|
Vo vzťahu k opozícii je pripravený na súboj ako z reality show a vo vzťahu k vlastnej socialistickej strane chce urobiť zásadné zmeny, vzdialené tradičnému ponímaniu ľavice. Zhovárali sme sa s maďarským premiérom FERENCOM GYURCSÁNYOM.
V Maďarsku budú o rok a niečo parlamentné voľby. Je už rozhodnuté, že budete volebným lídrom ľavice vy?
Definitívne nie.
Aká je alternatíva?
Alternatíva existuje, buď Ferenc Gyurcsány, alebo niekto iný. Zatiaľ však nevidím v strane konkurenta.
Príliš nezodpovedáte predstave ľavicového lídra. Ste jedným z najbohatších ľudí v Maďarsku, máte štyri deti. Váš protivník Viktor Orbán má tiež početnú rodinu a prezentuje to ako typickú vlastnosť konzervatívneho politika.
V otázkach lásky nie je nutné listovať straníckymi stanovami. Sme zajatcami určitých stereotypov. Nikdy som nemal v úmysle im vyhovieť.
Aj v Maďarsku je však ešte stále rozšírené spájať bohatstvo s nemorálnosťou.
To sa nezakladá na empirickom výskume. Moja popularita je rovnaká alebo vyššia ako popularita lídra opozície. Máme mnoho predstáv o tom, čo si myslí krajina, a až v krajných situáciách vysvitne, že nezodpovedajú realite. Príkladom toho bolo aj referendum o dvojakom občianstve. Tragédiou opozície bolo, že o krajine predpokladala niečo iné, než aká je naozaj.
Jednou z vašich tém je modernizácia a omladenie socialistickej strany. Čo to znamená?
Chceme robiť novú politiku, ktorá sa už nezaoberá problémami transformácie a neodvodzuje od toho svoju identitu. Rozchádza sa s mnohým, čo bolo považované za ľavicové. Za najdôležitejšie považujem, aby bola stelesnením širokého ľavicového prúdu, ktorý dokáže zosúladiť spravodlivosť a hľadiská kapitálu. Aby to bola strana, v ktorej nie sú antikapitalistické nálady, sklon uzatvárať sa do seba a xenofóbia. Zároveň si dokáže osvojiť aj pôvodne konzervatívne hodnoty, ako je prijatie pozitívnej spoločenskej úlohy viery, čo zároveň neznamená nekritické prijímanie spoločenskej roly cirkví. Odvážne vyťahuje otázky, ako je otázka agentov. Tá by nebola na programe dňa, ak by sme ju nevytiahli práve my.
Boli to však socialisti, ktorí doteraz bránili jej riešeniu ...
Súhlasím. Pýtali ste sa na to, čo myslím omladením. V mnohých veciach ideme proti tomu, čo v uplynulých rokoch táto strana robila.
O čom budú voľby v roku 2006? Pôjde o súboj Gyurcsánya s Orbánom, súboj dvoch konkrétnych osôb?
Či to bude súboj Gyurcsánya s Orbánom, na to je minimálne treba, aby sa kandidáti na premiéra oboch veľkých strán volali Gyurcsány a Orbán.
Orbánovu pozíciu v jeho strane nikto nespochybňuje.
Ak to tak bude, tak je v podstate nevyhnutná aj takáto interpretácia. Kandidáti sú hlavnými hrdinami tohto zápasu. Aspoň v očiach verejnosti. To nevyplýva iba z politiky, ale zo štruktúry verejnej diskusie. Vo svete reality show sa príbehy nutne zjednodušujú, jeden z obyvateľov vily vypadne a sme zvedaví, kto vyhrá. Tu máme ozajstnú reality show. Pred krajinou sú dve alternatívy stelesnené dvoma osobami. Je to jednoduchá dramaturgia.
Aké sú vaše prednosti v tomto boji?
Politicky som mladší a čerstvejší. Moja dráha bola priamejšia. Môžete si prečítať rozhovor so mnou z roku 1988, k tomu moje súčasné texty a vidíte toho istého človeka, ktorý hovorí v podstate to isté. Orbán bol liberál, bol konzervatívec, teraz je kádárovec.
Kádárovec?
Ak si niekto myslí, že je úlohou politikov uchrániť ľudí pred zmenami, a že blahobyt zaistí vláda, je to kádárizmus. Nie je možné ľuďom hovoriť, že to vyriešime, ale pomôcť im, aby to vyriešili.
Orbánovou výhodou je imidž hrdinu transformácie. O vás, naopak, politológ András Bozóki, ktorého ste pred týždňom vymenoval za svojho ministra kultúry, napísal: Gyurcsány bol už ako 28-ročný neúspešným komunistickým politikom zviazaným s predchádzajúcim režimom.
To už krajinu nezaujíma. V mojom prípade ľudia nemyslia na minulosť. Naopak, napadne im, že som až moc frajer, príliš nepolitický, občas hovorím hlúposti.
Keď už spomínate tie hlúposti... Orbán sa snaží zbaviť imidžu politika, ktorý ľudí rozdeľuje, a budiť umiernený dojem. Vy ste mali, naopak, v poslednom čase niekoľko kontroverzných výrokov. Nebojíte sa, že imidž, ktorého sa Orbán zbaví, prischne vám?
Ľudia presne vedia, aký kto je. Že Orbán hrá vedome roly, vždy inú. Ja som mal v poslednom období tvrdé vyjadrenia...
...nazvať saudskoarabských futbalistov teroristami nie je iba tvrdé ....
...medzi nimi boli hlúpe a nepremyslené výroky. Ak to človek o sebe vie a dokáže povedať prepáčte, je to prekonané. Pre Maďarsko je nový zážitok, že má politika, ktorý, ak povie hlúposť, dokáže povedať: prepáčte.
Zdá sa, že Maďarsko nerobí rázne reformy, aké robí Slovensko. Neklesá tým jeho konkurenčná schopnosť v regióne?
Áno, už poklesla. Od roku 2001 predchádzajúce vlády, Orbánova aj Medgyessyho, robili tradičnú ľavicovú politiku prerozdeľovania a rozširovania úlohy štátu. Zodpovednosť za to nesiem aj ja ako Medgyessyho poradca. Reformy sú v Maďarsku neodkladné, aby sme ich však urobili, potrebujeme pokojné obdobie. Reformy však robíme aj teraz. Prešli sme na profesionálnu armádu, na jar sa začne rozsiahla reforma vysokého školstva, verejnej správy. Dlhujeme reformu zdravotníctva či daňového systému, ktorú sme už tiež začali.
Reforma daní môže znamenať aj zavedenie rovnej dane?
Otázka je predčasná. Nič nemožno vylúčiť, v daňovom systéme treba nájsť novú rovnováhu medzi konkurenčnou schopnosťou a spravodlivosťou.
Maďarsko stráca váhu v medzinárodnej politike. Uvádza sa príklad stretnutia Busha s Putinom, prečo sa nekonalo v Budapešti?
Mohlo byť v Budapešti, ak by sme neboli odišli z Iraku. A odišli sme preto, lebo opozícia nebola ochotná súhlasiť ani s tým, aby sme tam zostali ešte tri mesiace. Na zotrvanie bola nutná dvojtretinová parlamentná väčšina. Vždy som tvrdil, že autorita Maďarska v zahraničí tým utrpí.
Kedy sa stretnete s Mikulášom Dzurindom?
Neviem o konkrétnom termíne. Predpokladám, že sa to v nasledujúcich mesiacoch uskutoční.
Ako hodnotíte maďarsko-slovenské vzťahy?
Sú to vyrovnané, dobré susedské vzťahy, ktoré môže ľahko na dlhší čas zatieniť niekoľko citlivých otázok, takže v nich potreba byť opatrný. Je tam napríklad otázka menšín, kde vidíme, ako sa jediný pojem dokáže niekoho dotknúť na citlivom mieste.
Napriek tomu nastala v slovensko-maďarských vzťahoch búrka.
Ja nevidím žiadnu búrku, dokonca ani slabé vetríky. To, že používanie pojmu autonómia vyvolalo na Slovensku vnútropolitické vlnobitie a slovenskí ústavní činitelia považovali za svoju povinnosť, aby sa k tomu vyjadrili, považujem za otázku slovenskej vnútornej politiky. V krajine, v ktorej počas dlhého boja o samostatnosť slúžila autonómia ako krycie meno pre samostatnosť, to znie inak ako v iných krajinách. Rumunskému premiérovi Tariceanovi alebo ukrajinskej premiérke Tymošenkovej to neprekáža. Musíme si uvedomiť, že na Slovensku považujú pre tieto veci za prijateľnejší pojem samospráva.
Čo presne znamená podpora snahy krajanov o autonómiu?
V maďarsko-slovenských vzťahoch slovo autonómia nepoužívajme, pretože vidím, že môjmu partnerovi pôsobí problém samotný pojem. Použime výraz, ktorý nebudí obavy. V demokraticky členených spoločnostiach je dobré, ak rôzne komunity môžu zažívať svoju identitu, ktorá ich odlišuje od ostatných. Každý máme viacero identít. Nechcem to zľahčovať, ale je prirodzené, že majú fanúšikovia futbalového tímu vlastnú identitu, zástavu, pesničky... Chcú prežívať to, že sú iní. Aj národná menšina chce zažiť to, v čom je iná ako väčšina. Na to má svoje inštitúcie a v ich spravovaní potrebuje relatívnu, nie úplnú, nezávislosť. V každej krajine to má iný obsah. Na Slovensku to budú, samozrejme, robiť ako občania Slovenskej republiky.
Vo svojom nástupnom prejave ste hovoril o 15-miliónovom maďarskom národe, ktorý spomínali vaši predchodcovia Antall a Orbán. Aký je v tom rozdiel?
Orbán si vždy nárokoval byť duchovným vodcom 15-miliónového národa a myslel si, že je možné do tejto duchovnej roly premietnuť aj právny rozmer. Ja to odmietam. Hovorím v mene desiatich miliónov a v záujme 15 miliónov. Orbán by povedal v mene 15 miliónov a v záujme 15 miliónov. Rozlišujem medzi etnickým pojatím národa a medzi ideou občianskeho štátu a viem, akú rolu v ktorej môže zohrať maďarský premiér.
Zdá sa, že vám v otázkach menšín diktuje tempo opozícia spolu s menšinovými politikmi a vy iba reaguje na jej požiadavky.
Opozícia by rada tempo diktovala, ale zdá sa, že k tomu v referende nezískala dostatočnú podporu. Ja prichádzam s iniciatívami preto, že tu vidím veľa neriešených a pritom riešiteľných potrieb. Maďarskú pravicu možno všeobecne obviniť, že je na otázku menšín precitlivená a má sklony ponúkať nacionalistické riešenia. Ľavica zasa na národnostné otázky možno nie je dostatočne citlivá a jej riešenia sú príliš racionálne. Na oboch stranách chýba štyridsať rokov, keď sme o tom nemohli hovoriť.
Krajania vám zazlievajú že ste proti dvojakému občianstvu argumentovali tým, ako sociálne poškodí občanov Maďarska. Nezdá sa vám spätne, že to bola chyba?
Nie. Kampaň má svoje zákonitosti. Ak z toho niekto urobí kampaň, núti všetkých, aby svoje stanoviská zjednodušili a používali jednoslovné argumenty, o ktorých vie, že majú obmedzenú platnosť a ničia pravdu. Sociálna argumentácie bola v tejto veci bolestne jednostranná, rovnako hlúpy však bol argument druhej strany, že ide iba o to, aby krajania získali maďarský pas.
Po referende sa zdá, že vzťahy maďarskej vlády a krajanov sú veľmi zlé. Základný rozpor to navyše nevyriešilo, SMK na zasadaní svojej republikovej rady pred niekoľkými dňami opäť rozhodla, že nech ponúkate čokoľvek, občianstvo to nenahradí.
Na to má každý právo. V demokratickej spoločnosti však nefunguje, že ktorákoľvek spoločenská alebo národná skupina iba väčšine oznámi svoje požiadavky. Táto požiadavka v Maďarsku nemá podporu väčšiny a nič na tom nemení, ak ju budú stále opakovať.
Bugár sa tiež sťažuje, že aj keď s nimi konzultujete, nemá to význam, lebo v čase rokovaní sú návrhy zákonov, ktoré sa ich týkajú, už v parlamente.
Je to možné vziať späť, novelizovať a o tom aj rokujeme.
Vidíte reálnu možnosť, aby sa menšinoví lídri a vláda na niečom dohodli?
Ak bude kritériom to, aby bolo možné získať dvojaké občianstvo podľa požiadavky referenda, čiže masovo a automaticky, bez viazanosti na aktívny život v Maďarsku, tak sa nedohodneme. Pravica vidí v občianstve vyjadrenie národnej spolupatričnosti. To je poňatie pokrvné a etnické, občianstvo chce liečiť historické krivdy. Ja si myslím, že je občianstvo aktívny vzťah a zložitý systém práv a povinností. To sú principiálne, vzájomne nezmieriteľné postoje. V kampani sa však táto argumentácia nedá použiť.
Autor: PETER MORVAYNORBERT MOLNÁR (Új Szó)