovať o najvýhodnejšom vlakovom spojení do nejakého mesta. Komisia sa zameriava na hodnotenie výberu a adekvátnosti použitia jazykových prostriedkov (v konkrétnej situácii z každodenného života v okruhu daných tém).

Ukážka zadania pre základnú úroveň

TASK 1

Read the text below and compare the described service with that one in your country.

Choose two more services your family use most often. Describe how they make life easier and more efficient.

Laundromats.

Most homes and apartments have washers and dryers, but there are also public laundromats. The wash machines are coin operated and usually there are 10-12 in a row. It generally costs 75c for each washer and 25c for the big dryers. It takes about one hour of your time to do laundry and there are tables to fold the clothes. There are machines to change $1 and $5 bills and machines to get small packets of soap and bleach. There are also Coca Cola machines, coffee, candy and cigarette machines there. There are comfortable chairs and magazines to use while you are waiting. If people want to (for a fee), a lady in the laundromat will do the laundry for you and you can pick it up later.

Ukážka zadania pre vyššiu úroveň

TASK 1

1.1 Look at the pictures. Compare and contrast them.

2.2 Which family is your family like? Give details.

Čo robí žiakom problémy

Pri používaní opisu obrázku by študenti mali ovládať a používať výrazy: in front of, next to, close to, facing, behind, between, opposite, on/to the right of, in the foreground, in the top left-hand corner, on the right-hand side, at the top, in the bottom left-hand corner, in the background, at the bottom, prípadne porovnať s niečím podobným.

Pri téme moja obľúbená kniha by napríklad študent nemal memorovať diela obľúbeného autora, ale skôr rozprávať o hlavnom hrdinovi, jeho skutkoch, či s nimi súhlasí, čo by robil na jeho mieste a podobne.

V rámci simulačného dialógu sa neodporúča, aby si skúšaný pri príprave napísal celý text, ktorý bude pri opise obrázku alebo téme používať, pretože potom nevníma otázky skúšajúceho a príliš je zameraný na svoj prejav. Je vhodné, aby si formou poznámok pripravil k téme zodpovedajúcu slovnú zásobu alebo výrazy, ktoré môže použiť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 538
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 224
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 952
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 954
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 952
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 818
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 457
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu