Mýtne na slovenských diaľniciach bude lacnejšie ako v Rakúsku

BRATISLAVA - Kamionisti budú po zavedení mýtneho platiť za kilometer diaľnice 4 až 8 korún. Cenu kilometra by mala ovplyvniť najmä výška vstupných investičných nákladov na výstavbu diaľnic, ktoré sú však pre nároky miestnych samospráv nad priemerom Európs

kej únie. Napriek tomu by sa podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Dušana Faktora malo mýtne blížiť skôr k 4 až 5 korunám za kilometer.

Ide len o počiatočný odhad, pričom skutočná cena bude okrem výšky investícií závisieť aj od ďalších faktorov, napríklad od dĺžky diaľničnej siete a sociálnej únosnosti. "Rakúsko, ktoré pýta zhruba osem korún za kilometer, dnes väčšina kamiónov obchádza cez Česko," povedal Faktor. Upozornil, že výšku poplatkov bude regulovať štát.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vodiči kamiónov a nákladiakov by mali mýto platiť od začiatku budúceho roka, v ktorom by podľa Faktora mali za využívanie diaľnic celkovo zaplatiť diaľničnej spoločnosti poldruha až dve miliardy korún, teda asi toľko, ako všetci vodiči za tento rok. "Predpokladáme, že v roku 2008 by sa príjem z využívania diaľnic mohol zvýšiť na tri až tri a pol miliardy korún," povedal Faktor. Vtedy totiž ministerstvo uvažuje s rozšírením mýtneho aj na osobné autá. Do roku 2012, keď s týmto krokom počíta aj Európska únia, by sa príjmy z elektronického mýta mali vyšplhať na päť miliárd ročne.

SkryťVypnúť reklamu

Národná diaľničná spoločnosť už počíta peniaze z mýtneho, pričom stále neodštartovala výberové konanie na dodávateľa systému vyberania mýta. Faktor včera poprel, že by už vybrala poradcu súťaže. Odštartovanie samotného dodávateľského tendra podľa neho závisí od prijatia zákona o elektronickom výbere diaľničných poplatkov, ktorý v podstate stanoví jeho podmienky.

Hlavné kritérium výberu je podľa šéfa diaľničnej spoločnosti jasné už dnes. "Vyberieme firmu, ktorá bude schopná systém prevádzkovať najlacnejšie," povedal Faktor, podľa ktorého bude prevádzkovateľ platený z vybraného mýtneho.

Podľa šéfa investičného úseku Národnej diaľničnej spoločnosti Petra Gandla si dodávateľ do percentuálneho podielu na poplatkoch musí popri prevádzkových nákladoch a určitej marži zarátať aj investičné náklady. (dc)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 311
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 909
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 386
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu