Tvária sa, že im ponúkajú výhody, popritom sa však snažia z vrecák ich rodičov vytiahnuť peniaze. O reklamných ťahoch firiem a o tom, ako pôsobia na deti, učiteľov a rodičov, sme sa rozprávali s PhDr. EVOU LETOVANCOVOU z Ústavu aplikovanej psychológie Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského v Bratislave.
Sú v poriadku reklamy, ktoré sľubujú výhody školákom, a pritom vedia, že za tieto výhody platia rodičia?
Je to spôsob získavania si zákazníkov. Každý vie, že mladá generácia vie výrazne ovplyvniť rodičov. Myslím si, že nie je porušením etického kódexu, ak za dobré vysvedčenie poskytne mobilný operátor výhodnejší kredit. Je na rodičoch, či im ho kúpia alebo nie. Skôr mám výhrady proti reklame, ktorá ukazuje vysokoškolákov, ako naschvál 'prepadávajú' na skúškach, len aby zostali študentmi. To si tiež môžu reklamní tvorcovia dovoliť zatiaľ len preto, že sa za štúdium ešte neplatí.
Čo hovoríte na súťaže, keď za poznámku dostanú žiaci počítače pre školu alebo voľný vstup na kúpalisko?
Odmeňovať za to, čo sa nemá a nepatrí, sa za etické nedá považovať. Je však otázne, ako bola súťaž myslená. Ak išlo o učiteľa, o to, aké píše poznámky, dalo by sa nad tým pousmiať. Na druhej strane dostať odmenu za poznámku, aj keď je to sranda, môže narušiť výchovno-vzdelávací proces a ohroziť autoritu učiteľa. Ak žiaka odmeníme za to, že urobil niečo zle, tí ostatní, čo sa snažia robiť dobre, budú mať pocit krivdy. Niečo také by nemalo byť propagované.
Reklama často sľubuje výhody, a pritom jej cieľom je niečo iné - zvýšiť predajnosť nejakého výrobku.
Samozrejme, však o tom je koniec koncov reklama. Je o tom, aby ten, kto ju dáva, niečo z nej mal, a aby mal dobrý pocit aj ten, kto je ovplyvnený, že niečo získa. Inak by to nefungovalo.
A je v poriadku, ak sa reklama tvári, že ponúka výhodný kredit školákom s dobrým prospechom, ten však musia zaplatiť rodičia?
V podstate to nie je napadnuteľné. Veď firma môže argumentovať, že podporuje, aby sa deti učili. To je v poriadku. Oponovať môže aj tým, že rodičia už majú dosť rozumu na to, aby zvážili, či je ponuka výhodná alebo nie. Ak sa im zdá, že nie, nech ju neakceptujú. Ak áno, nech ju využijú.