Revolúcia na kľúč? Asi nie. Tak to nefunguje

Bez nás by ukrajinská oranžová revolúcia možno ani nebola, vyhlásila nepriamo pred týždňom americká PR spoločnosť Rock Creek Creative.

Bez státisícových demonštrácií na kyjevskom Námestí nezávislosti, známom ako Majdan, by oranžová revolúcia neprebehla.

FOTO - AUTOR

Bez nás by ukrajinská oranžová revolúcia možno ani nebola, vyhlásila nepriamo pred týždňom americká PR spoločnosť Rock Creek Creative.

Ruské médiá sa potešili, v Moskve totiž od začiatku tvrdili, že revolúcia je americkým dielom. Podobne to vraj Washington zosnoval v Srbsku proti Miloševičovi a prsty mal aj v gruzínskej revolúcii ruží.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľudia z okolia súčasného ukrajinského prezidenta Viktora Juščenka sa skôr usmiali. Američania a Západ im síce pomohli, revolúcia sa však nedá naplánovať ako reklamná kampaň.

SkryťVypnúť reklamu

Washington PR v akcii

Americká PR firma Rock Creek Creative z Washingtonu sa minulý týždeň pochválila, že prispela k rozvoju demokracie na Ukrajine. Urobila tak už viac ako rok pred voľbami tým, že vytvorila webovú stránku ukraineineurope.com a zorganizovala konferenciu v Kyjeve za účasti Václava Havla či Madelaine Albrightovej.

V minulosti vymysleli vizuál pre propagáciu summitu NATO v Prahe 2002 či Globálnu iniciatívu pre spravodlivosť, ktorá funguje pod záštitou Billa Clintona.

Ich úloha v oranžovej revolúcii bola v skutočnosti minimálna. "Nikto od nás nebol priamo na Ukrajine," priznal SME poradca firmy pre stratégiu Paul K. Ward.

Oranžový know-how

"Americká firma si robí PR. Nič viac by som za tým nevidel," myslí si Martin Lengyel, ktorý strávil niekoľko mesiacov ako jediný cudzinec v centrálnom predvolebnom štábe Viktora Juščenka. Nevie o tom, že by si Juščenkov štáb niečo zo zahraničia objednával.

SkryťVypnúť reklamu

"Ani si neviem predstaviť, čo by to mohlo byť," tvrdí Lengyel. Ukrajinci navyše podľa neho cudzincom a priori nedôverujú. "Sám som si musel u nich získať dôveru, aby sme mohli normálne pracovať."

Revolúcia mala podľa neho samostatný vývoj a podarila sa len preto, že sa do nej aktívne zapojili státisíce ľudí. Ako príklad, že všetko prebehlo v réžii "ukrajinských hláv", poukazuje na oranžovú farbu, ktorá dala revolúcii meno. Na farbu pomaranča prišiel psychológ a kreatívny riaditeľ Juščenkovej kampane Jaroslav Lysuk. "To nemohla vymyslieť žiadna PR a ani nevymyslela," tvrdí Lengyel.

Export nie je možný

Napriek tomu, že revolúcia v Juhoslávii, Gruzínsku či Ukrajine majú veľa spoločného, univerzálny kľúč, podľa ktorého by sa dala revolúcia vyviezť aj do ďalších nedemokratických krajín, pravdepodobne neexistuje.

SkryťVypnúť reklamu

"Závisí to od mnohých faktorov. Od úrovne občianskej spoločnosti až po médiá," hovorí Rasťo Kužel, ktorý pôsobil na Ukrajine ako mediálny analytik OBSE. "Každá krajina je natoľko unikátna, že export know-how revolúcie v konkrétnej podobe nie je možný."

To isté si myslí aj bývalý poľský disident, minister zahraničia a v súčasnosti europoslanec Bronislaw Geremek. "Revolúcia nemôže len tak explodovať, musí byť prirodzeným vývojom v spoločnosti," povedal SME, keď finišovala oranžová revolúcia.

Odmieta úvahy o konšpirácii. "Pamätám si, ako obviňovali Solidarnosc, že spolupracuje so CIA - nikdy nás však nepodporili. Je to veľmi naivné takto premýšľať."

"Teória revolúcií na kľúč sa hodí viac do kníh Frederica Forsytha a Toma Clancyho. Realita je o niečom inom," dodáva Lengyel.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 311
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 340
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 911
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 388
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu