Bez státisícových demonštrácií na kyjevskom Námestí nezávislosti, známom ako Majdan, by oranžová revolúcia neprebehla.
FOTO - AUTOR
Bez nás by ukrajinská oranžová revolúcia možno ani nebola, vyhlásila nepriamo pred týždňom americká PR spoločnosť Rock Creek Creative.
Ruské médiá sa potešili, v Moskve totiž od začiatku tvrdili, že revolúcia je americkým dielom. Podobne to vraj Washington zosnoval v Srbsku proti Miloševičovi a prsty mal aj v gruzínskej revolúcii ruží.
Ľudia z okolia súčasného ukrajinského prezidenta Viktora Juščenka sa skôr usmiali. Američania a Západ im síce pomohli, revolúcia sa však nedá naplánovať ako reklamná kampaň.
Washington PR v akcii
Americká PR firma Rock Creek Creative z Washingtonu sa minulý týždeň pochválila, že prispela k rozvoju demokracie na Ukrajine. Urobila tak už viac ako rok pred voľbami tým, že vytvorila webovú stránku ukraineineurope.com a zorganizovala konferenciu v Kyjeve za účasti Václava Havla či Madelaine Albrightovej.
V minulosti vymysleli vizuál pre propagáciu summitu NATO v Prahe 2002 či Globálnu iniciatívu pre spravodlivosť, ktorá funguje pod záštitou Billa Clintona.
Ich úloha v oranžovej revolúcii bola v skutočnosti minimálna. "Nikto od nás nebol priamo na Ukrajine," priznal SME poradca firmy pre stratégiu Paul K. Ward.
Oranžový know-how
"Americká firma si robí PR. Nič viac by som za tým nevidel," myslí si Martin Lengyel, ktorý strávil niekoľko mesiacov ako jediný cudzinec v centrálnom predvolebnom štábe Viktora Juščenka. Nevie o tom, že by si Juščenkov štáb niečo zo zahraničia objednával.
"Ani si neviem predstaviť, čo by to mohlo byť," tvrdí Lengyel. Ukrajinci navyše podľa neho cudzincom a priori nedôverujú. "Sám som si musel u nich získať dôveru, aby sme mohli normálne pracovať."
Revolúcia mala podľa neho samostatný vývoj a podarila sa len preto, že sa do nej aktívne zapojili státisíce ľudí. Ako príklad, že všetko prebehlo v réžii "ukrajinských hláv", poukazuje na oranžovú farbu, ktorá dala revolúcii meno. Na farbu pomaranča prišiel psychológ a kreatívny riaditeľ Juščenkovej kampane Jaroslav Lysuk. "To nemohla vymyslieť žiadna PR a ani nevymyslela," tvrdí Lengyel.
Export nie je možný
Napriek tomu, že revolúcia v Juhoslávii, Gruzínsku či Ukrajine majú veľa spoločného, univerzálny kľúč, podľa ktorého by sa dala revolúcia vyviezť aj do ďalších nedemokratických krajín, pravdepodobne neexistuje.
"Závisí to od mnohých faktorov. Od úrovne občianskej spoločnosti až po médiá," hovorí Rasťo Kužel, ktorý pôsobil na Ukrajine ako mediálny analytik OBSE. "Každá krajina je natoľko unikátna, že export know-how revolúcie v konkrétnej podobe nie je možný."
To isté si myslí aj bývalý poľský disident, minister zahraničia a v súčasnosti europoslanec Bronislaw Geremek. "Revolúcia nemôže len tak explodovať, musí byť prirodzeným vývojom v spoločnosti," povedal SME, keď finišovala oranžová revolúcia.
Odmieta úvahy o konšpirácii. "Pamätám si, ako obviňovali Solidarnosc, že spolupracuje so CIA - nikdy nás však nepodporili. Je to veľmi naivné takto premýšľať."
"Teória revolúcií na kľúč sa hodí viac do kníh Frederica Forsytha a Toma Clancyho. Realita je o niečom inom," dodáva Lengyel.