Od roku 1990 má americká prezidentská letka k dispozícii dva Boeingy 747 - 200B Jumbo. |
Americkí prezidenti lietajú na upravených špeciáloch od roku 1943, keď Franklin D. Roosevelt letel na vojnovú konferenciu do Casablanky. Od roku 1990 má prezidentská letka k dispozícii dva Boeingy 747 - 200B Jumbo. Ich vojenské označenie je VC-25A. Ak sa na ktoromkoľvek z nich nachádza prezident, automaticky sa toto lietadlo označuje v rádiovej komunikácii ako Air Force One.
Nikdy sa nemôže stať, aby v tom istom stroji sedel zároveň prezident aj viceprezident USA. Aj keď letia na to isté miesto, musia cestovať oddelene, aby krajina v prípade nešťastia neprišla o oboch najvyšších predstaviteľov.
Prezidentské Jumbo síce naraz odnesie najviac 103 ľudí vrátane prezidenta a posádky, čo je oveľa menej ako civilné Jumbo, ale jeho vybavenie je bezkonkurenčné. Priamo v lietadle sa nachádza pracovňa s rozlohou vyše 1000 štvorcových metrov. Je tam rokovacia sála, prezidentský apartmán, aj časť vyčlenená pre novinárov.
V lietadle je miesto na uskladnenie 2 000 porcií jedla. Dĺžka káblov v Air Force One je dvojnásobná v porovnaní s radovým Jumbom. Vďaka tomu je lietadlo prešpikované elektronikou. Jedným z unikátnych zariadení je štít, ktorý zabráni poškodeniu lietadla elektromagnetickým impulzom, ktorý vzniká pri jadrovom výbuchu a za normálnych okolností vyradí z prevádzky všetky elektronické zariadenia.
Na palube lietadla sa nachádza aj 85 telefónov, ktoré prezidentovi USA umožňujú spojiť sa s akýmkoľvek komunikačným zariadením Spojených štátov. Na oficiálnej stránke Boeingu sa píše, že je jedno, či je to na zemskom povrchu, v mori, alebo na obežnej dráhe. Prezidentovi to v prípade krízy umožňuje riadiť krajinu, dokonca aj vo vojne.
Normálny dolet prezidentského Jumba je asi 12-tisíc kilometrov, stroj je však prispôsobený na doplňovanie paliva vo vzduchu z iných lietadiel bez toho, aby musel pristáť. "Prakticky má neobmedzený dolet," tvrdí Boeing o svojom lietadle.
Podstatne menej sú dostupné informácie o lietadlách, ktoré používa na svojich cestách Putin. Po nástupe do funkcie zdedil techniku po svojom predchodcovi Borisovi Jeľcinovi. Prezidentská flotila používa viacero typov, ale najznámejší je Iľjušin Il-96-300. Potom, ako sa Putin ujal moci, dal lietadlá prerobiť. Namaľované boli v Holandsku, na trupe nosia ruskú trikolóru a veľký nápis Rossija. Iľjušin má špičkovú elektroniku, ktorá umožňuje Putinovi riadiť svoju krajinu. Svedčia o tom aj fotografie prezidentských Il-96 na ktorých vidno množstvo rôznych antén, ktoré nie sú na sériových kusoch používaných Aeroflotom.
Výrazné zmeny zasiahli interiér. Bol zhotovený vo Švajčiarsku. Odhaduje sa, že to stálo až 40 miliónov dolárov. Celková cena lietadla dosahuje až 300 miliónov dolárov a robí z neho najdrahší stroj, aký v Rusku lieta. Prezident v ňom má k dispozícii spálňu so sprchou. Na palube sú aj tri bary, za Jeľcinových čias vraj bol jediný, ten však mal viac spální a bohatšie vybavenie.
Prílet Air Force One je naplánovaný na stredu 23. februára medzi siedmou a ôsmou hodinou večer. Podľa šéfa slovenských ochrankárov Jána Packu, letisko bude strážiť 450 policajtov a 60 vojakov zo špeciálneho pluku. Packa povedal, že neočakáva masový záujem ľudí o pristávací manéver lietadla či vystúpenie prezidentského páru, a preto neplánuje úplné uzavretie okolia letiska pre zvedavcov. Americký prezidentský špeciál si budú môcť ľudia za denného svetla pozrieť spoza plota na druhý deň.
Lietadlo ruského prezidenta by malo pristáť na bratislavskom letisku vo štvrtok okolo druhej po obede.
(rp, rk)