kej únie. Napriek tomu by sa podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Dušana Faktora malo mýtne blížiť skôr k 4 až 5 korunám za kilometer.
Ide len o počiatočný odhad, pričom skutočná cena bude okrem výšky investícií závisieť aj od ďalších faktorov, napríklad od dĺžky diaľničnej siete a sociálnej únosnosti. "Rakúsko, ktoré pýta zhruba osem korún za kilometer, dnes väčšina kamiónov obchádza cez Česko," povedal Faktor. Upozornil, že výšku poplatkov bude regulovať štát.
Vodiči kamiónov a nákladiakov by mali mýto platiť od začiatku budúceho roka, v ktorom by podľa Faktora mali za využívanie diaľnic celkovo zaplatiť diaľničnej spoločnosti poldruha až dve miliardy korún, teda asi toľko, ako všetci vodiči za tento rok. "Predpokladáme, že v roku 2008 by sa príjem z využívania diaľnic mohol zvýšiť na tri až tri a pol miliardy korún," povedal Faktor. Vtedy totiž ministerstvo uvažuje s rozšírením mýtneho aj na osobné autá. Do roku 2012, keď s týmto krokom počíta aj Európska únia, by sa príjmy z elektronického mýta mali vyšplhať na päť miliárd ročne.
Národná diaľničná spoločnosť už počíta peniaze z mýtneho, pričom stále neodštartovala výberové konanie na dodávateľa systému vyberania mýta. Faktor včera poprel, že by už vybrala poradcu súťaže. Odštartovanie samotného dodávateľského tendra podľa neho závisí od prijatia zákona o elektronickom výbere diaľničných poplatkov, ktorý v podstate stanoví jeho podmienky.
Hlavné kritérium výberu je podľa šéfa diaľničnej spoločnosti jasné už dnes. "Vyberieme firmu, ktorá bude schopná systém prevádzkovať najlacnejšie," povedal Faktor, podľa ktorého bude prevádzkovateľ platený z vybraného mýtneho.
Podľa šéfa investičného úseku Národnej diaľničnej spoločnosti Petra Gandla si dodávateľ do percentuálneho podielu na poplatkoch musí popri prevádzkových nákladoch a určitej marži zarátať aj investičné náklady. (dc)