Zlé známky? Nevadí, možno by sa v tvojej žiackej knižke našla poznámka, a za ňu môžeš dostať voľný vstup do aquaparku či vyhrať v súťaži o najvtipnejšiu poznámku darček pre seba a päť počítačov pre svoju školu.
ILUSTRAČNÉ FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Za dobré známky dobrá odmena
Orange napríklad počas polročných vysvedčení prišiel s ponukou pre výnimočných žiakov a študentov v podobe paušálu Jednotkár. Žiakom základných a stredných škôl, ktorí mali na januárovom vysvedčení známky do priemeru 1,5 a zo správania jednotku, ponúkol ako odmenu 25 minút a 25 SMS správ navyše v cene paušálu. Jednotkára si mohli aktivovať aj vysokoškoláci, tí však bez ohľadu na dosiahnutý prospech.
Na známky na vysvedčeniach zareagovala aj spoločnosť aquaPark Tatralandia v Liptovskom Mikuláši. Všetkým jednotkárom dovolila počas letných prázdnin vždy v piatok vstup zadarmo.
Odmena aj za poznámky
Aquathermal v Senci zase ponúkol v čase polročných vysvedčení bezplatný vstup žiakom, ktorí dostali poznámku do žiackej knižky. K tomu dostali ešte aj koláč a džús zdarma. "Chceme upozorniť deti na to, že dostať poznámku v škole, ale aj v živote, je normálne. Samozrejme, treba si z nej zobrať ponaučenie," povedala organizátorka akcie Mariana Kapráliková.
Riaditeľa Základnej školy na Mlynskej ulici v Senci Vladimíra Chríbika to pobúrilo. "Nie je dobré oceňovať žiakov za to, že robia v škole zle. Oceňovaní by mali byť tí, čo sa dobre učia a nevynechali ani jednu vyučovaciu hodinu," myslí si.
Podľa neho je veľmi potrebné snaživých žiakov odmeňovať, lebo v škole na to často nie je priestor. "My sme desiatim najlepším žiakom rozdali čokolády a chceme ich fotografie vyvesiť na našu internetovú stránku," hovorí Chríbik.
Učiteľov rozhnevala aj vlaňajšia internetová súťaž Slovak Telecomu o najvtipnejšiu a najpopulárnejšiu poznámku v žiackej knižke. Učiteľom robil problém fakt, že súťaž prebiehala počas školského roka. "Niektorí žiaci sa snažili naschvál vyrušovať, len aby dostali nejakú poznámku. Občas ma dokonca prosili, aby som si nejakú vymyslel," hovorí učiteľ, ktorý si neželá byť menovaný. Navrhuje, aby v budúcnosti súťaž, ak už má byť, prebiehala na základe starých, už zapísaných poznámok.
Viac žiakov chváľme
Žiaci však majú z podobných akcií spravidla vždy radosť. Psychologička Eva Smiková si myslí, že aj kvôli tomu, lebo sa im v škole dostáva málo odmien. "V podobných akciách sú často oceňovaní aj menej úspešní žiaci, ktorí tak zrazu získajú pocit, že aj oni niečo dokázali, že aj ich výkon je hodný odmeny."
Väčšina učiteľov si podľa nej neuvedomuje, ako málo žiakov chváli. "Učitelia hovoria, že používajú rovnako odmenu ako trest. Žiaci však uvádzajú, že sú oveľa viac trestaní ako chválení. Tvrdia tiež, že učitelia ich hodnotia nielen podľa vedomostí, ale aj podľa správania a výzoru, či sú sympatickí alebo nie."
V školách sa podľa Smikovej odmenám nepripisuje veľký význam, učitelia sa zameriavajú skôr na známky. "Odmena však má veľkú motivačnú funkciu. Ak žiak prinesie domov dobrú známku, často je pre neho väčším pocitom uspokojenia fakt, že potešil rodičov, ako sama známka."
Smiková hovorí, že ak si učitelia budú naďalej šetriť pochvalu len pre mimoriadne výkony, niektorí žiaci sa odmeny nikdy nedočkajú. "A práve na nich apelujú tieto reklamy."