Úroveň B neznamená, ako si mnohí študenti myslia, úroveň horšiu, ale základnú. Základná úroveň B z anglického jazyka zodpovedá požiadavkám Všeobecného európskeho referenčného rámca pre úroveň B1:
Úroveň B znamená, že žiak:
- rozumie informáciám o dôverne známych veciach, s ktorými sa pravidelne stretáva v práci, v škole, vo voľnom čase a podobne, ak sú vyjadrené štandardným jazykom a zreteľne,
- vie správne reagovať v situáciách, ktoré môžu nastať pri cestovaní v krajinách, kde sa hovorí anglickým jazykom,
- vie vytvoriť jednoduchý súvislý prejav na témy z každodenného života a z oblasti svojho záujmu,
- dokáže popísať zážitky a udalosti, sny, nádeje a túžby a stručne zdôvodniť a vysvetliť svoje názory aplány,
- jeho jazykové vedomosti a komunikatívne zručnosti zodpovedajú cieľovým požiadavkám danej úrovne (nájdete ich na www.statpedu.sk, v časti Maturita).
Väčší dôraz sa dáva na komunikáciu než gramatiku
Študent, ktorý sa rozhodne maturovať z angličtiny na úrovni B, bude hodnotený za svoje vedomosti a zručnosti na maturitnej skúške na základe vyššie spomenutých požiadaviek. Ak napríklad použije nesprávny predminulý priebehový čas, nestrhnú sa mu za túto chybu body, keďže na úrovni B nie je potrebné tento gramatický jav ovládať.
Dôležité je aj vedieť, že kým v minulosti sa kládol väčší dôraz na formálnu stránku jazyka, dnes sa zdôrazňuje jeho praktické používanie, najmä schopnosť použiť jazyk ako prostriedok dorozumenia sa. Preto je dobré sa na maturitu nepripravovať len z kníh, ale snažiť sa precvičiť si aj dialógy v angličtine - napríklad na doučovaní či na hodinách v škole.
Maturant na nižšej úrovni by mal vedieť komunikovať v bežných situáciách, správne reagovať v rôznych spoločenských situáciách, uvedomovať si formálnosť a neformálnosť anglického jazyka.
Na základnej úrovni B by študent mal ovládať výrazové prostriedky, pomocou ktorých vyjadrí napríklad to, čomu dáva prednosť:
I like ...more/better than ...
I enjoy ...more/better than ...
I prefer ...
I'd prefer...
... is more important for me than...
I find ....more interesting than .....a podobne.
Maturant na úrovni B by si mal uvedomovať rozdiely vo formálnosti a neformálnosti vo vyjadrovaní, a podľa toho postupovať pri výbere jazykových prostriedkov. Mal by ho charakterizovať skôr neutrálny štýl. Mal by vedieť, aké sú najvýznamnejšie rozdiely medzi zvyklosťami, postojmi, životnými hodnotami v krajinách, v ktorých sa angličtina učí, a porovnať ich s vlastným postojom, životnými hodnotami a zvyklosťami vo vlastnej krajine.