Nemalo by sa odmeňovať za to, čo žiak urobí zle

Spôsob, akým mnohé reklamné kampane oslovujú deti vo veku 8 až 15 rokov, nie je vždy celkom "čistý".

Tvária sa, že im ponúkajú výhody, popritom sa však snažia z vrecák ich rodičov vytiahnuť peniaze. O reklamných ťahoch firiem a o tom, ako pôsobia na deti, učiteľov a rodičov, sme sa rozprávali s PhDr. EVOU LETOVANCOVOU z Ústavu aplikovanej psychológie Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského v Bratislave.

Sú v poriadku reklamy, ktoré sľubujú výhody školákom, a pritom vedia, že za tieto výhody platia rodičia?


Je to spôsob získavania si zákazníkov. Každý vie, že mladá generácia vie výrazne ovplyvniť rodičov. Myslím si, že nie je porušením etického kódexu, ak za dobré vysvedčenie poskytne mobilný operátor výhodnejší kredit. Je na rodičoch, či im ho kúpia alebo nie. Skôr mám výhrady proti reklame, ktorá ukazuje vysokoškolákov, ako naschvál 'prepadávajú' na skúškach, len aby zostali študentmi. To si tiež môžu reklamní tvorcovia dovoliť zatiaľ len preto, že sa za štúdium ešte neplatí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


Čo hovoríte na súťaže, keď za poznámku dostanú žiaci počítače pre školu alebo voľný vstup na kúpalisko?


Odmeňovať za to, čo sa nemá a nepatrí, sa za etické nedá považovať. Je však otázne, ako bola súťaž myslená. Ak išlo o učiteľa, o to, aké píše poznámky, dalo by sa nad tým pousmiať. Na druhej strane dostať odmenu za poznámku, aj keď je to sranda, môže narušiť výchovno-vzdelávací proces a ohroziť autoritu učiteľa. Ak žiaka odmeníme za to, že urobil niečo zle, tí ostatní, čo sa snažia robiť dobre, budú mať pocit krivdy. Niečo také by nemalo byť propagované.



Reklama často sľubuje výhody, a pritom jej cieľom je niečo iné - zvýšiť predajnosť nejakého výrobku.


Samozrejme, však o tom je koniec koncov reklama. Je o tom, aby ten, kto ju dáva, niečo z nej mal, a aby mal dobrý pocit aj ten, kto je ovplyvnený, že niečo získa. Inak by to nefungovalo.

SkryťVypnúť reklamu


A je v poriadku, ak sa reklama tvári, že ponúka výhodný kredit školákom s dobrým prospechom, ten však musia zaplatiť rodičia?


V podstate to nie je napadnuteľné. Veď firma môže argumentovať, že podporuje, aby sa deti učili. To je v poriadku. Oponovať môže aj tým, že rodičia už majú dosť rozumu na to, aby zvážili, či je ponuka výhodná alebo nie. Ak sa im zdá, že nie, nech ju neakceptujú. Ak áno, nech ju využijú.



SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 538
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 224
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 952
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 954
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 952
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 818
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 457
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu