Jednou z prvých textiliek orientovaných na automobilový priemysel bola firma Trim Leader s americkým a japonským kapitálom. Sľubných odberateľov vo výrobcoch autosedačiek, pneumatík alebo priamo v automobilkách začínajú vidieť aj iní investori, ktorí na Slovensku skupujú textilky a prispôsobujú ich potrebám automobilového priemyslu. FOTO - ARCHÍV TASR
BRATISLAVA - Expanzia automobilového priemyslu ťahá nahor už aj odvetvia ekonomiky, v ktorých bola doteraz nízka pridaná hodnota. Živnú pôdu začínajú u nás nachádzať po sofistikovanejšej elektrotechnickej a gumárenskej výrobe už aj textilky. Časť z nich sa čoraz viac orientuje na subdodávky pre autopriemysel.
Cestou výroby textilných vlákien pre automobilový priemysel sa má vybrať senická firma Slovenský hodváb, ktorú pred pár dňami kúpila česká spoločnosť Kordárna. Investor, ktorý sa v Česku orientuje na výrobu technických tkanín pre gumárenský priemysel, chce slovenský podnik reštrukturalizovať a vložiť do neho miliardu korún.
Slovenský hodváb investora a zmenu orientácie na perspektívny autopriemysel potreboval. Trojmiliardové tržby firmy z roku 2000 sa postupne znižovali, klesal obrat aj pridaná hodnota. Kordárna, ktorej väčšinovým vlastníkom je jej generálny riaditeľ Martin Trn, už v minulosti kúpila na Slovensku textilku Texiplast pri Nitre.
Textilky a ich sľubný potenciál v silnejúcej automobilovej a gumárenskej výrobe sú pre investorov lákadlom už dávnejšie. Napríklad svitavský podnik Svitap vlani kúpil kežmarského výrobcu netkaných textílií Textilan. Ďalšia česká firma - Fezko Strakonice rozbehla v Žiline výrobu textílií pre osobné autá.
Textilný priemysel je len ďalším z odvetví, ktoré začali profitovať na boome automobilového priemyslu. Rovnakým oživením prešli pred pár rokmi odvetvia elektrotechniky, plastov či gumárenstva. Orientácia ekonomiky na autá je v súčasnosti lákladlom pre obrích výrobcov pneumatík Bridgestone a Hankook, ktorí uvažujú o investícii na Slovensku.
Slovensko sa po spustení výroby v závodoch PSA Peugeot Citroen pri Trnave a Hyundai/Kia pri Žiline stane automobilovou veľmocou. S produkciou vyše milióna osobných áut ročne budeme svetovou jednotkou v prepočte na jedného obyvateľa a v rebríčku podľa absolútneho poštu vyrobených áut obsadíme desiatu priečku.
Výroba vybraných autokomponentov na Slovensku
(obrat v mil. Sk) 2000 2001 2002 2003
sedačky, volanty, ručné brzdy 4932,0 7 008,3 14 675,5 35 476,8
káblové zväzky, svietidlá, spínače 9228,0 13 002,7 14 357,5 17 676,6
guma, pneumatiky, gumokov 1724,0 1 486,0 2048,2 12 127,1
plasty a izolačné materiály 214,0 387,4 285,7 691,8