Práve sa nahráva skladba Georgia On My Mind. Muž na fotografii vyzerá ako Ray Charles, ale je to Jamie Foxx. Za túto úlohu je nominovaný na Oscara. FOTO - MOVIEWEB.COM |
V našich kinách je Ray - má oscarovú nomináciu za najlepší film, réžiu i herca v hlavnej úlohe
Keď mladý Ray C. Robinson začínal, manažéri ho radšej premenovali, aby si ho nikto nemýlil s boxerom a spevákom Sugar Rayom Robinsonom. Aby to neurobili príliš radikálne, priezvisko urobili z jeho druhého krstného mena. Kto mohol vtedy tušiť, že o pár rokov bude Ray rozpoznateľný hneď po prvej fráze, ktorú zaspieva.
Úspešné single, albumy a niekoľko cien Grammy, tak vyzerá kariéra Raya Charlesa len v hrubých rysoch. To, ako pritom vyzeral jeho súkromný život a ako jeho svojská povaha diktovala podmienky celému hudobnému svetu okolo, tvorí bohatú story samu osebe. Nenakrútiť podľa nej film by bolo určite chybou.
Bolo by chybou nevyužiť, že Ray Charles bol výnimočne talentovaným muzikantom a nesmierne komplexnou osobnosťou. Najprv bol síce zamotaný vo svojich hudobných vzoroch, jeho prvé barové vystúpenia pripomínali najmä Nata Kinga Cola, keď však už našiel vlastný výraz, mohol pokojne prechádzať z jedného žánru do druhého. Rýchlo si odskákal zelenáčske roky a potom sa už všetci prispôsobovali jeho umeniu, divokým nápadom a niekedy aj rozmarom.
Ani vo filme režiséra Taylora Hackforda a scenáristu Jamesa L. Whita nezostala Rayovi Charlesovi len jedna tvár. Dá sa v ňom vidieť hudobného génia, rafinovaného obchodníka a v mnohých situáciách sebca, ktorému sa dalo všeličo a bez väčších problémov tolerovať - bol predsa slepý. Alebo ho možno vnímať ako nešťastníka, citlivého a osiroteného človeka, ktorý si od detstva vyčítal smrť svojho mladšieho brata - a pritom ho neľutovať, lebo bol nezvyčajne životaschopný.
Prvým z vážnych Charlesových životných rozhodnutí bol odchod z domu na Floride do Seattlu. Tu, počas dlhej ceste autobusom, sa začína aj filmové rozprávanie. Ray vtedy nemal ani osemnásť. Letmo je naznačené jeho stretnutie s dirigentom a producentom Quincym Jonesom (vtedy štrnásťročným), a keďže Ray bol neprehliadnuteľným a neodškriepiteľným talentom, ďalšie veci sa už diali švihom.
Nachádzanie prvých hudobných partnerov, prvé profesionálne zmluvy, dohody s vydavateľstvami a vydarené vystúpenia pred publikom, to patrí k tej plynulejšej a jednoznačnejšej časti rozprávania.
Dramatickejšie záplatky vytvárajú Rayove problémy s drogami, políciou a vzťahy so ženami. Najzábavnejšími momentmi sú pritom tie scény, ktoré ilustrujú, ako kuriózne niektoré jeho najväčšie hity vznikli.
Dlho má rozvíjanie filmového príbehu Raya Charlesa príjemný rytmus. Fungujú v ňom rozprávačské skratky, prospievajú mu aj vtipné a ostré dialógy černošskej society. Ale záver zostal nedotiahnutý. To, ako sa v ňom Ray vyrovnáva s drogovou závislosťou, posúva tento film do kategórie príliš jednoduchých šťastných koncov. A keďže istou zhodou okolností (povedzme, že nešťastnou) je teraz v kinách viac autobiografických príbehov, niektoré jeho motívy môžu aj unavovať. Jeden z nich by sa už dal sformulovať ako poučka - za všetkým hľadaj mamu a traumu z detstva.
Našťastie, výsledný dojem určuje čosi iné. Rayov príbeh, jeho hudba, jeho hlas a Jamie Foxx v hlavnej úlohe.
Ray (Ray) m USA m 2004 m 152 min m Réžia: Taylor Hackford m Scenár: James L. White m Kamera: Pawel Edelman m Hudba: Craig Armstrong, Ray Charles m Hrajú: Jamie Foxx, Kerry Washington, Regina King, Sharon Warren, C. J. Sanders, Curtis Armstrong