Od začiatku náborového procesu prejavilo záujem o prácu v automobilke takmer 32 700 ľudí prevažne z trnavského regiónu. Z nich všetkými kolami výberu prešlo 660 pracovníkov. Dosiaľ do závodu prijali asi 85 percent ľudí na vyššie pozície, 45 percent technikov a iba 8 percent robotníkov.
Zatiaľ čo v roku 2004 boli obsadzované prevažne vyššie technické pozície, v roku 2005 bude PSA popri obsadzovaní zvyšných vyš-ších pozícií hľadať najmä výrobných pracovníkov. Vážnejšie problémy pri výbere pracovníkov zatiaľ automobilka nezaznamenala. "Určité problémy boli iba pri získavaní kvalifikovaných údržbárov," hovorí generálny riaditeľ projektu Trnava, PSA Peugeot Citroen Alain Baldeyrou. "Ale teraz je to už v rámci normy, pretože lepšie poznáme slovenský trh práce. Ťažšie sa tiež hľadajú pracovníci k automatickým zariadeniam alebo robotom, ale tento problém je aj v iných krajinách."
"Momentálne intenzívne hľadáme kandidátov na pozície vedúci údržby, elektroúdržbár, retušér, údržbár geometrie a monitor," hovorí manažérka náboru trnavského závodu Daniela Záhorská.
Od marca sa začína prvé kolo hromadného náboru nekvalifikovaných robotníkov pre montáž a zvarovňu.
"Na tieto pozície nie je potrebné technické vzdelanie, stačí výučný list," hovorí riaditeľka pre ľudské zdroje trnavského projektu automobilky Barbara Šípošová. "Dôležité je najmä to, aby kandidáti mali potrebné osobnostné vlastnosti - vytrvalosť, schopnosť pracovať v tíme a schopnosť pracovať presne aj pod stresom." Záujemcovia tiež musia zvládnuť sériu špeciálnych testov manuálnych zručností, ktoré sú využívané francúzskymi úradmi práce pre testovanie schopností pracovať v automobilovom priemysle.
Podľa Daniely Záhorskej chce dať PSA Peugeot Citroen šancu aj absolventom. "Skutočne chceme ponúknuť šancu aj mladým ľuďom," hovorí Záhorská. "Problém je však v tom, že niektorí z nich majú neprimerané požiadavky - hneď by chceli byť vedúcimi alebo mať vysoký plat. Akoby si neuvedomovali, že zatiaľ nemajú žiadnu prax a práve tú im PSA umožní získať na špičkových technológiách."
Všetci pracovníci firmy po nástupe prechádzajú špecializovanými školeniami, ktoré podľa pozície trvajú od jedného mesiaca až po jeden a pol roka. Odborné stáže prebiehajú vo Francúzsku aj v slovenských školiacich centrách automobilky. V súčasnosti je na stáži približne 160 pracovníkov. (gal)