Už sa vám stalo, že ste poslali svoj životopis personálnej agentúre a nedostali ste odpoveď? Stáva sa to mnohým - často je to však zapríčinené aj chybami, ktoré urobili. "Ľudia sa často zaujímajú o pracovné miesto, aj keď nespĺňajú požadované kritériá. Niekedy tiež neuvedú, o ktorú pracovnú pozíciu majú záujem, alebo zabudnú pripojiť kontaktné údaje," vysvetľuje Peter Zongora z personálnej spoločnosti Grafton Recruitment Bratislava. "A niekedy je záujem taký obrovský, že nie je technicky možné kontaktovať všetkých. Okrem toho na špecializované pozície prijímame iba odpovede e-mailom, a vtedy vždy po prijatí žiadosti posielame odpoveď, že materiály sme dostali a že kontaktovaní budú len vybratí uchádzači."
Na základe materiálov urobia v personálnej agentúre prvú selekciu a na osobný pohovor zavolajú tých, ktorí spĺňajú požadované kritériá. Ak je uchádzačov veľa, zvýhodnení sú tí záujemcovia, ktorí uviedli v materiáloch niečo navyše - znalosť cudzieho jazyka, vodičský preukaz, prax v odbore a podobne. "Ak profil kandidáta spĺňa kritériá, ale potrebujeme iba niečo upresniť, prípadne doplniť, kontaktujeme uchádzača sami. Ale je zbytočné, aby nám volali - ak ich nikto od nás nekontaktuje, tak vo výberovom konaní neuspeli," dodáva Peter Zongora.
V snahe poistiť sa, ľudia tiež často posielajú svoje materiály plošne viacerým spoločnostiam, alebo reagujú aj na niekoľko pozícií naraz. To však považujú personálne spoločnosti za nekorektné a spravidla na takéto žiadosti ani nereagujú.
"Ľudia si tiež niekedy neuvedomujú, že medzi personálnymi spoločnosťami môžu byť značné rozdiely. Sú totiž agentúry, ktoré sa zaoberajú predovšetkým recruitingom a potom také, ktoré robia takzvaný executive search, alebo head hunting - teda vyhľadávanie manažérov na riadiace pozície," vysvetľuje riaditeľka slo- venskej pobočky spoločnosti Target Mariana Turanová. "Základný rozdiel medzi týmito dvoma typmi personálnych agentúr je ten, že na rozdiel od recruiterských agentúr, spoločnosti zaoberajúce sa head huntingom aktívne oslovujú vhodných kandidátov s praxou pre konkrétnu pozíciu, ktorú chce klient obsadiť."
Ďalším typom sú potom agentúry, ktoré sa zaoberajú výberom a vyhľadávaním pracovníkov v špecializovaných odvetviach - napríklad v informatike.
Preto nemá zmysel posielať svoje materiály naslepo do databázy vytipovaných personálnych agentúr - je veľmi malá pravdepodobnosť, že vám odpovedia.
Mnohé agentúry však pracujú aj so svojimi databázami - šance však majú najmä osobné materiály tých kandidátov, ktorí konzultantov pri osobnom pohovore zaujali, len im dostatočne nesedela práve ponúkaná pracovná pozícia. "Každý by predovšetkým mal venovať čas tomu, aby si na internete prezrel ponuky jednotlivých agentúr," hovorí Mariana Turanová. "Ak nájdete v ponukách danej agentúry pozície z prostredia, v ktorom sa pohybujete, tak je to pre vás tá správna agentúra. Tej môžete poslať životopis s uvedením pozícií, o aké máte v budúcnosti záujem." (gal)
NAJČASTEJŠIE CHYBY
* neuvediete, o ktorú pozíciu máte záujem
* zabudnete k osobným materiálom pridať kontakt na seba
* hlásite sa na takú pozíciu, ktorej požiadavky nespĺňate
* napíšete príliš dlhý životopis
* životopis je príliš stručný - obsahuje len dátumy a názvy pozícií, ktoré ste zastávali